• Bette

ÄD på KS/Huddinge tråd 6

Emmylou skrev 2010-02-04 10:16:47 följande:
    God fm! Bette- du har det verkligen bra med nattsömnen, njut! Adam & jag har åkt på en förkylning. Förstås inte alls populärt att spraya näsan & suga ut snor. Stackars liten. Men, han har bara varit sjuk 1 gång förut, när han var 3 månader så det var väl dags.. På dr rekommendation ska vi prova med mjölkfri gröt om kvällarna, A har varit lite hård i magen & haft jättesvårt att tömma tarmen själv sedan han började äta vanlig mat. Tydligen jättevanligt. Jag har behövt tempa honom massor av gånger & hjälpa honom att bajsa. Läkaren sa att det var helt OK att tempa när man behöver, det var skönt att höra. Man vill ju inte förstöra någon naturlig process. Men, det är bara de senaste dagarna som han har tryckt på/krystat. Så han har inte vetat hur man gör helt enkelt. Får se om det hjälper med mjölkfria gröten. Annars kör vi med plommon- & päronpure så mycket det går in. Vi stannar gladeligen inne i värmen i dag & kurerar oss medans snön vräker ner där ute. Ha en bra dag allihop!
    Hej Emmy,

Hur många amningsmål har du bytt ut? Jag tänkte börja med smakpotioner när C är 4 månader och så smått byta ut mål så man slutar amma vid 6 månader är tanken. Hur länge håller du på med en smakpotion innan du byter ut ett mål?

Jag ser till att mata C ordentligt under dagen, han får mat 6-7 gånger, han ammar på båda brösten.

Bette
  • Bette
    Emmylou skrev 2010-02-04 15:35:56 följande:
    Hej, än så länge har vi bara bytt ut 1 amningsmål, lunch vid 11. Han får även gröt till kvällen, men BVC-sköterskan tyckte inte att jag skulle ta bort 1 amningsmål då utan ge efter gröten om han vill ha. Det är inte ofta han vill det förstås då han blir mätt av gröten, men BVC-ssk tyckte att "amning är så mycket mer än bara mat" vilket jag håller helt med om. Men, oftast känns det som att vi går iväg till soffan efter gröten & sen tillbaks igen som en studsboll. A fick börja med smakisar när han var 4 månader, men han började inte med lunch förrän han var 6 månader. Vi tog det i långsam takt. Man kan säkert börja med lunch efter kortare smakis-tid. A ammar 6-7 gånger/dygn utöver mat & gröt. Han äter bara från 1 bröst åt gången. Jag har mycket mjölk, ett tag för mkt- så då började vi med bara 1 bröst. Funkar bra. I dag har A inte velat äta lunch, snorisen. Han har ammat, men jag fick truga en hel del.  Nyss fick jag i honom päronpuré & lite vatten, skönt! Kan man ju förstå att man inte har någon aptit när man är tjock i näsan & förkyld. Kram på er!
    När kan man börja ge de vatten att dricka, kokar du vattnet först och sedan kyler du det? Vad menade BVC ssk med att amning är så mycket mer än bara mat? Tycker att det är mysigt att amma men känner att vid 6 månader så får det vara nog, tänker kanske ha kvar något kvällsmål eller så och trappa ut det sedan.

Bette
  • Bette
    Emmylou skrev 2010-02-05 10:01:48 följande:
    Jag ger vatten till lunchen sedan han började med det vid 6 mån. Men, jag tror säkert man kan introducera det lite långsamt till smakisar också. BVC-sköterskan menade väl att amning handlar om närhet, trygghet osv.. Han får vatten direkt ur kranen. Vi har ju så bra vatten i Sverige generellt, så har man inte egen brunn eller dyl. så ska det gå bra. Han har aldrig varit magsjuk. Enda besvären är just svårigheterna med att få ut bajs. Nu är vi ju sjuka, i går ville han inte äta lunch. Sen kom det massor av bajs, så nu är det fresh start med tarmen Natten var hemsk. A ville inte amma, var täppt & sov jätteoroligt. Vi var vakna mellan 01.30-04 ungefär med flera turer till badrummet- nässug, näsdroppar, temp, byte av en bajsblöja till. Sen mellan 05.30-07.45 då vi gick upp vaknade han (& jag) en gång var 15:e- 20:e minut & skrek, men somnade snabbt om. Han ville han äntligen amma vid 06 också. Sen igen kl 09. Känns så skönt! Så jobbigt när han inte vill ta bröstet när jag vet hur mkt han behöver det när han har feber & allt.. I dag ska jag försöka vila när han sover. Att det är fredag är min räddning!! Om det blir en jobbig natt igen så är vi 2 som kan turas om. Pust!! Ha en bra dag allihop & hoppas ni får en mysig helg! Kram
    Vad jobbigt med täppt näsa, det är inte roligt. C verkar ha trånga gångar i näsan eller vad man nu säger för han är också lite småtäppt men det sa de på BVC att det är de, det är inget konstigt med det. Jag brukar droppa i renässans och så kör jag med näsfrida det är toppen det.

Nu skall jag duscha och så skall jag göra iordning C, vi skall ut och promenera så smångingom och sedan så ska vi slappa hela dagen.

Kram

Bette
  • Bette
    villsågärna38 skrev 2010-02-05 15:09:07 följande:
    Nu har de ringt från Huddinge!!! På måndag ska maken in och då är det ÄP för donatorn. Det såg lovande ut idag men de vet ju självklart inte förrän på måndag om äggen räcker till oss. Planerat med ET för mig onsdag em om det går vägen. Börjar med progesteronet på måndag också. Sååå himla pirrigt Håll tummarna ännu hårdare nu för oss i helgen!!! Kramar
    Vad härligt, hoppas att det blir ägg till er. Just det de ser ju endast antal äggblåsor, de vet ju inte då hur många som är mogna eller omogna förens de plockar de. Hoppas hoppas att det blir till er också{#lang_emotions_flower}

Ha en superbra helg.

Bette
  • Bette
    villsågärna38 skrev 2010-02-05 16:15:47 följande:
    Bette: Tack vännen!!! Tog du Trombyl vid ditt ÄD? Vilken dag började du? Jag fick inte det av Huddinge men ska ta Barnalbyl istället. Lite osäker på vilken dag jag ska börja bara. Kram
    Jag tog trombyl första veckorna och jag började morgonen efter ET för jag skulle just ta de på morgonen men slutade med dessa efter några veckor för att jag inte mådde bra av de.

Hoppas du är ruvare snart{#lang_emotions_flower}, då blir det i sådant fall en höstbebis{#lang_emotions_flower}

Bette
  • Bette
    Emmylou skrev 2010-02-07 09:22:09 följande:
    Hej på er! Tack för kryapå-hälsningar, det hjälpte.   Efter en natt med orolig, ond mage känner jag mig bättre. I morse var det makens tur.. Jag tror att det var lösgodiset som var boven. Jag nämnde det till maken i går, att antingen är det pizzan eller lösgodiset. Adam har ju varit sjuk så vi har inte träffat några människor sedan BVC-besök i onsdags. Magsjuka tar inte 3 dygn på sig att bryta ut. Hur som haver år maken glatt av godispåsen i går också, demonstrativt stoppade han en godis i munnen när jag sa att det kan vara godiset. Det ångrar han i dag. Först fick jag panik när maken i morse, innan vi gått upp,  sa att han måste gå & kräkas. Hur ska jag orka ta hand om A i dag var min tanke, men nu när jag känner att åtminstone hälften av energin är tillbaka så tackar jag min lyckliga stjärna att vi inte blev sjuka samtidigt!!!   Jag är så glad att A inte smittats, jag tror & hoppas så att han ska slippa!   Ha en mysig söndag allihop! Kram Kram
    vad skönt  att du mår bättre idag. aldrig kul med magsjuka.

kram bette
  • Bette
    Brikken skrev 2010-02-07 12:01:58 följande:
    Hej! Vi var också andra mottagarpar och fick 6 ägg varav 5 (!!!) befruktades, 4 blev TOPP ägg varav det ena sattes in och de andra 3 frös ner. Vad jag förstår så är det inte antalet ägg som är det viktiga utan kvaliten. Vårt resultat var visst väldigt bra om jag förstpd det rätt. Är idag på ruvningsdag 10 och är trött, har svullna & ömma bröst - sen om det beror på alla hormoner som jag tar eller om det är tecken på att det fastnat vet vi om 6 dagar! Lycka till imorgon och sen på onsdag!
    hoppas innerligt att det tagit sig{#lang_emotions_flower}.

kram bette
  • Bette
    villsågärna38 skrev 2010-02-07 14:38:15 följande:
    Hej vänner! En liten fråga bara... Ni mer erfarna på ÄD - vad hade ni för Progynondos när ni gick på HS? Jag tar 2 mg 3 ggr dagligen men har läst att många som gjort ÄD utomlands tar fyra om dagen ist. Hade ju en slemhinna som var 8 mm i tisdags morgon och funderar på om jag kanske borde öka dosen till fyra om dagen nu de sista dagarna inför onsdag för att vara på säkra sidan? HS menade att det räckte med tre om dagen men man blir ju lite osäker då många har andra doseringar. Blir nervös att den inte ska vara tillräckligt tjock. Kanske bara är allmänt nojig och hispig idag men svara gärna om ni har några kloka erfareneter Kramar på er alla!!!
    Jag tycker det låter som om din slemhinna är bra, om den är treskiktad också. Jag tog fyra per dag, min slemhinna var 7 mm och tre skiktad vid insättning och jag har min lilla kille här. Det är inte slemhinnan som är det viktigaste, det viktigaste är att embryona är av bra kvalitet, att skalet runt embryona är tunna och fina, de spricker (hatch) innan de fäster i slemhinnan. Det finns de som utomlands väljer assisted hatching, vilket innebär att de tar hål manuellt på skalet.

Vi fick ju två embryon tillbaka varav ett var 8 celligt och ett 10 celligt, vi var på AVA kliniken i Riga.

Bette
  • Bette
    villsågärna38 skrev 2010-02-07 16:00:47 följande:
    Ok, skönt att höra. Vet att det inte är det viktigaste men det är ju ändå viktigt att den inte är för tunn. Jag hade 8 mm i tisdags och treskiktad så då borde det ju inte vara några problem. Så hispig idag bara. Även om vi gjort detta så många gånger själva så blir man aldrig rutinerad känslomässigt... Kram
    Du får uppdatera här imorgon om vad som händer i veckan.

Kram

Bette
  • Bette
    villsågärna38 skrev 2010-02-08 11:47:15 följande:
    Vi fick precis besked om att äggen inte räckte Hade varit ett 15-tal blåsor men så många tomma att det blev långt under 10 i slutändan. Bara gråter, åkt hem från jobbet. Det är vårt sjunde misslyckande förrutom alla vanliga månader med mens sen vi började försöka för snart fyra år sen. Vet att det här var en chansning men just nu håller jag på att gå sönder inombords. Vet inte hur jag ska orka gå vidare.... tror att jag måste sjukskriva mig. Efter sex veckors hormonh-vete så är jag så slutkörd både mentalt och fysiskt att jag inte orkar mer nu. Väcker upp så mycket av gamla misslyckanden, vårt sena MA, alla minus, misslyckade ivf:er. Kram
    Du får tänka positivt ändå, bra att ha gjort en testcykel så du vet hur allting fungerar. Tråkigt att det inte blev ägg till er, men det är bara att blicka framåt. När jag testade minus efter min första ÄD så var jag helt förstörd, jag var beredd efter min andra ÄD att få göra en tredje behandling också men det tog sig på andra försöket men då hade min man genomgått en tuff behandling innan för att hans spermier skulle bli bättre dessutom så allt var mycket nervöst.

Tänker på dig nu, men som sagt nu står väl du först så att säga så nästa gång så får du ägg, var inte ledsen tänk positivt.

Kramar

Bette
Svar på tråden ÄD på KS/Huddinge tråd 6