• Ett Liv

Usch på er som ger era barn KÖTT!

Flina78 skrev 2009-12-04 17:20:52 följande:
    För att kött är gott. För att jag äter köttet som mina föräldrars grannar föder upp. Ägg får jag av min syster, hon har 7 - 8 hönor hemma. För att protein är nyttigt. Därför att jag INTE VILL vara vegetarian, det är osmidigt och verkar ärligt talat lite tråkigt. (Dessutom verkar man ju inte bli kung på att stava av att vara vegetarian.)
    Och själv verkar du ha lite lågt IQ. (?)
    "protein är nyttigt" Det finns protein i ett antal andra livsmedel.
    Och det är väl oftare köttätare som äter enformig mat, inte vegetarianer. Sen har stavning med lite annat än vad man äter att göra.

Jag är också vegetarian (helt ut, alltså inget "djur") och har varit det sen jag var 11. Jag är snart utbildad hälsovägledare/friskvårdsterapeute. Min Sambo äter kött helst varje dag.

Vårt barn som snart kommer, kommer börja som vegetarian eftersom jag vill kunna smaka på maten innan jag ger den till mitt barn. Och sen får vi se hur det blir. De enda kraven jag har är: bara fisk och vissa fåglar om det måste vara kött.
  • Ett Liv

Elfva: Håller med dig fullt ut. Alla har rätt att välja själva vad de vill och inte vill äta.
    Och det tror jag att man kan behöva påminna både vegetarianer OCH köttätare om.

Yossan: Ingen veg. som jag känner gör det, om de är veg av etiska skäl. De flesta är väldigt pålästa, men det klart det finns vegetarianer som är osmarta.
    Men allt läppstift och alla gelegodisar innehåller inte djurrester heller.

• Ett Liv
    Ceal skrev 2009-12-04 20:44:54 följande:
    Vi är rovdjur. Alltså är vi gjorda för att äta kött.
    Nej vi är allätare, INTE rovdjur. Läs på.
    Allätare kan äta kött men ska inte äta för mycket och behöver en varierad kost.
  • Ett Liv
    Amine skrev 2009-12-04 21:44:37 följande:
    och jag vill inte skada morötter! SKAM åt alla vegeterianer! Ni borde förbjudas! Tänk på dom stackars morötterna!
    OJ! Lågstadienivå.
    Turran skrev 2009-12-04 21:44:53 följande:
    Jag tycker att barn har rätt till näringsrik och bra mat. Jag tycker inte synd om barn som inte äter kött; jag tycker synd om barn som blir serverade ohälsosam mat i stil med falukorv.
    Word!
  • Ett Liv

Frökensvår 83 skrev 2009-12-04 23:30:49 följande:

Jag kan förstå varför man inte vill äta kött när man tänker på djurhållningen osv men då ställer jag mig frågan, om man nu ska vara så moraliskt korrekt när det gäller detta, borde man inte då utesluta alla animaliska produkter? så som ägg, mjölk, skinnkläder, osv. Jag tror ju knappast att hönan som sitter i en bur på 50*50 cm o värper ägg har det bättre än grisarna som äter på varandra så vart drar du gränsen? Jag kritiserar inte inlägget men tycker det är intressant att ifrågasätta iden bara, skapa en debatt likom.
    Mina föräldrar har höns så jag äter ägg från dem. Och de hönsen är jätte sociala och mår fin fint :)
    Mjölkprodukter får man genom att aldrig sluta mjölka kon. På så sätt fortsätter hon ge mjölk.
    Äter inte så mycket mjölkprodukter, men endel, och varvar ofta med soja-mjölk osv. Dricker inte mjölk så det är ett enkelt val. Så jag tycker att jag ändå bidrar där med.
  • Ett Liv
    Drömmerdrömmar skrev 2009-12-05 12:43:09 följande:
    så vitt jag vet så är människor köttätare men det kanske du inte visste ?
    nä vi är allätare och behöver en varierad kost. om proteinet består av vegetariskt eller kött spelar ingen roll.
  • Ett Liv

Va många det verkar vara som tror att människan är ett rovdjur.

Lustit att vuxna människor inte vet bättre.

• Ett Liv
    Dilong skrev 2009-12-05 17:28:55 följande:
    Jättebra idé. Berätta vilka e-nummer som inte är naturliga, och vilka som "inte är bra".
    Tips är att googla.. det är lite smidigare.
  • Ett Liv
    Kya skrev 2009-12-05 17:38:37 följande:
    människan är allätare, vilket innebär att vi ska äta både kött och grönsaker.
    Exakt. Vi är Allätare MEN har förmågan att välja, precis som alla andra mer utvecklade djur, andra födokällor. Just kött är inget måste i dieten. Däremot är protein det, men det finns i annat också.

Precis som vi inte måste äta persilja för att få i oss järn - det finns andra alternativ.
  • Ett Liv
    Dilong skrev 2009-12-05 17:45:28 följande:
    Hur googlar jag för att hitta vilka "e-nummer" forumiten i fråga anser vara "inte bra" och onaturliga? Berätta.
    Jag vet inte, har aldrig gjort det, jag har dem i bokform själv. Men jag tycker mest att du verkar vilja göra dig omöjlig.. alltså ingen direkt diskussion.
    Kya skrev 2009-12-05 17:48:25 följande:
    Nej, men det är någonting som vi är anpassade till att äta, och jag ser ingen anledning att välja bort köttet. det finns ju människor som har en anledning, och det är upp till dem om de vill välja bort kött. men i grund och botten är det tänkt att vi ska äta kött, att tala om för andra människor att de då inte ska göra det är rena dumheterna.
    Vi är anpassade för att _kunna_ äta det.

Och sen har jag ALDRIG sagt åt dig att du ska sluta äta kött och jag har ALDRIG sagt det till någon annan heller. Jag påpekar bara fakta. Vi är gjorda för att kunna äta kött men det är inget måste Och överkonsumtion för människan är inte bra för kroppen därför att det på så vis inte blir en tillräckligt allsidig kost.
Svar på tråden Usch på er som ger era barn KÖTT!