Väntan på liten…
Jag ber om ursäkt om jag låtit som att mitt främsta syfte är att ha rätt och att andra har fel . Visserligen vill jag förstås att alla ska förstå det jag försöker framföra, eftersom jag verkligen tror på att det här är livsviktigt, men det är inte meningen att det ska tas som att jag försöker vara besserwisser och racka ner på andra. Lätt gjort dock att det blir så när det verkar som att de man diskuterar med inte ens försöker förstå vad jag menar och inte visar några tecken på att de läst det jag länkat till eller de texter jag kopierat, och ibland t.o.m. översatt.
Är du verkligen inte intresserad av att veta hur de gjort på t.ex. Darlington Memorial Hospital i England för att lösa de här problemen som du räknade upp? De har nämligen både Rubens blåsa, möjlighet att intubera, sätta infart och ge läkemedel. Och syrgas finns ju redan på alla förlossningsrum, bara att förlänga slangarna (förresten, du känner väl till att ny forskning kommit fram till att syrgas gör mer skada än nytta och att man därför ska ventilera med rumsluft istället?)
Och om navelsträngen är för kort för att nå till akutvagnen (som ska vara 20 cm lägre än mamman) behandlas barnet när det ligger mellan mammans ben.
Märkligt nog är det mycket lättare att nå fram med den här informationen till läkare och övrig sjukvårdspersonal som
inte jobbar inom förlossning - eller neonatalvård. Och blivande föräldrar, och andra som inte har någon medicinsk utbildning, har i regel också mycket lättare att ta till sig det här.
För egentligen behövs det inte någon medicinsk utbildning för att förstå att det blod som skulle pulserat över till barnet om ingen kommit där och kapat navelsträngen tillhör barnet. Annars skulle ju Moder natur ha sett till så att navelsträngen gått av automatiskt när barnet föds.
Att det är farligt för nyfödda barn, i synnerhetom om de redan är medtagna, att utsättas för blodchock behöver man heller inte heller vara medicinskt utbildad för att förstå. Blodchock uppstår ju när en vuxen person förlorat 1 liter blod eller mer, och vid tidig avnavling förlorar ett 3 kilos barn en mängd som motsvarar ca 2½ liter för en vuxen (!!!)
Och har man en gnutta kunskap om hur kroppen fungerar borde man känna till att det krävs röda blodkroppar för att syre ska kunna transporteras till hjärnan och andra viktiga organ och att lungorna är de organ som först och främst behöver blodet eftersom de annars inte kan ta upp syre, och att det lilla blod som då finns i barnets kropp (nästan hälften är ju kvar i moderkakan) därför tas från andra organ för att det ska komma så mycket som möjligt till lungorna. Alltså på bekostnad av de andra organen, som därmed riskerar att skadas.
Och det här borde väl inte vara så svårt att förstå om man har medicinska baskunskaper:
”Stroke hos vuxna orsakas av brist på blodflöde till delar av hjärnan. Hos nyfödda orsakar otillräcklig blodflödet skador på de delar av hjärnan som aktivt växer. När en stor del av barnets blod klampas kvar i moderkakan försämras blodflödet till hjärnan, och resulterar i skada. ” ( översatt från
The Autism Epidemic )
Här finns mer att läsa om skador som orsakas av
Iatrogenic Resuscitation (skadlig livräddning)