• Linn73

reumatism och mediciner

HoppetKärleken skrev 2010-01-06 09:59:52 följande:
    Hej allesammans som sitter i samma båt som jag!

Min historia är följande.
    Jag har kraftig psoriasis artrit och medicinerar just nu enbrel, salazoyrin, predisonol och har sammanlagt gjort 7 IVF:er och 2 FET.

Jag har under resans gång haft ett missfall vecka 6 och då avslutade jag med enbrelen i samband med ägguttaget. Vilket jag ångrar idag.

Det andra missfallet var ett MA och det konstaterades i v10 och då hade jag slutat med enbrelen i v7 vid det tidiga VUL:et. Min personliga tes är att på grund av att jag slutat med enbrelen har jag fått dessa två missfall. Då jag testat mitt TNF alfa värde och ligger skyhögt trots medicinering så tror jag att mitt immunförsvar helt enkelt stöter bort/ "äter upp" embryot som försöker gro i min mage. Det överaktiva immun försvaret försöker radera allt okänt i kroppen och då likväl mitt lilla embryo.

Efter det senaste missfallet jan 2007 har jag inte lyckats bli gravid igen trots otalig IVF försök. Jag har sedan dessa sökt massor med information i ämnet besökt flertalet läkare och en som dessvärre gått i pension, helt underbar läkare. Han föreslog trombyl och fragmin från äggplock men har tyvärr inte hjälpt mig. Eller rättare sagt jag har inte lyckats bli gravid ens.

Detta är min story, fråga gärna om det är något ni undrar.

Kram till er alla och massor med lycka till, en dag är det vår tur!

P.s Salazopyrin har jag inte heller hört ska vara farligt vid graviditet, utan detta kan tas under hela graviditeten.D.s
    Jag blåser liv i den här tråden igen!

HoppetKärleken: Jag har också kraftig PsA och funderar en hel del på om min autoimmunitet är orsaken till att jag inte blir gravid - även om läkarna är väldigt försiktiga med att dra några slutsatser. Har gjort två IVF-försök och ruvar just nu på ett litet embryo. Är jättelycklig eftersom jag mer eller mindre blev infertilitetsförklarad för några månader sedan. Har ett AMH-värde på 0,4, vilket innebär att min äggreserv snart är slut trots att jag "bara" är 37 år. Hoppas hoppas bara att det lilla embryot vill stanna kvar!

Har gjort egen research på internationella sajter och läst att autoimmuna sjuktomar (inkl reumatiska sjukdomar) kan leda till för tidigt klimakterie och lågt AMH. Något som min läkare inte vill bekräfta dock. Någon annan reumatiker som har erfarenhet av dålig äggreserv?

Har testat de flesta reumatiker-medicinerna innan jag och min man bestämde oss för att försöka skaffa barn. Svarade bra på Enbrel, men har inte haft något annat än 4-6 Alvedon + 7,5 - 10 mg Prednisolon/dag på 2,5 år. Ni som varit med om samma sak vet hur enormt påfrestande det är för kroppen. Samtidigt ska man kämpa med att försöka bli gravid med allt vad det innebär.

Känner att jag börjar sväva ut här, men jag söker helt enkelt förklaringar till min barnlöshet och misstänker att min sjukdom kan ha något med det att göra.

Är också orolig att min kropp ska stöta bort embryot eftersom prover visar att jag har aktivitet i mina leder just nu. Funderar om jag ska höja upp kortisonet till 10 mg/dag i några veckor, trots att min reumatolog helst inte vill att jag överstiger 7,5 mg/dag eftersom jag ätit så länge nu.

Tacksam för era erfarenheter på området!!

Kram
Svar på tråden reumatism och mediciner