Caroline98 skrev 2009-12-07 23:03:28 följande:
Hej, tack för alla fina svar!!Kräftan: Jaså, jag trodde att Enbrel verkade snabbare än så. Jag kommer nog örja ta det snart. Vad gäller graviditet så har man inte testat på ett tillräckligt stort antal gravida för att kunna godkänna vid graviditet. Däremot har man ett stort antal fall där kvinnor har fött friska barn efter att ha tagit Enbrel. Det är en svår fråga, men jag verkar ju inte få något barn als i nuläget så det kanske är värt det. Annars så kanske jag slutar vid +. Vad har du för behandling?Isisisis: Beklagar verkligen dina missfall Men supergrattis till en frisk graviditet. Sjunger du varje dag av glädje? Kul att höra att det fungerar för dig. Jag känner mig peppad. Tack. Njut nu! Och lycka till!!Liv: Visst blir det känslostormar när man har missfall. En dag tycker man och känner på ett sätt och så kan det ändras. Rid ut den värsta sorgen först vet jag. Bestäm dig sen. Jag såg till att få utredning fort. I min person ligger en hel det kontrollbehov och fixeri. På ett sätt så tror jag det är mitt sorgearbete att ta ta reda på fakta, höra mig för, sitta i telefonkö och surfa och ringa runt. Jag ger mig aldrig. Under utredningen tar man reda på om man har vissa ovanliga sjukdomar och missbildningar. För mig var det absolut nödvandigt att veta om det var något sådant underliggande, även om det är ovanligt att man hittar något sådant. Däremot kan man hitta thyroideaprover i överkant, vilket är mycket vanligt (det hade jag också och det åtgärdas med Levaxin) Man kan diskutera menscykel och se om det är något hormonellt understöd som behövs. (jag får gulkroppshormon efter ägglossning vilket är mycket vanligt bland de med upprepade missfall). Ang. Fragmin, se isisisis. Trombyl och prednisolon är också preparat som har hjälpt många som inte fått någon klar diagnos eller hittat något direkt "fel" under utredningen. Upplevelsen av att äntligen få träffa någon som kan detta. Som lyssnar och bryr sig och hjälper till är jätteskönt. För mig är det en trygghet att ha kontakt med fertilitetsläkare. Dessutom har jag nu nästan alla mediciner man kan ha så nu borde det ju fungera nästa gång. Må så gott! Vi ses!Vad menar du med "vänta efter varje"? Om du menar vänta en menscykel så finns det inget bevis för att det blir fler missfall på första mensen. Däremot måste man ju kanske tänka på sin mentala hälsa och känna efter om man orkar.
Jag har inte Enbrel själv men arbetar som reumatologsjuksköterska o har många patienter med den behandlingen. Hoppas det löser sig för dig! Lycka till!