• pinguuu

Språkstörningstråden fortsätter

Vi som har barn med språkstörning. Språkstörning - Tråden fortstätter
    Tråden fortsätter att fortsätta här!!

Tycker det är kul och vi blir fler och fler och vi har en gemensam nämnare och det är språksvårigheter eller språkstörningar hos våra barn!!

Vi har ju blivit några stycken och jag tycker det är så roligt att vi har lyckats ha denna tråden igång.

Hoppas nu vi kan fortsätta vara lika "flitiga" med denna.
    Jag tycker att det känns skönt att kunna "samtala" med någon som förstår.... Byta erfarenheter, dataprogrtam...
    Hur gjorde du/Hur har du/ni gått tillväga....

Jag heter Kicki. Jag har 3 barn. Min minsta lilla kille har atypisk autism samt en grav språkstörning.
    Har känt mig mycket ensam om mina problem kring min sons språkutveckling men har tack vare tråden hittat likasinnade föräldrar.

Hör av Er!!

Vi har mycket av erfarenheter allihop och vi har säkert mycket att kunna delge varandra.

Gamla tråden
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46826662.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 15:38
    unesco.se/Bazment/Unesco/sv/Svenska-Unescorad...

www.unicef.se/barnkonventionen/barnkonvention...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-08 15:38
    www.skolverket.se/sb/d/193/url/00680074007400...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-04 11:34
    www1.vgregion.se/blom/Startsidor/sid1.htm

www.dhb.se/

www.abclogopedtjanst.se/
  • Svar på tråden Språkstörningstråden fortsätter
  • Vickan

Nu har vi fått lite mer koll på läget ang mini.. vi ska få teckenmaterial utskrivet av Habiliteringen för vi behöver tydligen mer än vad vi trott.. Samt att dom gjort något test i språkförståelse och där ska en 5 åring klara av 3-4 såkallade block och mini klarade ett vilket gör henne rätt så sen. hon hamnar två block efter utvecklingen..

Vi väntar dock ännu på kromosomavvikande testet och har nu efterlyst det svaret.. Nu ska vi gå på språkträning en gång i veckan framöver..

• anne h

joonas-
    går inte att läsa det du skrivit just nu pga fel på FL.. så jag undrar om du vill berätta mer om salamanca och barnkonventionen?

Här har sonen inte fått knappt någon undervisning alls av läraren  denna termin.. det är assistenten som har suttit i ett eget rum med sonen, han har inte ens varit i klassrummet! De har skapat en egen särskoleklass, ser jag det som.. hade jag velat ha sär till sonen skulle jag knappast valt grundskolan!

Läraren har inga som helst kunskaper i sonens första språk=TSP, ass kan mkt lite Tur för dem att han börjar lära sig tala allt bättre nu, så de förstår honom! -ibland, iaf!
    Slingan i klassrummet har varit spårlöst borta hela terminen, nu fick jag i dagarna veta varför (pga rekorn som inte kunnat tala om vilket klassrum sonen går i!!) så nu kommer den upp igen om någon vecka. Bra utgångsläge för en med hsk att inte höra läraren, va.. *suckar*

Jag tar tacksamt emot alla tips och råd angående sonens rättigheter, tror det beövs nu när vi fått en ny rektor som är svag.. hur ska han kunna stå emot kommunens nissar som vill dra in resurser.. som vill placera sonen i särskola där han inte har några förebilder alls, där det bara går barn utan språk överhuvudtaget.. hela 4 stycken är de nu där.

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥

• Joonas

AnneH: Jag har inboxat utdrag från lagtexterna som inte fungerade i skripten här på sidan. Vad gäller Salamancadeklarationen bör alla som har barn med funktionshinder nog läsa den i fulltext. Deklarationen är undertecknad av Sverige och behandlar just hur vi ska hantera arbetet med att inkludera alla barn i undervisningen. Så det du beskriver ovan ang ditt barns exkludering i skolan kan ju vara något att fundera på om man tar Salamancadeklarationen som underlag. Sedan kan det ju finnas begränsningar inom organisationen som gör att man inte lyckas inkludera fullt ut. Men det är viktigt att sträva efter inkludering och arbeta mot det där det är möjligt och önskvärt. Jag bifogar en länk till Unesco där deklarationen finns att ladda ner som PDF. Den heter: Salamancadeklarationen och Salamanca + 10 (ersätter 1/2001)

Barnkonventionen är nu åter aktuell och UNICEF kräver att sverige tar med den i lagtexten. Läs om de olika delarna här:
    Hoppas ni kan finnaa stöd för förbättring i kontakt med era barns skolor och barnomsorg/
    Eva
  • anne h
    Joonas skrev 2010-01-07 14:09:38 följande:
    AnneH: Jag har inboxat utdrag från lagtexterna som inte fungerade i skripten här på sidan. Vad gäller Salamancadeklarationen bör alla som har barn med funktionshinder nog läsa den i fulltext. Deklarationen är undertecknad av Sverige och behandlar just hur vi ska hantera arbetet med att inkludera alla barn i undervisningen. Så det du beskriver ovan ang ditt barns exkludering i skolan kan ju vara något att fundera på om man tar Salamancadeklarationen som underlag. Sedan kan det ju finnas begränsningar inom organisationen som gör att man inte lyckas inkludera fullt ut. Men det är viktigt att sträva efter inkludering och arbeta mot det där det är möjligt och önskvärt. Jag bifogar en länk till Unesco där deklarationen finns att ladda ner som PDF. Den heter: Salamancadeklarationen och Salamanca + 10 (ersätter 1/2001) unesco.se/Bazment/Unesco/sv/Svenska-Unescorad... Barnkonventionen är nu åter aktuell och UNICEF kräver att sverige tar med den i lagtexten. Läs om de olika delarna här: www.unicef.se/barnkonventionen/barnkonvention... Hoppas ni kan finnaa stöd för förbättring i kontakt med era barns skolor och barnomsorg/ Eva
    jösses.. sonen är 10 år o det är först nu jag hör något om salamanca osv..

TACK!!!
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • pinguuu

Går in och "puffar" till tråden.....

• monica75

Hjälp mig nu.... har fått brev från fsk angående vårdbidraget.
    Det står att dom överväger att ge oss 1/4 vårdbidrag.
    Betyder det att vi får det om vi inte lämnar in synpunkter på detta ?

Jag är nöjd om vi får det så jag hopas att det är så.

• pinguuu

monica75
    Det är säkert ett förslag till beslut du fått.
    Ja nöjer du dig med det och allt stämmer i det de skrivit så behöver du inte göra någonting. Då får du 1/4 vårdbidrag.
    Men tänk på att du har rätt att få ersättningen retroaaktiv sen du ansökte.

• pinguuu

Hej
    Hedanefter kommer jag lägga till ev länkar på profilen om ni lägger in något sådant.

Hoppas det är okej för Er.

Lite lättare att hitta det man söker direkt.

• monica75
    pinguuu skrev 2010-01-12 20:50:41 följande:
    monica75Det är säkert ett förslag till beslut du fått.Ja nöjer du dig med det och allt stämmer i det de skrivit så behöver du inte göra någonting. Då får du 1/4 vårdbidrag.Men tänk på att du har rätt att få ersättningen retroaaktiv sen du ansökte.
    ja vi får retroaktivt från nov så det har gått rätt snabbt.

Vi är nöjd med det, Fabian är en 3 åring med språkstörning inga andra diagnoser.

Vi var faktiskt först i vår kommun med att få vårdbidrag beviljat för enbart språkstörning, det var 2005 och till Fabians storebror. Hade då 1/4 i två år sen sökte vi aldrig om. men nu var det dags igen med lillebrorsan =)
  • freeda

hejsan!
    sitter o letar info på nätet om sammanhanget mellan tågång o talsvårigheter!
    ngn som kan tipsa mig var jag kan hitta ngt?

/frida

Svar på tråden Språkstörningstråden fortsätter