Inlägg från: With a devilish smile |Visa alla inlägg
  • With a devilish smile

Vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet(/er) och planer eller har blivit gravida igen -fortsättningstråd

Flutterby skrev 2009-12-05 18:11:05 följande:
    Förutom illamåendet och kräkandet så har jag fruktansvärd halsbränna! Finns det något man "får" ta förutom Gaviscon(som inte funkar för fem öre)?
    Novalicid har jag för jag åt mot halsbrännan förra graviditeten, dom var faktiskt bra ,
    gaviscon är mest äckligt , tycker inte heller det hjälper det minsta ( hade tuggtabletter )
    Ängla 081028 & Bebis BF 100707
  • With a devilish smile

Varit hos BM idag, fick läkartid till Måndag (15/12)

Men hon sa att jag skulle ta med mig "fakta" om förslag på medicin för annars
    kan jag gå därifrån tomhänt. Men hon tyckte pimperan(stavning?) ev kunde vara något för mig så jag får väl prata med läkaren . 
    Några andra tips på bra & effektiva tabletter som kan hjälpa ?
  • With a devilish smile
    bumbi 84 skrev 2009-12-14 14:56:19 följande:
    det hade jag med men kännt det dagligen i ett antal veckor nu BLLÄÄÄÄÄ!!!!!!
    Instämmer !
    Men tycker nästan det är värre att kräka när man precis har ätit eller precis tagit medicin blääää.
    Imorgon är det dags för läkaren , kommer få frispel om hon inte skriver ut något annat åt mig eller så kommer jag bara lipa & önska henne död eller något haha.
    Min BM tjatar om akupunktur, men jag har svårt att tro på det !
    Någon som testat?
  • With a devilish smile

Ooh, helt överlycklig nu :)

Gick super hos läkaren, fick primperan & någon magkatarrs medicin så ska jag fortsätta med lergigan comp också . Så jag har en liten pillercoktail att hiva i mig , sen blev jag sjukskriven året ut :)
  • With a devilish smile
    bumbi 84 skrev 2009-12-16 10:11:17 följande:
    With a devilish smile skrev 2009-12-15 18:17:00 följande: hoppas att dom hjälper för dig. och skönt du blev sjukskriven. är jag med.
    Får säga att det har hjälpt en hel del , mår lite illa fortfarande men inte lika illa som innan, har inte kräkt än så länge iallfall men det går lite i vågor med illamåendet men hr precis ätit så det är väl därför !
    Är skönt att kunna slappna av lite nu i 2 veckor utan att stressa ihjäl mig med skola mm. Hoppas bara effekten håller i sig & att det bara inte var idag det fungerade :)
  • With a devilish smile
    Cesi skrev 2010-01-11 09:57:10 följande:
    Jag är också i v 10 och jag hoppas det börjar klinga av här också. Jag är mycket piggare på förmiddagarna nu. Spyr flera gånger om dagen fortfarande men lite färre gånger än förra veckan iaf! Jag har både lerigan och primperan hemma men jag vet inte om de funkar viader bra, vågar dock inte sluta helt med dem. Nu tar jag 2 lerigan och 1 primperan per dag. Endå kräks jag iaf 3 gånger om dagen. Mitt stora problem är att jag har så svårt för maten, jag är så hungrig och vill så gärna äta vanlig mat. Men om jag gör det så kollapsar verkligen magsystemet helt..=( Lever på majskolvar och bakad potatis med smör... Efter 4 veckor är det så tradigt!
    Jag äter också lergigan comp & primperan men tar 3 gånger om dagen av båda och det gör stor skillnad, kräker inte alls längre mår illa fortfarande men just kräkandet slipper jag . Men din dos kanske borde ändras om du fortfarande kräker ?
  • With a devilish smile
    bumbi 84 skrev 2010-01-12 10:06:36 följande:
    då var man sjukskriver 3 veckor till. hoppas att man hinner pigga på sig lite grann på dom
    Va skönt :)
    jag väntar på att min sjukskrivning ska trilla i brevlådan för jag vet inte alls hur länge jag blev sjukskriven men vi får väl se hur snäll läkaren är ;)
  • With a devilish smile
    tusse74 skrev 2010-01-12 15:51:37 följande:
    Jag var till läkaren igår och blev sjukskriven graviditeten ut, helt sjukskriven. Känns skönt och tråkigt samtidigt. Jag skulle hellre må bra och jobba heltid, än att ligga hemma på soffan och må illa. Ni förstår vad jag menar! Imorgon åker jag och maken till Sthlm på minisemester. Sonen ska vara hos mormor och Poppo resten av veckan. Jag hoppas verkligen att vi kan få njuta av dessa dagar tillsammans och att illamåendet sköter sig. Det är ju sista chansen (och enda) för oss att få lite egentid. Sonen är 2 år och 4mån och det blir första gången som vi lämnar bort honom, pga långa avstånd till våra familjer. Önskar er alla några bra dagar! Ta hand om er!
    Hoppas ni får en skön tripp till Stockholm & att du kan njuta så gott det går :)
  • With a devilish smile
    bumbi 84 skrev 2010-01-12 18:25:59 följande:
    får hoppas att han är riktigt snäll vad hoppas du på?
    Blev sjuskriven tom sista januari , är en förlängning på den som gick ut den 31 dec så det är ju bra, så får jag väl ringa henne igen om jag behöver vara fortsatt sjukskriven .
    Sen fixade hon med nya recept på lergigan comp & primperanen så jag överlever ett tag till ;) 
    Mannen är hemma nu också & tar hand om vår dotter så jag får en chans att vila upp mig & det är guldvärt just nu eftersom jag fortfarande är slö & hemsk fastän jag slipper kräkningarna .
  • With a devilish smile
    Ann Lee skrev 2010-01-20 17:29:51 följande:
    Här är inga aktiva... kanske har allas hyperemesis gått över Eller ett annat scenario är ju att ni alla är inlagda. Har följt tråden i "smyg" nu i några veckor men tänkte att det är dags att jag presenterar mig. Det är min tredje graviditet, är i vecka 12 och har haft hyperemesis i samband med varje graviditet. Denna gång började jag med Lergigan Comp redan i vecka 5 så jag har varit stabilt dålig hela tiden mot att illamåendet tidigare attackerat mig över en natt. Är heltidssjukskriven nu, började med halvtidssjukskrivning och prövade att jag jobba två dagar så men det gick bara inte så nu är jag sjukskriven på heltid. Har även fått Primperan utskrivet för första gången. Vid tidigare graviditeter har jag endast fått Primperan när jag varit inlagd. Denna gång vill jag verkligen inte bli inlagd så jag kämpar här hemma med blandade resultat. Är i princip sängliggande och orkeslös hela tiden, mår illa även på nätterna. Detta är fruktansvärt! Med Primperan lyckas jag behålla en måltid per dygn iaf så jag har undvikit inläggning hitills. Förra graviditeten kräktes jag fortfarande i vecka 30 så jag är inte så hoppfull om att detta går snabbt över. Helst av allt skulle jag vilja kunna jobba för att få tankarna på annat håll, men orken existerar inte! Hur mår ni andra?
    Jag håller mig i hyfsat skick förutom det djävulska illamåendet tack vare tabletterna & att min man är hemma från jobbet & har hand om vår dotter just nu så jag kan sova en massor om dagarna . Men missar jag ta medicinerna med några minuter så slutar det i kaos såklart . Är sjukskriven till slutet av Januari men hoppas på förlängning , ska man behöva må såhär hela denna graviditeten också lär jag vara tvungen & vara sjukskriven hela tiden för att orka med vardagslivet & att ta hand om den lilla tjejen vi har här hemma men vi får se om det mot all förmodan lugnar sig lite .
  • With a devilish smile

Just nu är jag förkyld så in i ... & hostar som bara den vilket leder såklart till att kräkreflexerna kickar igång & jag måste kräkas , mindre roligt.

Men har tid att vila & blir beordrad av mannen att gå & sova så jag inte kör slut på mig själv. Skönt nog tycker han det är skönt att vara hemma trots att han får stå med allt men han avskyr sitt jobb också så det spelar väl också in .
    Själv känner jag mig totalt värdelös som inte kan byta en bajsblöja just nu , inte kan städa utan att nästan börja lipa för jag är så trött & slut i kroppen mm.
    Men för varje dag som går närmar det sig "målet" & jag läängtar till jag slipper må så här hemskt !
  • With a devilish smile
    bumbi 84 skrev 2010-01-22 11:27:01 följande:
    här är sambon också hellre hemma och gör allt eftersom han hatar sitt jobb. vantrivs till tusen!!! 1 feb är sista sjukskrivnings dagen! se om man får det förlängt.
    Min går ut 31 , hoppas på förlängning för jag känner redan stress över att behöva ta tag i studierna men tror itne det ska vara några problem men återstår att se !
  • With a devilish smile
    Ann Lee skrev 2010-01-23 12:49:36 följande:
    Hade skrivit ett långt inlägg med kommentarer och annat men det försvann, råkade klicka bort det. Typiskt! Hoppas iaf att ni alla som ska ha fortsatt sjukskrivning ska få det. Jag är sjukskriven till och med 14 februari. Hoppas på att kunna börja jobba halvtid senast då. Om det är möjligt återstår att se. Tack för tips om lättdryck, ska inhandlas! För mig går dock sura smaker såsom äpple, citron, lingon med mera bort eftersom jag får sådan  halsbränna av de. Har fått Omeprazol utskrivet vilket är jättebra eftersom min magsäck, magmun och matstrupe tar så mycket stryk av att kräkas. Kräks man en massa gånger så blir det till slut en ond cirkel och man kan inte hindra kräkreflexen utan hulkar hela tiden. Så har jag hamnat på sjukhus de tidigare graviditeterna. Ni som äter Primperan... kan ni kräkas medan den verkar? Hitills har jag inte kräkts under de 3-4 timmarna som den verkar och har därför passat på och ätit och fått behålla den maten iaf. Men nu har jag börjat kräkas även när Primperan ska vara verksamt, irriterande. Blir ju mindre mat som jag får behålla då. Kämpa på alla vi kräkisar!
    Vissa dagar kräks jag trots primperan & lergigan comp ( äter båda samtidigt ) speciellt nu när jag är sjuk & hostar eftersom kräkreflexerna går in & då hulkar jag tills kräker i stort sett men vissa dagar verkar den utan problem & ibland inte .
  • With a devilish smile
    bumbi 84 skrev 2010-01-26 14:53:09 följande:
    Sjukskriven en månad till!!
    Vad skönt :)
    Jag har försökt jaga tag efter läkaren idag men det är omöjligt att komma fram på den MVC hon jobbar så jag får nog ringa till min BM så får hon boka en tid istället.
  • With a devilish smile

Idag har vi varit på RUL & allt såg toppen ut & vi ska på en liten pojk :D

Min BM ringde även strax efter & berättade att jag är sjukskriven till den 15 feb & har inbokad läkartid till den 16 ifall jag behöver fortsatt.
    Så denna dagen har haft sina ljusa stunder men illamåendet är det värre med men får väl bara acceptera läget & trycka i mig lite piller .
  • With a devilish smile
    ollileah skrev 2010-02-03 21:43:14 följande:
    Vad kuuuul! Vad härligt med en sån dag med bara massa roliga besked!! Grattis till frisk liten pojke
    Tack så mycket :D
  • With a devilish smile
    Flutterby skrev 2010-02-04 10:59:52 följande:
    Är det svårt att få igenom en sjukskrivning? Jag har fått en läkartid nu om ett par veckor. Jag blev ju sjukskriven av läkaren på sjukhuset när jag var inlagd, men det var bara två veckor. AF vill ha ut mig på praktik eller annan aktivitet och jag känner bara att det GÅR INTE!
    Jag har inte haft svårt alls att bli sjukskriven faktiskt , oroade mig lite innan men har gått jättebra . Hoppas att blir så för dig också !
Svar på tråden Vi som haft Hyperemsis Gravidarum vid tidigare graviditet(/er) och planer eller har blivit gravida igen -fortsättningstråd