• nika

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Saarah88 skrev 2009-12-03 14:01:47 följande:
    Jag kan inte förstå föräldrar som ger sina barn kött, det är sedan länge bevisat att vegetarianer lever genosnitt 8 år länge och är friskare! jag har inte varit sjuk på 10 år! inte änns en förkylning! å jag har träffat många sjuka.Kött ruttnar i tarmarna och kan orsaka canser.Sen är ju inte djurhållningen det bästa, nu har över 90 grisgådar blivigt anmälda för djurplågeri, det är förjävligt! köttet ni äter kommer från plågade djur!å kom nu inte å säg att ALLA inte har det så! för jo! det har dom, grisarna äter på varandra, det är inget normalt beteende, inte änns för grisar, grisar är smartare än hundar. Hade man tagit massa människor å slängt in i ett litet rum så hade dom slått i hjäl varandra.Ni som äter kött, VARFÖR gör ni det? jag har länge länge undrat detta, jag blev själv vegetarian när jag var 12, idag är jag 21 och det är mitt bästa val här i livet!och kom nu inte och säg att vi behöver det som finns i kött, för det behöver vi inte alls! det finns jätte bra vegetariska allternativ, som dessutom är JÄTTE gott!Har sett köttätare som blir jätte trötta efter en måltid, det sliter jätte mycket på kroppen att förbränna kött, sen förstår jag inte varför man vill ha ruttet kött i tarmarna...jag äter bra och tar inga vitamin tillskott, inte änns när jag var gravid, bara järn tabbletter. och min bebis vägde 4 kilo!så argumentet att man behöver kött håller INTE!Min son kommer växa upp på vegetarisk kost, och han kommer acceptera ALLA varesej man är djur eller människa! och det är jag jävligt stolt över :)
    Varför äter man kött? För att man vill. Du gör som du vill och andra gör som de vill. Här äter vi kött vi själva har producerat. Alla mår bra. Både människor och djur. Dessutom är vi hejare på att stava och särskriver aldrig. Ja, människorna iaf. Det är en gynnsam effekt av köttätandet. Däremot har vegetarianer svårt för detta. En gång såg jag dessutom en vegetarian som vaknade jättetidigt. Det sliter jättemycket på kroppen att skala så mycket grönsaker. Mina vetenskapliga rön har jag tagit från samma ställe som du, fast mitt huvud isf ditt:)
  • nika

Fru X skrev 2009-12-05 22:50:16 följande:

Quorn är det allra mest processade livsmedlet som man kan köpa.Mjölkprodukter, att först föda upp en ko som för att öht producera mjölk måste kalva varje år, och bara använda mjölken och inte resten av "biprodukterna" är väl knappast att rek? DET om något är väl slöseri?
    Absolut. Folk som handlar all sin mat i affärer har en lite diffus bild av hur maten kommer till. Inte nog med att många inte fattar att kor liksom människor måste föda för att producera mjölk, en del tror att ekologisk mjölk kommer från kor som springer ute hela sommaren till skillnad från de stackars kor man äter upp som lever hela sitt liv inne i missär. Ofta kommer den här kunskapen från media - där allt som sägs bevisligen är sant;) Få har satt sin fot på ett lantbruk.
  • nika
    ModestyB skrev 2009-12-07 13:33:54 följande:
    INGA andra djur på planeten håller djur i misär för att sedan äta dom.
    Och INGA andra djur på planeten håller på och käftar med andra djur om deras matvanor. Tycker vi ska ta efter det istället;) Troligtvis skulle köttätande djur hålla andra djur för att försäkra sig om ett jämt flöde av mat om de bara kunde. Vi kan, och det finns gott om "kött" som inte lever i missär.

Det är oerhört mycket som skiljer människan från andra djur och oändligt många saker som skulle kunnas läggas till listan "INGA andra djur på planeten..."Personligen tycker jag inte att man kan använda det som ett argument för att sluta äta kött eftersom då skulle man upphöra med allt som skiljer oss från övriga djur och det har jag ingen lust med. Trivs bra med villa, elektricitet och en saftig köttgryta på en tallrik och ett glas rött i glas med fot - saker homosapiens som ras ensam på planeten kan få njuta av.
  • nika
    ModestyB skrev 2009-12-07 20:38:33 följande:
    Kanske ska sluta "käfta" med folk som slår sina barn, pedofiler, storföretag som dumpar avfall, fartyg som släpper ut olja osv osv också? Eller varför inte sluta "käfta" om allt som handlar om vår planets väl och ve-det vore väl ruskigt bekvämt för dig om alla fick göra som dom ville utan mothugg, eller? Du har gett dig in i en diskussionstråd, du får faktiskt acceptera att bli smälld på fingrarna av människor som är pålästa och vet vad dom argumenterar om. Snäpp upp dig och höj din diskussionsnivå och påstå inte att jag "käftar". Att du väljer att tära onödigt mycket på jordens resurser för din bekvämlighets skull får står för dig, jag ÄR faktiskt en större och bättre människa än så och jag skulle aldrig förnedra mig genom att använda mig av ett så ruttet argument som bekvämlighet och njutning i en diskussion om något så viktigt som andra levande varelsers väl och ve.
    Jo, du käftar om vad andra ska äta. Sätter dig till doms. Du är en av dessa missledda som kallar sina åsikter för information och inte kan acceptera andras åsikter om vad människor ska äta. För mig får du gärna äta bara grönsaker tills du skiter fiberhopprep men det gör dig inte till en bättre människa än folk som äter kött, fast du får gärna gå runt och tro det. Att äta kött är inte detsamma som att sätta på 3-åringar. Ska inte jämföras med pedofili. Och man är inte mer påläst för att man försöker lägga ner lagen för vad som är rätt och fel när det gäller kosthållning och hänvisar till att det är fel att göra sådant djur på denna planet inte gör. Oerhört tunnt argument.

Om du inte vill tära på jordens resurser onödigt mycket föreslår jag att du lämnar jorden, för alls kan också vara onödigt mycket. Att du ens finns här är till gagn för dig själv, precis som jag och alla andra som lever här främst gagnas av det själva. Du får nog inse att du inte tillför så mycket utan mest tär du också oavsett hur mycket morötter du äter.
  • nika
    LolloN skrev 2009-12-07 21:50:49 följande:
    Så vitt jag vet så ska man hellst äta vitamintillskott avsett för vegetarianer eftersom de ej får alla näringsämnen.Sen en annan grej som kanske också e intressant?? Soyaprotein som finns i de flesta vegetariska köttliknande produkterna innehåller fruktansvät mycket hormoner och tillsatser som är skadliga för kroppen.
    Du kan få i dig vad du behöver av bara grönsaker och icke-animaliska produkter men du behöver veta vad som innehåller vad, precis som du behöver veta hur du ska äta för att få i dig det du behöver i en diet innehållande kött. Sedan kan man vara vegetarian och inte få i sig det man behöver precis som man kan av en diet med kött. De flesta av oss äter väl inte så vi får i oss optimalt av allt vi behöver men vi dör inte för det utan lever gott. Sedan är det så mycket mer än mat som avgör hur man mår.

Kött kan också innehålla mycket hormoner och antibiotika. Om man är intresserad av mat finns dock bra råvaror för både vegetarianer och köttätare. Jag tycker om vegetarisk mat som variation och har även provat att äta enbart vegetariskt under ett år utan att äta vitamintillskott men äter kött nu. Vi har egen produktion av både nöt och grönsaker men köper också en hel del livsmedel. Kombinationen funkar bra för oss.
  • nika
    LillTussa skrev 2009-12-07 22:23:46 följande:
    Ja våra barn är tydligen inte riktigt funtade heller eftersom de vet vad de äter och gör det ändå..
    "det"?
  • nika
    Turran skrev 2009-12-07 22:32:34 följande:
    That's the spirit! Att försöka leva miljövänligt är bara för mesar. Riktiga miljövänner toppar sig själva!
    Man är inte miljövänlig bara för att man inte äter kött och jag tycker inte alls att det är mesigt att tänka på naturen. Men sedan går det förstås inte att förneka att det mest miljövänliga är nog för oss människor att utgå, fast jag tänkte mig mer en sortie med rymdfärja när jag sa lämna jorden. Lämna alla kossorna att äta upp alla morötterna;)
  • nika
    LillTussa skrev 2009-12-07 22:55:31 följande:
    Äter kött
    Äh. Bara de inte blir militanta köttätare. Alltså de som skriker som stuckna palsternackor när folk berättar att de äter linser;)
  • nika
    Turran skrev 2009-12-07 23:12:33 följande:
    Nej, men köttindustrin är en riktig miljöbov. Jaså, rymdfärja? Festligt!
    Delar av den är det precis som delar av alla industrier exempelvis delar av bananindustrin.

Vår köttindustri är däremot ingen miljöbov. Bananplanta har vi dessvärre bara till prydnad hemma.
  • nika
    LillTussa skrev 2009-12-07 23:19:01 följande:
    Åh nej, de (min sambo o bonustjej, liten har inte kommit så långt ännu) äter vegetariskt nån gång också och tycker det är gott. Linssoppa är faktiskt en favvo här.Jag skiter fullständigt i om folk äter linser, kött, fisk eller varandra. Och tänker så lära mina barn att alla människor är olika och att vi faktiskt har rätt att vara det. Man behöver inte tycka om allas val men man ska fan respektera dem. (i för sig så bryr jag mig föga om nån är veg eller inte, såvida jag inte ska bjuda dem på middag för då kan det ju vara bra att veta i förväg.. )
    Samma här, fast med undantag av varandra. Skulle inte heller själv vilja sätta tänderna i någon annan, varken köttätare eller vegetarian;)
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!