Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Vitulina skrev 2009-12-11 13:25:54 följande:
    De som sysslar med transplantation av navelsträngsblod är desamma som sysslar med transplantation av benmärg och perifera stamceller. De håller till på sjukhus, ofta hematologiavdelningar och kallas för läkare.Det navelsträngsblod som doneras till Biobanken sparas idag för att i likhet med Tobiasregistret finnas tillhands för sjuka människor som behöver en transplantation av hematopoetiska samceller. Det bedrivs idag ingen forskning på det blod som finns i Biobanken.
    Tack för informationen Vitulina. Jobbar du på biobanken?

Vad anser du om det här så, som jag skrev i ett tidigare inlägg? :

"Eftersom DNA visar att blodet i moderkakan tillhör barnet är det alltså barnets blod som föräldrarna uppmanas att donera. Men se det är inte tillåtet det. Man kan nämligen inte donera andras blod och organ. Dessutom stämmer nästan inga av de övriga kraven för donation in på ett nyfött barn.

Grundkrav för att bli blodgivare
    •   18-60 år
    •   Frisk
    •   Väga minst 50 kilo
    •   Giltig identitetshandling »
    •   Förstå och tala svenska
    •   Svenskt personnummer

Du får ge blod högst tre (kvinna) eller fyra (man) gånger per år. Och du får inte ge mer än 10% av din totala blodvolym  (nyfödda förlorar 30-50% vid omedelbar avnavling). "

• abuelita
    Vitulina skrev 2009-12-11 16:09:14 följande:
    Vad gäller jämförelsen med att ge blod och att donera navelsträngsblod så vet jag inte om jag tycker att det går att jämföra. Inte heller organdonation är jämförbar. Barnet får ju det det behöver. Det är ingen operation som tar ut något ur barnet. Barnet reglerar sin mängd av stamceller inom 2 veckor efter förlossningen och det oavsett om det avnavlats tidigt eller sent. Hur många stamceller ett barn ska/bör ha vet ingen, men att det reglerar sig själv vet man. Sen kan det vara att öka eller minska antalet. Till stamcellernas natur hör ju att de kan föröka sig, både till nya stamceller och utvecklas vidare till utmogna celler. Den avnavling som har skett under mycket lång tid i Sverige har jag svårt att se något farligt med. Då skulle vi inte ha den högsta spädbarnsöverlevaren i världen. Och inget barn vars föräldrar donerat navelsträngsblodet har farit illa av det. Om du tycker att barnet tar skada av att donera navelsträngsblod, vad säger du då om de föräldrar som låter ett syskon donera benmärg till ett annat syskon? Och jag menar inte stora barn utan barn som ibland är runt 2 år?
    Det var intressant att barnet reglerar sina egna stamceller. Då kanske de regelrar så pass att de inte kommer utvecka några av sjukdomar som behandlas med stamceller?  

Nej, barnet får INTE det det behöver när man gör detta ingrepp (avklampning)  innan pulsationen i navelsträngen har upphört. Om man hade lämnat detta åt naturen skulle allt det blod som blir kvar i moderkakan vid tidig avnavling ha gått över till barnet.

Nej ingen mer än Moder Natur vet hur många stamceller ett barn behöver, därför bör vi låta bli att göra såna här ingrepp.
    Och fortfarande vet vi inte heller  vad "autismepidemin" beror på, men antalet fall har ökat lavinartat sedan  avnavling före första andetaget började. Jag har inte hört några svenska siffror, men i USA är det nu ca 1 fall per hundra födslar.

Pigga och fullgångna barn klarar sig i regel rätt bra, men det är prematurerna och de medtagna barnen som tar mest skada av denna kraftiga blodförlust och att förlora den naturliga syreförsörjningen från navelsträngen.

Den person som förmodligen vet mest om tidig avnavlings negativa inverkan på barnets fysiska och mentala hälsa och utveckling  är den numera pensionerade obsterikern George M Morley, och han kom det här på spåren när han skulle undersöka varför det är 4 gånger så många nyfödda barn som nyförlösta mammor som behöver blodtransfusion - barnen blöder ju inte!!!

Angående att barn  donerar benmärg till syskon så vill jag inte uttala mig om det, eftersom jag inte är insatt i detta ämne och jag har tyvärr inte heller tid att sätta mig in i det eftersom det här med avnavling tar all min lediga tid. 
  • abuelita
    Vitulina skrev 2009-12-11 16:09:14 följande:
     Den avnavling som har skett under mycket lång tid i Sverige har jag svårt att se något farligt med. Då skulle vi inte ha den högsta spädbarnsöverlevaren i världen. Och inget barn vars föräldrar donerat navelsträngsblodet har farit illa av det.
    Vi skulle förstås kunna få ner spädbarnsdödligheten ytterligare om barnen fick behålla sitt blod och den naturliga syresupporten från navelsträngen under de första kritiska minuterna i livet. I Manila Fillippinerna har man upptäck att man kan få ner spädbarnsdödligheten med hälften om man låter bli att navla av och även låter bli att utsätta barnet för det trauma som det innebär att separeras från mamman och tvättas under de här känsliga första minuterna.
    http://newsinfo.inquirer.net/breakingnews/nation/view/20091125-238231/Newborn-care-key-to-babys-survivalDoH

Det är naturligtvis inte själva donationen i sig som är skadlig, utan det är den avnavlingspraxis som anpassats för att donation ska bli  möjlig som är det skadliga. Och då är det alltså lika skadligt för alla barn som föds på de sjukhusen, eftersom de blir indragna i det här trots att deras föräldrar inte anmält dem som blodgivare.
  • abuelita
    Vitulina skrev 2009-12-12 19:22:57 följande:
    Östras generella policy med avnavling har inget med Biobanken att göra. Däremot upplyser man mammorna om att man kommer att utföra tidig avnavling, som var praxis i Sverige fram till 1 april i år. De föräldrar som då opponerar sig mot detta och vill ha sen avnavling blir upplysta om att de får detta enligt deras önskemål men att någon insamling av navelsträngsblod inte kommer att ske då enheterna blir för små för att sparas. Ingen tvingas till något när det handlar om donation till Biobanken, det tycker jag är viktigt att poängtera.
    Tack Virtulina för denna mycket värdefulla information!! Har du även lust att berätta hur det kom sig att tidig avnavling inte längre är praxis efter 1 april i år?  Och när blir mammorna upplysta om att de kan få sen avnavling om de vill? Är det på mvc eller förlossningen?
  • abuelita
    Vitulina skrev 2009-12-12 20:30:26 följande:
    Ingen aning, men det var då studien från Stockholm presenterades, eller i alla fall i de krokarna. Då vet jag att rutinen vid avnavlingen diskuterades, men huruvida de gått tillbaka till den tidigare rutinen eller om den överhuvudtaget ändrades eller inte ska jag låta vara osagt. Men jag vet att det diskuterades. Dumt av mig att uttrycka mig på det sätt jag gjorde. Så insatt är jag inte. Hur barnmorskorna informerar om avnavlingar har jag heller ingen aning om. Jobbar inte som BM. Men jag väntar mitt andra barn i maj så om jag kommer ihåg så ska jag försöka tänka på om avnavling kommer upp någon gång. Men jag lovar inte att jag kommer ihåg att tänka på det
    Studien från Stockholm? Menar du riktlinjerna som presenterades i bl.a Läkartidningen 23 oktober 08?   Det presenterades då även i Dagens Medicin, på Barnmorskeförbundets hemsida, i många av landets stora dagstidningar óch på Rapport .

Angående blodet i moderkakan så visar DNA att det är barnets blod. Det är därför det blir problem om mamman är rh-negativ och hennes blod blandas  med barnets(vilket är större risk vid tidig avnavling).

Hoppas du har möjlighet att få tillgång till hela den här artikeln (annars är faktiskt abstraktet tillräckligt) :

Abstract: Early clamping of the umbilical cord at birth, a practice developed without adequate evidence, causes neonatal blood volume to vary 25% to 40. Such a massive change occurs at no other time in one's life without serious consequences, even death. Early cord clamping may impede a successful transition and contribute to hypovolemic and hypoxic damage in vulnerable newborns. The authors present a model for neonatal transition based on and driven by adequate blood volume rather than by respiratory effort to demonstrate how neonatal transition most likely occurs at a normal physiologic birth.
    http://journals.lww.com/jpnnjournal/Abstract/2002/03000/Neonatal_Transitional_Physiology__A_New_Paradigm.7.aspx
  • abuelita
    Vitulina skrev 2009-12-12 20:30:26 följande:
    Ingen aning, men det var då studien från Stockholm presenterades, eller i alla fall i de krokarna. Då vet jag att rutinen vid avnavlingen diskuterades, men huruvida de gått tillbaka till den tidigare rutinen eller om den överhuvudtaget ändrades eller inte ska jag låta vara osagt. Men jag vet att det diskuterades. Dumt av mig att uttrycka mig på det sätt jag gjorde. Så insatt är jag inte. Hur barnmorskorna informerar om avnavlingar har jag heller ingen aning om. Jobbar inte som BM. Men jag väntar mitt andra barn i maj så om jag kommer ihåg så ska jag försöka tänka på om avnavling kommer upp någon gång. Men jag lovar inte att jag kommer ihåg att tänka på det
     Så avnavlingsrutinerna i Göteborg diskuterades alltså?  Tack för mycket intressant  information!

För ditt väntade barns skull hoppas jag du kommer ihåg att ta reda på mer fakta runt det här.
  • abuelita

Eftersom det kommit så många olika uppgifter om avnavlingsrutinerna i Göteborg på sista tiden tyckte jag det var dags att skriva till Sahlgrenska igen och fråga .  Och otroligt nog fick jag svar nu! :

Hej Linda Morge!
     På de tre förlossningsavdelningarna i Göteborg använder vi rutinerna med tidig avnavling eftersom det ännu inte finns publicerade data, från någon europeisk studie, att alternativet sen avnavling är bättre. Det är tekniskt mycket svårare att ta prov från icke klampad navelsträng och tekniken måste kvalitets¬granskas.
    Om patienten så önskar avstår vi från tidig avnavling.
    PH-provet från navelsträngen har stort värde som kvalitetsvariabel och det är då viktigt att det tas på alla nyfödda. I dagsläget tas detta prov på cirka 96 % av de nyfödda. Om andelen barn med låga navelsträngs-pH är liten är detta en mått på hög kvalité på vården. För det enskilda barnet har värdet betydelse för diagnostik av eventuell asfyxi.

Med vänliga hälsningar
    Maud Ankardal
    Verksamhetschef
    Obstetrikenheten

• abuelita
    The Biggest Loser skrev 2009-12-15 10:03:56 följande:
    det är redan gjort efter båda mina förlossningar.
    Hej Biggest Loser!
    Är det donation som är gjort? 
    Har du i så fall lust att berätta vad du fick för information, och när du fick den, var det på mvc eller först när du kom in på förlossningen? 
    Fick du någon information om att man har rätt att välja sen avnavling om man vill och att WHO, IFOG och svenska riktlinjer (sedan 23/10-08) rekommenderar sen avnavling?
  • abuelita
    The Biggest Loser skrev 2009-12-15 10:16:43 följande:
    med son nr 1 var det studie fast o de fråga o prata med mig när vi kom in på förlossningen. Nu så här i efterhand det var nästan 4 år sedan kommer jag inte ihåg allt faktiskt. Men det lät bra då och vi sa ja o som sagt inget kompromissades ju för våran del. Det handlar ju om att kunna hjälpa någon annan med det blodet ifrån navelsträngen.Med son nr 2 gick allt väldigt fort alltså förlossningen o vi blev bara tillfrågade om vi ville som förra gången o vi sa ja. Men det är ju inte säkert att de använder det bara för att man donerar om jag förstått det rätt.
    Vi får hoppas att någon  kan botas med hjälp av dina barns blod, så du inte donerade det helt förgäves. 
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!