Turran skrev 2009-12-22 01:35:43 följande:
Ja, vegetarianer har lägre BMI än köttätare. Nu brukar ju inte det ses som en indikation på ohälsosamhet, snarare tvärtom.Var finns denna forskning som visar att vegetarianer i allmänhet har en mer ohälsosam inställning till mat och kroppsvikt?Att _ungdomar_ använder vegetarisk kost som bantningsmetod betyder inte att vegetarisk kost medför ätstörningar.
Rykande färsk och rykande färsk. Studien baseras på hemskickade frågeformulär från 2004.
Ingen mer än du påstått att denna forskning skulle visa att vegetarianer i allmänhet har en mer ohälsosam inställning till mat och kroppsvikt. Det jag skrev var att studien visar att vegetarianer oftare är magrare än köttätare, oftare har en ohälsosammare inställning till mat och kroppsvikt samt är mer benägna (än köttätare) att utveckla ätstörningar. Inte att detta gäller alla vegetarianer eller ens vegetarianer i allmänhet. Turran, i sann vetenskaplig anda uppmanar jag dig till lite mer korrekthet när du återger uppgifter. Egna förvrängningar är inget att be andra bena ut tycker jag.
Nej studien är från 2009, rykande färsk precis som jag påstod. Men du är ju så häääärligt sugen på att göra ner alla uppgifter som inte överensstämmer med vad du tycker ska stämma, men fortsätt googla du! Merry Google Christmas!!! När du äntligen hittar studien kommer du till din stora glädje att även finna att den talar om de dokumenterade allmänna hälsofördelarna med en vegetarisk kost.
Min egen slutsats är att en större andel vegetarianer än köttätare går över gränsen för vad som är ett nyttigt intresse för kost till kontrollfreaksbeteende i näringsintag vilket givetvis kan resultera i ett alltför lågt BMI.
Och jag baserar inte mina argument för att äta kött på att det är så ohälsosamt att vara vegetarian. Tvärtom finns det goda skäl att äta vegetarisk mat men man behöver inte vara vegetarian för att inte äta sig sjuk. Kött är inte skadligt, producerat på rätt sätt, tillrätt på rätt sätt och med intag i lagom mängd, är kött nyttigt precis som grönsaker.
Något den senaste forskningen fokuserat mycket på är skillnader i kött från vilt samt tamboskap uppfödda på bete jämfört med djur som utfodras. En av flera bra bra sidor att börja sätta sig in i detta är
www.eatwild.com/