Inlägg från: abuelita |Visa alla inlägg
  • abuelita

Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!

Majomajo skrev 2010-04-23 08:57:53 följande:
    Nu måste jag lägga mig i lite. Det verkar på inläggen ovan som om rednose menar att abuelita förespråkar TIDIG avnavling och att barnet INTE behöver navelsträngsblodet, när hon i själva verket tycker helt tvärtom. Jag antar att det var därför abuelita skrev att hon inte förstod inlägg nr 354 från rednose.
    Ja man skulle ju lätt kunna tro det. Men om du klickar på "visa alla" bredvid Rednos kanske du håller med om att det är svårt att begripa vad h*n egentligen menar och är ute efter.
  • abuelita

Eftersom den här tråden vänder sig till blivande föräldrar som funderar på att donera sitt barns blod, och mitt syfte med att starta den var  att  ge information om det som mvc - och förlossningspersonal  i VG-regionen  medvetet smusslar bakom ryggen med på intet ont anande blivanden föräldrar, så vill jag påminna om följande inlägg:

” Nu ska ni få höra något så ni sätter kaffet i halsen!
    Jag var hos min barnmorska idag och fick redan på något väldigt konstigt. Jag har tidigare tagit upp detta med sen avnavling med henne. Hon har inte jobbat på förlossningen på väldigt länge så hon svarade att det tillämpar de på SÄS Borås där jag ska föda.
    Men efter vissa indikationer på att det inte var så ringde hon till förlossningen på SÄS och frågade. Vet ni vad barnmorskan på SÄS sa!?
    - Vi har tillämpat tidig avnavling under tio års tid och planerar att fortsätta med det om patienten inte särskilt ber om sen avnavling!
    Vidare informerar hon min BM om att så länge hennes gravida inte frågar om sen avnavling så får hon inte informera de blivande mammorna om det positiva med sen avnavling och att de har rätten att be om det på förlossningen!
    SKANDAL! ”
     inlägg1008 sidan 101 i den här tråden
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m36407096-101.html

Jag tror att det handlar om att många, som det ju ofta är, är rädda att stöta sig med någon. Detta är uppenbarligen ett mycket känsligt ämne, speciellt här i v:a götaland... När vi pratade om det, så frågade jag om hon kunde se ngn nackdel med sen avnavling (för det borde det finnas om förlossningarna inte vill göra det  ) hon sa: "Nej, absolut inte- men vad "de" säger är ju att de har svårt att ta blodprovet, dock har man klarat utmärkt att lära sig detta i resten av landet, så du kanske vill fundera själv?" Jag sa: "Hmmm, tror du att biobanken i gbg kan ha ngt med det att göra? " Då log hon och sa- "lite så jag tänker..."
    Jag förstår att hon inte vill hamna emellan i ngt tjafs, men jag tror att hon faktiskt är en av dem som arbetar för att vända det.

Inlägg 61 www.familjeliv.se/Forum-2-13/m47483576-6.html

• abuelita
    väntan på liten skrev 2010-04-23 16:59:07 följande:
    vill bara tillägga att donering till biobanken är frivilligt och inget som sker utan föräldrarnas vetande...Rednose skriver att hon undrar vad ditt abulitas argument är MOT att biobanken skulle få detta blod om barnet inte mår dåligt av att inte få det.  Jag förstår iallafall vad hon menar. Varför skulle inte biobanken kunna ta vara på detta blod som föräldrarna själva väljer att donera för att hjälpa forskningen om stamceller. den forskningen hjälper ju även dessa barn i framtiden...Bara en intressant tanke
    För att bli blodgivare måste man vara 18 år och väga minst 50 kg, och man får bara lämna  10% av sin totala blodvolym per tillfälle (3gg per år för kvinnor och 4 ggr per år för män) . Ett nyfött barn lämnar ca 50% av sin totala blodvolym på ett enda bräde (dna visar att moderkaka och navelsträng, med innehållande blod, tillhör barnet, alltså inte mamman. Och man får faktiskt inte donera andras blod, i synnerhet inte barns.. Inte ens om man är förälder..

Visseligen spelar det ju ingen roll för barnet om det doneras eller ej när skadan redan är skedd. Men när man anpassar avnavlingsrutinerna  efter blodbankens behov är det illa. I synnerhet som man då både går emot WHOs och  IFOGs  rekommendationer, liksom svenska riktlinjer. Och det här strider även mot  HSL och Barnkonventionen.

Förstått?
  • abuelita

Jag håller förstås med SchumiFerrari om att barnet behöver sina stamceller själv. Och jag tror precis som David Huthon (som har infört sen avnavling av ALLA barn på sitt sjukhus i England, och t.o.m.  gör HLR med intakt navelsträng)  att barnet kanske  inte skulle behöva bahandlas med stamceller senare i livet om det fått behålla sina gena vid födseln:

if these babies had had these stem cells and the volume of blood in the cord at birth they would not have developed HIE in the first place.”

Men samtidigt tycker jag förstås det är viktigt att  patienter med  sjukdomar och skador som kan  behandlas med stamceller måste få den chansen. Så jag hoppas att ni som kan det här - Vitulina, Gaspari m.fl. -  kan hjälpa till att ta reda på om det är möjligt  att samla in navelsträngsblod utan tidig avnavling. 

Jag kommunicerar just nu med en person på Facebook som jobbar på en blodbank i USA. Så här skirver hon:

“I am extremely active in training physicians, midwives, nurses, doulas and parents in regards to the importance in delaying clamping and cutting the cord and then in the precise techniques of collecting only the blood and stem cells that remain in the placenta and cord AFTER delivery of the placenta when there is no longer anymore blood transfer to the baby. Therefore baby will receive all the blood and stem cells he can get.”

Jag har nu bett henne visa mig länkar om hur detta går till. Vilket hon utlovat, men  fortfarande efter en vecka  har hon inte återkommit med någon sådan information. I dag har jag stött på henne igen, så jag hoppas hon hittar något snart.

Har ni som jobbar på blodbanken lust att hjälpa till med att ta reda på  om det går att samla in navelsträngsblod utan  att navla av meddetsamma? För jag förutsätter att det här ligger lika mycket i ert intresse som i mitt.

• abuelita

Här hittade jag nu faktiskt själv information om det,  när jag googlade på ”cord blood harvesting with delayed cord clamping”  .

Understanding the Cord Blood Collection Procedure

Vad tro ni, Vitulina, Gaspari m.fl. som kan det här, skulle det gå att använda dessa metoder även på bebisarna i Sverige, så att de slipper bli berövade det blod  som  Moder natur har tänkt ska pulserat över till dem från moderkakan, och ändå vara blodgivare?

• abuelita
    Vitulina skrev 2010-04-23 18:55:36 följande:
    Nu är det visst på plats med ett litet förtydligande.Det blod som doneras till den Nationella Biobanken för navelsträngsblod går inte till forskning. De enheter som tar sig igenom alla tester och blir godkända HLA-typas och ingår sedan i Tobiasregistret, som står till hela världens förfogande när en människa behöver en stamcellstransplantation (tidigare och fortfarande populärt kallad benmärgstransplantation även om de flesta transplantationer idag inte sker med just benmärg). Det handlar alltså inte om stamcellsforskning som t ex att odla öron i petriskålar utan om att bidra till att rädda liv.
    Vad är det egentligen du säger?!  Det här misade jag i går. Menar du alltså att "benmärgstransplantation" inte behöver  betyda att det handlar om  benmärg,  utan att det  i själva verket kan vara  navelsträngsblod!?  Har jag uppfattat det rätt?
    Hur kan det i så fall få vara så här  vilseledande? 
    Precis  lika vilseledande som att kalla  det blod som finns i både moderkaka och navelsträng, alltså cirka hälften av barnets totala blodvolym,  för  ”navelsträngsblod”. När jag hörde det första gången trodde jag faktiskt det bara handlade om de droppar som blir kvar i navelsträngen efter att allt blod i moderkakan pulserat över till barnet.  Alltså  något som barnet ändå inte behöver själv. Men det kanske var meningen att man skulle uppfatta det så?  Eftersom  folk annars skulle  börja förstå hur det hela hänger ihop?
  • abuelita

Tack för svar Vitulina!  
    Har du lust att svara på mina frågor i inlägg 366 och 367 också?

• abuelita

“When the facts change, I change my mind. What do you do, sir? “ -- John Maynard Keynes

• abuelita
    Jessiicaa89 skrev 2010-04-25 13:25:39 följande:
    Om man skall donera, då skall inte navelsträngen pulsera klart innan den navlas? För vi vill ha sen avnavling nämligen.
    Hej Jessiica!  Som det ser ut i dag här i Sverige så krävs det omedelbar klampning av navelsträngen om det ska bli tillräckligt mycket blod kvar i moderkakan till blodbanken, enligt en  stamcellsforskare på Karolinska som följde mina trådar om avnavling här på FL under sin graviditet (hon valde sen avnavling till sitt barn). Man kan alltså inte både donera och få sen avnavling. 
    Men tydligen går det i andra länder. Se länken i inlägg 367 Understanding the Cord Blood Collection Procedure. Jag hade hoppats att de som jobbar på blodbanken och deltar i den här tråden skulle vara intresserade av att ta reda på om det  går att göra så  i Sverige också , men det verkar tyvärr inte finnas något intresse hos dem.
  • abuelita
    Jessiicaa89 skrev 2010-04-25 14:35:22 följande:
    0keej, men då är jag inte intresserad, vill min bebis navelstäng skall pulsera klart så den får alla röda blodkroppar, allt blod som dom faktiskt förlorar om de navlar för fort.
    Har du alltså fått information på MVC om donation av navelsträngsblod? 
    Jag antar att de inte samtidigt sa något  om avnavlingen?  Enligt  Hälso- och sjukvårdslagen (HSL)  är de skyldiga att informera om vilka vårdalternativ som finns  (i det här fallet tidig eller sen avnavling) och att man har rätt att välja det alternativ  man själv föredrar. Men av någon anledning undviker mödravården  i VG-regionen att ta upp det. {#lang_emotions_undecided}

HSL 2 a §
    När det finns flera behandlingsalternativ som står i
    överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet skall den som har ansvaret för hälso- och sjukvården av en patient medverka till att patienten ges möjlighet att välja det  alternativ som han eller hon föredrar .
Svar på tråden Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!