• nika

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Esmiso skrev 2009-12-21 17:48:59 följande:
    nej, förlåt, nu tog jag givetvis bara majoriteten. För inte f-n äter majoriteten kött från närliggande gårdar! Då hade köttindustrin inte sett ut som den gör...
    Sverige producerar en hel del kött som ligger i närheten av där någon bor och någon äter upp allt det köttet också. Om man vill försäkra sig om att köttet är regnskogskövlingssafe kan man läsa på förpackningen. Det finns köttbönder som gått samman och säljer sina produkter till livsmedelskedjan som finns lokalt. Man behöver inte själv vara bonde eller ha nära till en gårdsbutik för att undvika kött som producerats i länder där det växer regnskog.
  • nika
    Esmiso skrev 2009-12-21 19:45:46 följande:
    nä, men det är ju inte bara djuren i regnskogsländer som äter fodret som produceras i andra länder. Att djuren dessutom i de flesta fall har ett trångt stressigt liv med ångest på slakthuset som slut på sitt liv, stärker bara min övertygelse som vegetarian ännu mer!
    Asså. Djur i regnskogsländer äter foder som produceras i andra länder och det gör även andra djur i andra länder - alltså äter foder som produceras i andra länder. Är måntro någon av dessa "andra" foderproducerande länder samma länder som dessa andra länder som har djur? Konstigt att just köttvärlden tycker det är så skojigt att köra runt på allt och inte grönsaksvärlden. Hmm.

Ja, våra kor äter gräset på gärdet utanför fönstret och hö tar vi en bit längre bort där det inte finns tillgång till vatten och skugga på sommaren. De gärden som har det reserverar vi för sommarbete. Det finns gott om plats men de tycker om att krypa ihop. Och när vintern nalkas står de på kö utanför ladugården och vill in i värmen. Men nog av mig nu. Kan inte du istället berätta om någon av dina besök till ett slakthus. Du kan väl bara välja ett, vilket som helst av dem och berätta lite mer om dina självupplevda erfarenheter om dem. Hur såg det ut och hur gick det till? Nyfiken på vad det är som du faktiskt grundar din starka övertygelse på.
  • nika
    hedersknyffel skrev 2009-12-21 20:15:02 följande:
    Min åsikt, som inte är baserad på hur TS skriver (om någon moderator tror det), är att köttätare i allmänhet stavar bättre och inte har lika stor benägenhet att sär skriva orden som vegetarianer har.
    Just det du nämner var faktiskt inte min åsikt utan fakta som jag tog från samma ställe som TS tog sin fakta från, fast det var mitt huvud isf hennes;) Se inlägg 918.

Men du menar att det finns vetenskapliga studier som styrker detta? WoW!
  • nika
    Turran skrev 2009-12-22 01:35:43 följande:
    Ja, vegetarianer har lägre BMI än köttätare. Nu brukar ju inte det ses som en indikation på ohälsosamhet, snarare tvärtom.Var finns denna forskning som visar att vegetarianer i allmänhet har en mer ohälsosam inställning till mat och kroppsvikt?Att _ungdomar_ använder vegetarisk kost som bantningsmetod betyder inte att vegetarisk kost medför ätstörningar.

Rykande färsk och rykande färsk. Studien baseras på hemskickade frågeformulär från 2004.
    Ingen mer än du påstått att denna forskning skulle visa att vegetarianer i allmänhet har en mer ohälsosam inställning till mat och kroppsvikt. Det jag skrev var att studien visar att vegetarianer oftare är magrare än köttätare, oftare har en ohälsosammare inställning till mat och kroppsvikt samt är mer benägna (än köttätare) att utveckla ätstörningar. Inte att detta gäller alla vegetarianer eller ens vegetarianer i allmänhet. Turran, i sann vetenskaplig anda uppmanar jag dig till lite mer korrekthet när du återger uppgifter. Egna förvrängningar är inget att be andra bena ut tycker jag.

Nej studien är från 2009, rykande färsk precis som jag påstod. Men du är ju så häääärligt sugen på att göra ner alla uppgifter som inte överensstämmer med vad du tycker ska stämma, men fortsätt googla du! Merry Google Christmas!!! När du äntligen hittar studien kommer du till din stora glädje att även finna att den talar om de dokumenterade allmänna hälsofördelarna med en vegetarisk kost.

Min egen slutsats är att en större andel vegetarianer än köttätare går över gränsen för vad som är ett nyttigt intresse för kost till kontrollfreaksbeteende i näringsintag vilket givetvis kan resultera i ett alltför lågt BMI.

Och jag baserar inte mina argument för att äta kött på att det är så ohälsosamt att vara vegetarian. Tvärtom finns det goda skäl att äta vegetarisk mat men man behöver inte vara vegetarian för att inte äta sig sjuk. Kött är inte skadligt, producerat på rätt sätt, tillrätt på rätt sätt och med intag i lagom mängd, är kött nyttigt precis som grönsaker.

Något den senaste forskningen fokuserat mycket på är skillnader i kött från vilt samt tamboskap uppfödda på bete jämfört med djur som utfodras. En av flera bra bra sidor att börja sätta sig in i detta är www.eatwild.com/
  • nika
    Esmiso skrev 2009-12-22 15:59:09 följande:
    menar du att djuren i Sverige bara äter betesmat??? De föds upp på foder berikat med all möjlig skit. Något slakthus har jag aldrig varit på, dock sett en hel del skrämmande filmklipp som filmats i smyg...Har du besökt ett? Berätta isf gärna vad du tycker är djurvänligt där!!!
    Svar: nej, men man kan välja att äta kött som är producerat så och på så vis påverka så att fler producerar så. Inte kasta ut babyn med badvattnet. Skrämmande filmklipp. Ante mig. "Larmrapport" Högst representaivt för hur det går till rent generellt;)

Välkommen hem till oss så kan du få vara med på nästa slakt och själv se hur det kan gå till rent generellt här och på mindre gårdar. Du kan få med dig en knippe hemproducerade morötter om du inte tycker om kött:) Men om du inte tycker man ska döda andra varelser har jag full respekt för det. Ingen ska tvinga dig att göra det eller äta kött, men andra såsom jag själv ser människan som placerad på toppen av näringskedjan. Precis som många djur äter varandra äter vi djur och vill också respekteras i den synen.
  • nika
    Turran skrev 2009-12-22 16:45:12 följande:
    Forskningsrapporten du hänvisar till visar inte att vegetarianer oftare har en ohälsosammare inställning till mat och kroppsvikt. Du får nog läsa det du länkar till.

Svar: Jo åtminstone gällde det den undersökta populationen. Det är så forskning går till. Man kan ju som bekant inte undersöka alla. Bl.a var det 15 % fler av vegetarianerna som hetsåt. OBS! Har inte länkat.

Tack detsamma. Du verkar helt ha missat att undersökningen gällde ungdomar. Du verkar också ha missat att de med mest risk att ägna sig åt extremt ohälsosamma viktminskningsmetoder inte var vegetarianerna.

Svar: Inte missat. Bara inte nämnt. Ungdommarna var upp till 23 och de var över 2500. Nämnde inte det heller. Av de som tog laxermedel och tvingade upp maten var fler vegetarianer. Räknas som extremt ohälsosamma viktminskningsmetoder, eller var det något annat du tänkte på?

Ja, studien är från 2009 och baseras på hemskickade frågeformulär från 2004.

Svar: Ja som jag sa, rykande färsk, publicerad 2009.

Ja, det är din egen slutsats. Som sagt, forskningsrapporten som du länkar till drar inte samma slutsatser.Finns det forskning som visar att vegetarianer har ett alltför lågt BMI?

Svar: Ja, det allra sista jag tog upp var som sagt en egen slutsats jag drog. Men det sa jag ju också klart och tydligt. Har fortfarande inte länkat. Glöm inte det nu;)

Du kanske inte gillar att alla undersökningar inte stöder din syn, men det gör inte resultaten mindre tillförlitliga för det.

Jag är inte dummare än att jag fattar att alla vegetarianerna i studien som ägnade sig åt ohälsosamma viktminskningmetoder inte utvecklade sina ätstörningar av att vara vegetarianer utan en del kanske blev det under sin sjukdom. Det är en sådan mer nyanserad tolkning av forskningrönen kring köttätande som jag saknar. Jag påstår inte att vegetarianer är ohälsosammare än köttätare, bara att man kan fucka upp som både och. Och leva hälsosamt som både och. Du kan dra dina forskningsrapporter om hur det är svart i grönsaks-köttdebatten tills korna kommer hem, men det finns alltid något som talar för vitt - som du sett här.
  • nika

Ett Liv skrev 2009-12-22 17:27:01 följande:

En till? Shit alltså, jag visste inte att det fans så många som trodde att kött var något slags magiskt..
    Rätt så magiskt. Det finns teorier om att människan började utveckla cerebrum först i och med en jämn tillgång till proteinet från kött, till en början benmärg från djur som dött eller fällts av andra djur. Tadamm! Fler intellektuella funktioner och mer finmotorik vilket ledde till större möjlighjeter att fälla fler djur. Lång evolutionkedja förstås.

PS Länkar inte till den omsprungne Hasse Neanderthals sida;)
  • nika
    Liselottang skrev 2009-12-22 18:27:55 följande:
    Håller med TS, även om jag inte brukar "gå på" så hårt om det. Blir förvånad över alla dumma svar här i tråden. "För att det är gott" liksom *ryser*.
    Så det du äter äter du inte för att det är gott då? *förvånad* Trodde det ingick för alla.
  • nika
    Esmiso skrev 2009-12-22 19:36:33 följande:
    som jag tidigare sagt har jag full respekt för dem som äter kött. Alla gör vi våra val, och det är ju fantastiskt om man som köttätare kan äta enbart djur man själv fött upp och slaktat, som du tydligen gör?!För mig spelar det ingen roll om de filmklipp jag sett är av majoritet eller inte. Det är illa nog att det sker, och äter man kött som man inte fött upp och slaktat själv har man ingen aning om hur det djuret haft det.Dina hemproducerade morötter låter jättegoda! De skulle jag absolut inte tacka nej till!
    Ja, det är en förmån. Men även de som köper av oss vet hur djuren haft det. En del kommer t.o.m och hälsar på "sitt" kött. Men att vi producerar allt kött vi äter är inte hela sanningen eftersom vi ibland "fuskar" och borta och ute. Oftast passar jag på att äta exempelvis fisk och skaldjur då eftersom vi inte har frysen full av det och det därför känns lyxigare.

Morötter är extremt lättodlade. Bara att knöka ner frön i backen så växer de så det knakar. Gödslar med kobajs förstås. Inte det roligaste att skyffla runt men rena dynamiten. Sverige är så glestbefolkat. Ännu fler kunde odla mat iaf på hobbynivå.
  • nika
    Liselottang skrev 2009-12-22 19:34:17 följande:
    Jo det är klart jag gör. Gillar kött också. Men äter det inte av flera skäl.
    Så är det för köttätare också. Man har fler skäl. Till exempel att man inte tycker de skäl folk låter bli att äta kött för är anledning att låta bli.
  • nika

Ett Liv skrev 2009-12-22 21:33:39 följande:

Ja, det är som sagt väldigt längesen och andra saker som hände för så längesen brukar vi inte använda som en "referens" (eller hur jag ska uttrycka mig). Det finns ju som sagt mycket mer kunskap om allt nu än vad det gjorde då, jag menar Linser gick inte ens att få tag på om man bodde här uppe i Sverige, så det är ju ingen ide att diskutera så. Att hävda att vi MÅSTE äta kött för att få i oss proteiner är ju som att säga att vi MÅSTE äta persilja för att få i oss järn. Det jag vill säga är att det finns flera alternativ.
    Vaddå inte diskutera så. Du sa att kött inte var magiskt och jag visade vilka trollkonster det uträttat. Klart det inte fanns linser i Sverige då, men det fanns gott om is till drinken;). Klart vi inte måste äta kött, men i mina ögon finns ingen riktigt bra anledning att utesluta ett så utmärkt livsmedel och jag är glad att mina tidiga utrikes förfäder resonerade på samma sätt.
  • nika
    Liselottang skrev 2009-12-22 21:42:03 följande:
    Som att köttindustrin är den andra största miljöboven i VÄRLDEN? Nej, det kan jag förstå att det inte är skäl nog, det kunde ju varit den största.
    Då tycker jag man ska låta bli att delta i den. Steakparty hemma hos mig? Vi kan göra något åt den största samtidigt.
  • nika

Ett Liv skrev 2009-12-22 21:55:01 följande:

hehe, ja de hade nog inte så mycket till val heller
    Tja, de kunde ha fortsatt äta det de åt förrut, men kött var ett gott komplement och kickade igång utvecklingen. Men det är ju bara teorier som sagt.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!