• Dilong

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Mephala the ranger skrev 2009-12-05 17:18:47 följande:

Jaha, jag trodde det var underförstått att det var de e-numren som är onaturliga som inte är bra. Nog vet jag väl att det finns e-nummer som är naturliga med....men ska försöka skriva lite längre och uttrycka mig ordentligt så ingen missförstår...jeeez
    Jättebra idé. Berätta vilka e-nummer som inte är naturliga, och vilka som "inte är bra".
  • Dilong

Mephala the ranger skrev 2009-12-05 17:33:31 följande:

Skulle jag kunna göra, men det skulle ta en jävla massa plats samt vara lite OT :)
    Nämn tio.
  • Dilong

Ett Liv skrev 2009-12-05 17:37:33 följande:

Tips är att googla.. det är lite smidigare.
    Hur googlar jag för att hitta vilka "e-nummer" forumiten i fråga anser vara "inte bra" och onaturliga? Berätta.
  • Dilong
    Kya skrev 2009-12-05 17:48:25 följande:
    ...men i grund och botten är det tänkt att vi ska äta kött...
    Vem har "tänkt ut" det? Hur menar du? Om någon anser att vi kan leva utan att döda, är det då inte bra att utvecklas ditåt?
  • Dilong
    Umbrageous skrev 2009-12-05 17:52:01 följande:
    Varför välja en med kött och tro att man får i sig allt man behöver och lura sig själv?
    Får man inte i sig vad man behöver av en blandad kost? Lider vi av näringsbrist här i Sverige?
  • Dilong
    Kya skrev 2009-12-05 17:54:06 följande:
    tja, tror man på en gud eller en högre makt så antar man nog att det är han som tänkt ut det. tror man på darwins teori så handlar det mer om slumpen och survival of the fittest. så jag kan inte svara på vem som tänkt ut att vi ska bli allätare. och varför ska vi leva utan att döda?
    Eftersom vi inte kan leva utan att döda, så faller ju en hel del av vegetarianernas argument. Det blir mest en värdering av liv, som att djur utan hjärna kan man döda, men inte de med.

Och att mord medvetet är värre än det man anser vara mord omedvetet, som att plöja grönsakslandet. Å andra sidan torde man vara gravt korkad om man inte fattar att man tar dör på djur när man gör sådant.

Gällande evolutionen, så får vi väl se vad som händer. Kanske vi om tiotusen år är bäst lämpade för rent vegetarisk näring?
  • Dilong

Ett Liv skrev 2009-12-05 17:58:49 följande:

Jag vet inte, har aldrig gjort det, jag har dem i bokform själv. Men jag tycker mest att du verkar vilja göra dig omöjlig.. alltså ingen direkt diskussion.
    För att jag ifrågasätter? Anser du att jag gör fel som undrar över varför man på ett öppet forum tycker saker som man inte kan förklara?

Hur tolkar du Mats-Eric Nilssons böcker? Att e-nummer skulle vara farliga? Jag har mer tolkat dem som att man i många fall stoppar i tillsatser i mat för att få dem billigare, och att vi borde lära oss mer så att vi kan få "renare" mat.

När jag köper korv så vill jag ha så mycket köttråvara som möjligt i produkten, men det innebär inte att jag anser att e-nummer är dåliga. Ibland är de ju tom nödvändiga.
  • Dilong
    Umbrageous skrev 2009-12-05 18:00:27 följande:
    KAN vi inte leva utan att döda? Hur tänker du då?
    Läste du mitt inlägg? Hur ska du kunna få näring utan att döda? Förstår du att marklevande djur dör av att du odlar?

Visst kan du ta din näring från skogen, men även då dödar du genom att trampa på djur, ta frukter med maskar osv.
  • Dilong

Mephala the ranger skrev 2009-12-05 18:14:02 följande:

Eeeey kolla längre bak, jag har länkat till onaturliga e-nummer och de som kanske inte är så himla bra att vi får i oss, tänkte bara om du missade :)
    Du får gärna länka igen.
  • Dilong
    Kya skrev 2009-12-05 18:19:44 följande:
    det är inte möjligt att man ska ta från skogen. vi är alldeles för många människor, skulle vi ge upp odlingen för att bara ta av det naturen ger oss så skulle vi svälta ihjäl oerhört fort. tyvärr.
    Och även då skulle vi döda.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!