Bor du i Göteborgsområdet och funderar på att donera ditt barns navelsträngsblod ? Läs det här först!!!
Det är bra det Gaspari, att du lever i verkligheten
Själv känner jag mig lika verklighetsfrånvänd, flummig och insnöad som den här pappan som kommenterade artikeln jag länkade till i inlägg 299. Jag la nämligen även ut den i Facebookgruppen Leaving a Baby´s Umbilical Cord To Stop Pulsating (Delayed Cord Clamping ) http://www.facebook.com/delayedcordclamping
Här har jag fritt översatt hans kommentar:
”Vi borde fråga oss varför vi över huvud taget navlar av?! Det finns inga medicinska skäl att göra det. Avnavling av människobarn uppfanns först i slutet av 1700-talet när det blev vanligt med manliga förlossningsläkare , som tog ifrån mödrarna kontrollen över sitt barnafödande .
Anledningen till att avnavling uppfanns? Jo, för att spara på det dyra sänglinnet naturligtvis (det här tror jag dock inte stämmer riktigt, utan det var nog klampning som uppfanns då, eller rättare sagt avsnörning av navelsträngen. Tidigare hade barnmorskorna klippt den utan att först snöra av, och det var då som sänglinnet blev nersölat av blod)
Med en Lotus-födelse tillåts barnet att ”släppa taget” om moderkakan i sin egen takt, vanligtvis tre till fem dagar, och barnet får då tillgång till alla de fördelar som en fullständig placentatransfusion ger.
Kanske finns det en anledning till varför vi får de sjukdomar som kräver stamcellsforskning? Tänk om alla människor hade fått sin fulla dos av järnrikt blod och tillgång till de egna stamcellerna när man som mest behöver dem, nämligen vid FÖDSELN ... ”