• nika

Usch på er som ger era barn KÖTT!

ModestyB skrev 2009-12-09 21:24:43 följande:
    Håller med om att du låter oerhört otrevlig-men OCKSÅ att du låter väldigt okunnig och efter dina senaste inlägg är det lätt att få intrycket att du faktiskt "käftar" (vet att du gillar uttrycket) för "käftandets" skull och inte för att du har något vettigt som goda argument eller något nytt att tillföra diskussionen.
    Men hello angelsoul! Nej, nej, nej, inte oerhört otrevlig, bara lite hånande istället för imponerad av din hybris och uppblåsta bild av dina insatser för mänskligheten. Men du glömde att svara på min fråga: vad bidrar du med för att människor ska få mat? Sorry om jag låter lite tjatig men det är ju nu 3.e gången jag frågar utan att få svar, vilket kanske bidrar till att du upplever det som att jag inte kommer med så mycket nytt. Sedan kan du också peka på vilka fakta jag kommit med som visar denna väldiga okunnighet du påstår jag låter med här.
  • nika

Ett Liv skrev 2009-12-09 21:35:50 följande:

Jag har fortfarande inte påstått något. Jag har sagt hur jag uppfattade det du skrev.
    Vad är skillnade på att påstå något och tala om hur man uppfattar något? Sorry men i min värld sysslar du med ordklyveri.
  • nika
    ModestyB skrev 2009-12-09 22:32:32 följande:
    Haha, du kan ju inte vara sann. HELA TRÅDEN IGENOM är full av FAKTA (det innebrä forskningsresultat, uträkningar osv från tillförlitliga källor som WHO osv) på hur ALLA vegetarianer bidrar till att fler människor kan äta. Fattar du inte att vegetarianer äter maten istället för att ge den till produktionsdjur så är du ganska slow.
    Så vegetarianer bidrar till att fler människor får äta. Fantastiskt. Av vilken mat då?
  • nika

Ett Liv skrev 2009-12-09 22:45:44 följande:

Det är väldigt stor skillnad. Det känns till och med löjligt att behöva förklara det.
    OK. Om du inte har något emot det kan vi lämna det vid att du uppfattar mig som okunnig utan att du påstår att jag är det, och att det är väldigt stor skillnad för dig men inte för mig.
  • nika

Ett Liv skrev 2009-12-09 22:52:57 följande:

Tre enkla jämförelser är att om jag säger"nu känns det som att du anklagar mig"Så betyder inte det "Du anklagar mig""Nu upplever jag dig otrevlig"Betyder inte "Du ÄR otrevlig""Nu uppfattar jag dig som ledsen"Så betyder inte det "Du ÄR ledsen"Förstår du skillnaden?
    OK. Du UPPLEVER att jag är okunnig, men det betyder inte att du säger att jag är det eller att jag är det. Jag förstår att du ser det som olika saker men jag UPPLEVER dem som samma;)
  • nika

Fortfarande inget svar om vad du BIDRAR med, bara i vilken omfattning det TÄRS på den globala matsäcken. Nu var ju frågan formulerad specifikt till dig och inte till vegetarianer i stort eftersom vegetarianer inte är en enhetlig grupp. Långt från alla vegetarianer är så fördömande som du är mot andra som inte är vegetarianer. Det är möjligt att jag är slow som du kallar mig, men jag fattar faktiskt inte varför du svarar på vad man TAR när jag frågar vad man GER. Jag försöker vara än mer tydlig: Vad producerar du för mat åt dig själv och andra? Du tycker ju att matfrågan är så OERHÖRT viktig och har väldigt bestämda åsikter om hur alla som inte gör som du gör fel och lever på andras mat. Nå vad GER du?

ModestyB skrev 2009-12-09 22:32:32 följande:
    Haha, du kan ju inte vara sann. HELA TRÅDEN IGENOM är full av FAKTA (det innebrä forskningsresultat, uträkningar osv från tillförlitliga källor som WHO osv) på hur ALLA vegetarianer bidrar till att fler människor kan äta. Fattar du inte att vegetarianer äter maten istället för att ge den till produktionsdjur så är du ganska slow.
  • nika
    Eira78 skrev 2009-12-13 20:58:37 följande:
    Oj, många upprörda känslor och generaliseringar i denna tråd. Hihi Lite roligt att detta fortfarande är ett ämne som kan uppröra så, både de som äter kött och de som inte äter kött.Själv tror jag inte på att försöka påverka köttätare med en sådan aggressiv ton. Det är bättre att låta folk äta vad de vill och ofta är det de som äter kött som tar upp frågan kring vegetarisk mat och varför man valt att sluta med kött. Då kan man på ett mer ödemjukt sätt berätta om fördelarna med vegetarisk kost.Som jag upplever det är det rätt många som har dragit ner på köttätandet även fast de kanske inte har slutat helt. Många verkar kanske bara äta kött någon dag i veckan. I alla fall här i Stockholm, vet inte hur det ser ut i övriga landet. Antar att folk har blivit mer medvetna om hur köttindustrin påvekrar miljön och djuren och sin egen kropp.
    Jag kan svara för hur det ser ut på vissa håll på landsbygden. Här finns en del av köttindustrin, djuren och människorna som äter köttet. Här hos oss vi mår prima, både människor och djur. Hos oss är en hel del "hemmagjort". I vår egen "industri" producerar vi både nötkött, grönsaker, spannmål, hö och halm och vi har egen brunn. Givetvis komposterar vi. Vi är inte självförsörjande med mat men vissa livsmedel köper vi aldrig. Andra produkter köper vi från närliggande gårdar som t ex ägg. Efterfrågan på den här typen av produkter är stor. Vi säger nej till många som vill köpa av oss. När det vi vill sälja är slut så är det slut. Många har dragit ner på kött för att det har blivit så dyrt eller så äter de billigare kött som tex falukorv. Vi har alltid kött av bra kvalitet i frysen. Vi äter även en hel del vegetariskt, bl a soppor.

Att inte ha djur skulle bl a medföra att vi inte skulle kunna hålla markerna öppna och att vi skulle sakna gödsel. Visst, man kan ha kor för att enbart mjölka, men då måste de kalva varje år och vad gör man av alla kalvar, speciellt tjurkalvarna om ingen äter dem? Här brukar vi skog och mark vilket man gjort i generationer och vi äter även en hel del vilt som älg och rådjur och tar också vara på bär och svamp. Våra katter har aldrig sett en konservburk med kattmat. ETC, etc, etc. Vi lever med samvete och ansvar. Givetvis tänker vi också till kring annat än mat när det gäller miljö, globalt samvete och hälsa.

Om det finns något som irriterar mig så är det när självgoda människor, vegetarianer eller andra slår sig själva på bröstet och för sitt samvetsrena leverne och skriker (miljö)bov åt alla som inte gjort exakt samma val som dem. Gudskelov är de inte så många och en del av de som finns sansar sig med åren. Nej, du har rätt. Man kan inte påverka någon med en aggressiv ton, och speciellt inte när den aggresiva tonen kryddas med självgodhet och besserwissermentalitet förs fram som kunskap.

Själv skulle jag aldrig drömma om att kalla någon som inte lever som jag som mindre samvetsgrann för den sakens skull.
  • nika

PS. Jag kan också nämna att vårt kött distrubieras via det lokala slakteriet och är inte märkt på något speciellt sätt liksom många av granngårdarnas produktion. Så man kan köpa bra kött av djur som hoppar runt ute i hagarna hela året förutom när det är så kallt att de själva vill in UTAN att det syns på förpackningen eller priset:)

• nika
    Turran skrev 2009-12-13 23:07:38 följande:
    "Recent studies show that red meat could pose an increase in cancer risk. Some studies have linked consumption of large amounts of red meat with breast cancer,[9] colorectal cancer,[10][11] stomach cancer,[12] lymphoma,[13] bladder cancer[14] and prostate cancer.[14][15] Furthermore, there is convincing evidence that consumption of beef, pork, lamb, and goat from domesticated animals is a cause of colorectal cancer.[16] Professor Sheila Bingham of the Dunn Human Nutrition Unit attributes this to the haemoglobin and myoglobin molecules which are found in red meat. She suggests these molecules, when ingested trigger a process called nitrosation in the gut which leads to the formation of carcinogens.[17]Eating cooked red meat may increase the likelihood of cancer because carcinogenic compounds called heterocyclic amines are created during the cooking process. Heterocyclic amines may not explain why red meat is more harmful than other meat, however, as these compounds are also found in poultry and fish, which have not been linked to an increased cancer risk.[18]"en.wikipedia.org/wiki/Red_meat
    Jo. Översatt betyder det att stora mängder rött kött kan eventuellt innebära en ökad cancerrisk.

Andra studier säger att detsamma gäller även bl a stora mängder lök...
  • nika
    Turran skrev 2009-12-14 00:31:45 följande:
    Ja, över 500 g tillagat rött kött i veckan ska man inte äta, enligt experterna. Processat kött (såsom diverse hel- och halvfabrikat) bör man undvika helt."To reduce your cancer risk, eat no more than 500g (cooked weight) per week of red meats, like beef, pork and lamb, and avoid processed meats such as ham, bacon, salami, hot dogs and some sausages.""The evidence that red meat is a cause of bowel cancer is convincing and there is also convincing evidence that processed meat is a cause of bowel cancer."www.wcrf-uk.org/preventing_cancer/recommendat...På vilket sätt tycker du att dina påstådda cancerstudier om LÖK är relevanta i tråden?
    Det påstås att kött är farligt och att man bara ska äta vegetariskt. Lök är väl en rätt så vanlig ingrediens i all mat för både köttätare och vegetarianer.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!