AnAngel skrev 2010-01-14 17:46:03 följande:
abuelita: Vet du hur sthlms sjukhusen gör? Eller måste man säga till om man vill ha sen avnavling? Har faktiskt vetat om detta länge, och sa till maken för 2 år sen att han ska vänta 5 min innan han klipper och ingen ska klampa den innan! (fast detta blir vårt första barn men förberett oss länge för de ).
Hej AnAngel! Du kanske har läst här i tråden att de ska börja med insamling av navelsträngsblod (eller kanske radan har börjat?) i Stockholm också? Så då lär det antagligen bli så (eller kanske redan är?) att unersköterskorna på Stockholmsssjukhusen också "sticker sig i fingrarna" när de tar pH-prov från pulserande navelsträng och därför måste klampa meddetsamma, precis som på sjukhusen i Göteborgsområdet.
Nu får vi ju inget veta om det, eftersom det smusslas bakom ryggen på blivande föräldrar om det här. Men du skulle ju kunna ta upp frågan på mvc, på informationsmöte eller på visning på förlossningen, och se vad du får för svar.
Men annars är de rapporter jag fått från Sthlms-sjukhusen sedan riktlinjerna för avnavling presenterades i oktober 08 att de klampar efter ca 30 sek - 1 minut, istället för att låta det pulsera färdigt, och kallar det för "sen avnavling" . De har hittills , enligt rapporter jag fått från trådbesökare, skyllt på gulsotsrisken, men det lär de ju inte kunna fortsätta med nu när avnavlingsstudien i Halmstad kommit fram till att sen avnavling INTE ökar risken för behandlingskrävande gulsot.
Enligt en stamcellsforskare på KS, som deltog i mina trådar om avnavling under hela sin egen graviditet ( hennes barn blev sent avnavlad
) så beror det här på att det finns forskare på universitetssjukhusen som vill ha moderkakor med blod kvar i. men de behöver inte lika mycket blod kvar i moderkakan som nationella biobanken för navelsträngsblod, därför behövs det inte omedelbar klampning, utan de räcker med 30 sek - 1 minut..
Men kom ihåg att du har rätt att begära att de väntar med avklampningen så länge du själv vill, och det finns INGEN anledning att ha bråttom med det, man kan i princip vänta hur länge som helst. Och om de trilskas med att de inte kan ta pH- från pulserande navelsträng så tycker jag du ska avsäga dig det helt, eftersom det ändå inte är till för barnets skull, utan för personalens. De vill ha det som en "kvalitetssäkring". kan de bevisa med provet att barnet mådde bra i födelseögonblicket så har de ryggen fri om det senare skulle visa sig att det fått en förlossningsskada, eller t.o.m. dör. Att blodförlusten som orsakades av avnavling kanske var orsaken tas tydligen ingen hänsyn till.
Har du sett den här tråden då?
www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html
(grattis till graviditeten
)