banansmoothie skrev 2011-07-17 06:16:28 följande:
Det finns alternativ medicin för folk som inte håller med om modern medicin, man kan även avstå från att gå till doktorn om man vill. Saken är den att männsikor gärna vill ha fria val. Jag har personligen bestämnt mig för att inte hemskola som det ser ut nu, men kanske väljer att göra det i nått år om vi vill flytta utomlands i några år (kommer naturligtvis följa läroplanen). Jag tycker bara att man borde ha fria val. Naturligtvis ska det finnas ett sätt att mäta kunskapen även hos hemskolade barn, ex nationella prov varje-varannat år eller liknande. Men man måstee respektera att alla inte håller med upplägget på den svenska skolan. Och just i sverige finns det inte så många val heller med friskolor etc.
Ja, och om jag inte missminner mig finns det också lagar om att man inte får behandla barn under tolv år med alternativmediciner. Om ditt barn blir allvarligt sjukt och du väljer bort sjukvård kommer staten garanterat att gripa in för barnets bästa. Sjukvård och utbildning är - tack och lov - två faktorer som anses så viktiga i vårt land att de inte lämnas vind för våg till vem som helst.
Även om just du råkar vara en vettig och påläst människa som skulle göra ett bra jobb med ditt barns utbildning kan man inte direkt säga att det gäller alla. Vill vi verkligen ha ett samhälle där t. ex nazister och religiösa fanatiker får sköta sina barns utbildning alldeles själv utan några som helst influenser utifrån? Skolan handlar inte bara om kunskap. Den handlar också om att förmedla sunda värderingar till barnen, om att det skall finnas vettiga vuxna i varje barns liv och om att öva social kompetens.
Den svenska skolan är långt ifrån perfekt och problemfri. Men en stor del av svårigheterna man möter i arbetet som lärare beror på den generella attityden att vem som helst skulle kunna göra jobbet minst lika bra ("för de har ju gått i skolan själva och minns hur det var").
Det har, på gott och ont, öppnats upp för fler friskolor i Sverige. Tack och lov finns en rejäl kvalitetskontroll som i alla fall i viss mån säkerhetsställer att barn som placeras där inte går miste om något. De nya läroplanerna som börjar gälla i höst kommer kanske att rätta till några av de problem som funnits. Jag respekterar att den svenska skolformen inte passar alla, men sådana svårigheter måste lösas med mer resurser till skolan och större möjlighet att individanpassa utbildningen inom skolans väggar, inte genom att flytta utbildningsansvaret till människor som inte har rätt utbildning och bakgrund för att klara av det.