• Caroline98

reumatism och mediciner

Hej,
    jag undrar om det finns flera med erfarenhet av missfall och autoimmuna sjukdomar. Alla erfarenheter som finns där ute är av intresse för mig. Det kanske finns fler i samma situation som vill utbyta erfarenheter?

Första gången jag ville få barn gick allt som på räls, blev gravid och födde ett barn. Däremot fick jag RA under gravititeten.
    Nu har jag stått på Salazopyrin och har under 2009 fått fyra missfall.

Fertilitetsläkaren menar att Salazopyrinet i sig kan verka negativt på en graviditet och att jag bör byta.

Någon som har erfarenhet av Enbrel?
    Har ni lyckats få barn till slut?

Mycket tacksam för svar!

• Svar på tråden reumatism och mediciner
  • liv 30

Innan jag svarade på det här medelandet var jag tvungen att kolla upp om jag tillhörde den autoimmuna sjukdomar gruppen. Vilket jag gjorde. Jag har psoreasis men äter inge medeciner eller något. Så jag vet inte om det är medecinerna som spökar för dig eller om det kan vara pga att man har någon av dessa sjukdomma som detta innebär. Men hur som helst så har jag haft tre missfall nu under 2009 senast fredags :(

• Caroline98

Hej Liv,
    beklagar verkligen dina missfall. Tråkigt att höra. Det verkar som om du och din farmor hade ett starkt band till varandra. Hon har nog sin hand på din axel och stöttar dig nu också genom denna svåra period.

Jo, visst är det så att det kan verka negativt på graviditet med ett aktivt immunförsvar och högt TNF-alfa som vi (antagligen) har. Däremot kan det ju fortfarande vara flera bidragande orsaker till missfall, vilket gör att det nog är bra att "säkra" för alla eventuella hot mot en frisk graviditet. Tex. så kanske det inte är bra att äta Salazopyrin om det också kan öka risken för graviditet. Tex hade jag något höga TSH-värden, och äter därför Levaxin samt att jag ska ta gulkroppshormon om kroppen har en underproduktion av det. Vi får ju inte glömma att massvis av människor med autoimmuna sjukdomar föder barn problemfritt ändå.

Har du påbörjat en utredning?

• kräftan77

Hej! Enbrel är en mycket bra medicin men kan inte tas när man är gravid. Det är dock inte alla som får effekt av Enbrel men det märker man i så fall inom ett par till tre månader. Sedan kommer effekten successivt första halvåret. I regel så blir ju ledvärken lindrigare under pg graviditet.
    Lycka till!

• isisisis

Jag har en aotoimmun sjukdomsbild.Vilket jag inte hade en aning om.
    Detta resulterade i 5 MF och 5 års barnlöshet och en massa pengar förlorade på IVF.
    Jag fick som tur var hjälp(fick göra allt arbete själv) .
    Men fick iaf Fragmin vilket gjorde att jag kunde behålla min graviditet till slut.
    Tack vare att blodet inte koagulerade i livmodern och stötte bort embryot.
    Vilket är en vanlig utgång när man bär på autoimmunitet.

• liv 30

Nä vi har inte börjat någon utredning. I fredags så ville jag så gärna men samtidigt så är det så många här inne som har haft massor av missfall så jag tänker prova att försöka på nytt igen så fort det går ;)
    Man blir så less på att vänta efter varje eller? är det bara jag som känner så?
    Men om jag skulle få ett missfall igen då får det kanske bli en utredning. Men caroline har du på börjat en utredning? eller har du gjort en? Blir man klockare av en utredning? Har hört att det inte är så många som det hittar något på ... Nyfiken..
    ps tack för det fina orden :) Farmor var en underbar människa :)

• Caroline98

Hej, tack för alla fina svar!!

Kräftan: Jaså, jag trodde att Enbrel verkade snabbare än så. Jag kommer nog örja ta det snart. Vad gäller graviditet så har man inte testat på ett tillräckligt stort antal gravida för att kunna godkänna vid graviditet. Däremot har man ett stort antal fall där kvinnor har fött friska barn efter att ha tagit Enbrel. Det är en svår fråga, men jag verkar ju inte få något barn als i nuläget så det kanske är värt det. Annars så kanske jag slutar vid +. Vad har du för behandling?

Isisisis: Beklagar verkligen dina missfall Men supergrattis till en frisk graviditet. Sjunger du varje dag av glädje? Kul att höra att det fungerar för dig. Jag känner mig peppad. Tack. Njut nu! Och lycka till!!

Liv: Visst blir det känslostormar när man har missfall. En dag tycker man och känner på ett sätt och så kan det ändras. Rid ut den värsta sorgen först vet jag. Bestäm dig sen.

Jag såg till att få utredning fort. I min person ligger en hel det kontrollbehov och fixeri. På ett sätt så tror jag det är mitt sorgearbete att ta ta reda på fakta, höra mig för, sitta i telefonkö och surfa och ringa runt. Jag ger mig aldrig.

Under utredningen tar man reda på om man har vissa ovanliga sjukdomar och missbildningar. För mig var det absolut nödvandigt att veta om det var något sådant underliggande, även om det är ovanligt att man hittar något sådant. Däremot kan man hitta thyroideaprover i överkant, vilket är mycket vanligt (det hade jag också och det åtgärdas med Levaxin) Man kan diskutera menscykel och se om det är något hormonellt understöd som behövs. (jag får gulkroppshormon efter ägglossning vilket är mycket vanligt bland de med upprepade missfall). Ang. Fragmin, se isisisis. Trombyl och prednisolon är också preparat som har hjälpt många som inte fått någon klar diagnos eller hittat något direkt "fel" under utredningen. Upplevelsen av att äntligen få träffa någon som kan detta. Som lyssnar och bryr sig och hjälper till är jätteskönt. För mig är det en trygghet att ha kontakt med fertilitetsläkare. Dessutom har jag nu nästan alla mediciner man kan ha så nu borde det ju fungera nästa gång.

Må så gott! Vi ses!

Vad menar du med "vänta efter varje"? Om du menar vänta en menscykel så finns det inget bevis för att det blir fler missfall på första mensen. Däremot måste man ju kanske tänka på sin mentala hälsa och känna efter om man orkar.

• liv 30

Jo det var så att efter första och andra missfallet så hade jag en menscykel och då sa gyn att jag skulle vänta 4-5 månader innan vi prövade igen, men tolamodet är inte det längsta för oss . Vi vill ha barn nu!!! ;) som det flesta..
    Nä jag menar att jag är någ redan på benen att försöka igen. Fast jag har inte så höga förhoppningar på att det ska lyckas,så jag tänkte hoppa över att ta några test det närmaste veckorna då jag anar något...
    Får för mig att det inte blir lika spänt och jobbit.
    Men vad vet jag :(

• kräftan77
    Caroline98 skrev 2009-12-07 23:03:28 följande:
    Hej, tack för alla fina svar!!Kräftan: Jaså, jag trodde att Enbrel verkade snabbare än så. Jag kommer nog örja ta det snart. Vad gäller graviditet så har man inte testat på ett tillräckligt stort antal gravida för att kunna godkänna vid graviditet. Däremot har man ett stort antal fall där kvinnor har fött friska barn efter att ha tagit Enbrel. Det är en svår fråga, men jag verkar ju inte få något barn als i nuläget så det kanske är värt det. Annars så kanske jag slutar vid +. Vad har du för behandling?Isisisis: Beklagar verkligen dina missfall Men supergrattis till en frisk graviditet. Sjunger du varje dag av glädje? Kul att höra att det fungerar för dig. Jag känner mig peppad. Tack. Njut nu! Och lycka till!!Liv: Visst blir det känslostormar när man har missfall. En dag tycker man och känner på ett sätt och så kan det ändras. Rid ut den värsta sorgen först vet jag. Bestäm dig sen. Jag såg till att få utredning fort. I min person ligger en hel det kontrollbehov och fixeri. På ett sätt så tror jag det är mitt sorgearbete att ta ta reda på fakta, höra mig för, sitta i telefonkö och surfa och ringa runt. Jag ger mig aldrig. Under utredningen tar man reda på om man har vissa ovanliga sjukdomar och missbildningar. För mig var det absolut nödvandigt att veta om det var något sådant underliggande, även om det är ovanligt att man hittar något sådant. Däremot kan man hitta thyroideaprover i överkant, vilket är mycket vanligt (det hade jag också och det åtgärdas med Levaxin) Man kan diskutera menscykel och se om det är något hormonellt understöd som behövs. (jag får gulkroppshormon efter ägglossning vilket är mycket vanligt bland de med upprepade missfall). Ang. Fragmin, se isisisis. Trombyl och prednisolon är också preparat som har hjälpt många som inte fått någon klar diagnos eller hittat något direkt "fel" under utredningen. Upplevelsen av att äntligen få träffa någon som kan detta. Som lyssnar och bryr sig och hjälper till är jätteskönt. För mig är det en trygghet att ha kontakt med fertilitetsläkare. Dessutom har jag nu nästan alla mediciner man kan ha så nu borde det ju fungera nästa gång. Må så gott! Vi ses!Vad menar du med "vänta efter varje"? Om du menar vänta en menscykel så finns det inget bevis för att det blir fler missfall på första mensen. Däremot måste man ju kanske tänka på sin mentala hälsa och känna efter om man orkar.
    Jag har inte Enbrel själv men arbetar som reumatologsjuksköterska o har många patienter med den behandlingen. Hoppas det löser sig för dig! Lycka till!
  • vernia

Hej.
    Jag sökte på reumatism och halkade in på denna tråden...
    Har själv nyligen fått diagnosen reumatism och börjat ta Salazopyrin EN. Men på den informationen som jag har fått ska den medicinen inte ha någon negativ effekt på graviditet. Jag försöker själv bli gravid och hoppas därför inte på några negativa effekter...

Hur har det gått för dig??

• HoppetKärleken

Hej allesammans som sitter i samma båt som jag!

Min historia är följande.
    Jag har kraftig psoriasis artrit och medicinerar just nu enbrel, salazoyrin, predisonol och har sammanlagt gjort 7 IVF:er och 2 FET.

Jag har under resans gång haft ett missfall vecka 6 och då avslutade jag med enbrelen i samband med ägguttaget. Vilket jag ångrar idag.

Det andra missfallet var ett MA och det konstaterades i v10 och då hade jag slutat med enbrelen i v7 vid det tidiga VUL:et. Min personliga tes är att på grund av att jag slutat med enbrelen har jag fått dessa två missfall. Då jag testat mitt TNF alfa värde och ligger skyhögt trots medicinering så tror jag att mitt immunförsvar helt enkelt stöter bort/ "äter upp" embryot som försöker gro i min mage. Det överaktiva immun försvaret försöker radera allt okänt i kroppen och då likväl mitt lilla embryo.

Efter det senaste missfallet jan 2007 har jag inte lyckats bli gravid igen trots otalig IVF försök. Jag har sedan dessa sökt massor med information i ämnet besökt flertalet läkare och en som dessvärre gått i pension, helt underbar läkare. Han föreslog trombyl och fragmin från äggplock men har tyvärr inte hjälpt mig. Eller rättare sagt jag har inte lyckats bli gravid ens.

Detta är min story, fråga gärna om det är något ni undrar.

Kram till er alla och massor med lycka till, en dag är det vår tur!

P.s Salazopyrin har jag inte heller hört ska vara farligt vid graviditet, utan detta kan tas under hela graviditeten.D.s

• Caroline98

Hej allihop!
    Lucia: Ja, det stämmer massvis med kvinnor äter Salazopyrin och blir gravida och får barn. Jag är ju ett undantag som fått 4 missfall under 2009, under fertilitetsutredningen i nov.  fick jag rådet att inte äta Salasopyrin för att i vissa fall kan man tro att det kan bidra till missfall tydligen. Jag skulle gärna ta reda på vilka observationer som ligger bakom det. Det var vät typ 3 år sedan man skrev i Fass att Salasopyrin inte gör sig med graviditet, man undrar ju vad som föranledde det undrar om det har med missfall att göra... Men misströsta verkligen inte för det har fungerat och fungerar för den stora massan i alla fall. Det kommer säkert fungera bra för dig, så läs inte för mycket om oss som har problem för vi är en väldigt liten grupp.

Hoppet kärleken: Till att börja med vill jag beklaga dina missfall och din svåra situation. Förstår att du är väl insatt efter din långa strävan. Vi verkar medicinera rätt likt bortsett från S. Jag har inte tagit något TNF-alfa, det kanske vore på plats... Tror du att det är viktigt och kan betyda något för behandlingen?
    Har du hört senaste rön om enbrel vid graviditet?
    Är alla dina graviditeter IVF-graviditeter?

EGO: Jag har slutat med Salasopyrin och väntar nu på att få ta tuberkulintest inför enbrelsprutan vilket tar såååå lång tid, har väntat en dryg månad och har en tid nästa tisdag. Så just nu är jag besviken på reumatologavdelningen eftersom  jag just nu är utan medicin och därför tar en del voltaren, vilket säkert kommer att göra att jag inte blir gravid den här månaden heller. Har ont om tålamod, men jag tror att jag borde ändra inställning och acceptera att det händer när det händer om det händer.

Må så gott allihop!

• vernia

Tack för era svar.
    Jag fortsätter som vanligt. Får ge det en tid innan man kan utesluta om medicineringen påverkar eller inte. Slutade med p-piller i oktober så ännu är det ingen panik.
    Ha det underbart!

• HoppetKärleken

Caroline83:
    Japp båda mina graviditeter är IVF graviditeter. Och angående enbrel och graviditet har jag talat med fyra oberodende läkare (tre av dessa är reumatologer) och två av dessa säger att man kan ta enbrel genom hela graviditeten, i USA som började med enbrel före sverige och är ett mycket större land finns hur många "enbrel" barn som helst som fötts och är hur friska som helst. De andra två läkarna tycker att man absolut kan ta enbrel fram till vul v7 då man kan se ett tickande hjärta.

• Linn73
    HoppetKärleken skrev 2010-01-06 09:59:52 följande:
    Hej allesammans som sitter i samma båt som jag!

Min historia är följande.
    Jag har kraftig psoriasis artrit och medicinerar just nu enbrel, salazoyrin, predisonol och har sammanlagt gjort 7 IVF:er och 2 FET.

Jag har under resans gång haft ett missfall vecka 6 och då avslutade jag med enbrelen i samband med ägguttaget. Vilket jag ångrar idag.

Det andra missfallet var ett MA och det konstaterades i v10 och då hade jag slutat med enbrelen i v7 vid det tidiga VUL:et. Min personliga tes är att på grund av att jag slutat med enbrelen har jag fått dessa två missfall. Då jag testat mitt TNF alfa värde och ligger skyhögt trots medicinering så tror jag att mitt immunförsvar helt enkelt stöter bort/ "äter upp" embryot som försöker gro i min mage. Det överaktiva immun försvaret försöker radera allt okänt i kroppen och då likväl mitt lilla embryo.

Efter det senaste missfallet jan 2007 har jag inte lyckats bli gravid igen trots otalig IVF försök. Jag har sedan dessa sökt massor med information i ämnet besökt flertalet läkare och en som dessvärre gått i pension, helt underbar läkare. Han föreslog trombyl och fragmin från äggplock men har tyvärr inte hjälpt mig. Eller rättare sagt jag har inte lyckats bli gravid ens.

Detta är min story, fråga gärna om det är något ni undrar.

Kram till er alla och massor med lycka till, en dag är det vår tur!

P.s Salazopyrin har jag inte heller hört ska vara farligt vid graviditet, utan detta kan tas under hela graviditeten.D.s
    Jag blåser liv i den här tråden igen!

HoppetKärleken: Jag har också kraftig PsA och funderar en hel del på om min autoimmunitet är orsaken till att jag inte blir gravid - även om läkarna är väldigt försiktiga med att dra några slutsatser. Har gjort två IVF-försök och ruvar just nu på ett litet embryo. Är jättelycklig eftersom jag mer eller mindre blev infertilitetsförklarad för några månader sedan. Har ett AMH-värde på 0,4, vilket innebär att min äggreserv snart är slut trots att jag "bara" är 37 år. Hoppas hoppas bara att det lilla embryot vill stanna kvar!

Har gjort egen research på internationella sajter och läst att autoimmuna sjuktomar (inkl reumatiska sjukdomar) kan leda till för tidigt klimakterie och lågt AMH. Något som min läkare inte vill bekräfta dock. Någon annan reumatiker som har erfarenhet av dålig äggreserv?

Har testat de flesta reumatiker-medicinerna innan jag och min man bestämde oss för att försöka skaffa barn. Svarade bra på Enbrel, men har inte haft något annat än 4-6 Alvedon + 7,5 - 10 mg Prednisolon/dag på 2,5 år. Ni som varit med om samma sak vet hur enormt påfrestande det är för kroppen. Samtidigt ska man kämpa med att försöka bli gravid med allt vad det innebär.

Känner att jag börjar sväva ut här, men jag söker helt enkelt förklaringar till min barnlöshet och misstänker att min sjukdom kan ha något med det att göra.

Är också orolig att min kropp ska stöta bort embryot eftersom prover visar att jag har aktivitet i mina leder just nu. Funderar om jag ska höja upp kortisonet till 10 mg/dag i några veckor, trots att min reumatolog helst inte vill att jag överstiger 7,5 mg/dag eftersom jag ätit så länge nu.

Tacksam för era erfarenheter på området!!

Kram
Svar på tråden reumatism och mediciner