• banansmoothie

Blir det omöjligt att hemskola i Sverige med nya skollagen?

Ja det finns bara runt 200 familjer i Sverige som hemskolar, bara det tycker jag är ganska sjukt. Ska det nu bli helt omöjligt med nya skollagen? Kan sveriges regering inte acceptera att det finns familjer som inte haller med?

Om det blir sa innebär det att jag och min familj aldrig kommer flytta "hem" till Sverige igen, och mina barn kommer aldrig fa lära sig om sitt ursprung ordentligt. Det är jättesynd!

Val av skolform borde vara en rättighet som inte kan tas bort. Var förälder ska fa bestämma hur sina egna barn ska lära sig!

• Svar på tråden Blir det omöjligt att hemskola i Sverige med nya skollagen?
  • Kajee
    Buchholtz och Magnusson skrev 2011-02-09 08:55:56 följande:
    Hmm... Ska man hemskola så tycker jag att minimikravet ska vara att föräldern har en lärarutbildning eller likvärdigt samt att man kollas med jämna mellanrum med nationella prov.
    Alla barn har rätt att få gå i skola!

Om det är på gång med en ny regel som försvårar hemskolning så säger jag bara -heja regeringen! Äntligen gjorde dom nåt bra!
    Ja om man nu inför lärarlegitimation och hårdare krav på behörighet så har jag också svårt att få den här skärpningen att gå ihop med hemskolning. Att sätta sig in i alla styrdokument är inte en lätt sak ens för oss utbildade. Hur en "vanlig förälder" ska klara av att undervisa i enlighet med styrdokumenten förstår jag inte.

Jag varken skriver ut rätt dosering på min medicin, gör tidningslayouter eller lackerar bilar, för jag är utbildad grundskolelärare och inget annat.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • sheepdog23

Min mamma hemskolade mig och mina systrar och jag lärde mig mer under de tre åren med min mamma än i mina åren i skolan. Jag fick forska vid universitetet för att en pappa som var med i hemskolningsgrupp var forskare. Jag lärde mer om biologi och kemi genom att prova och följa förläsningar vid univ. pga av min forskning än jag har lärt mig i skolan. Vi hade små grupper så vi fick privata undervisning av museumspersonalen inom alla ämnen nästan värje vecka (tlll ex. på universeum i GBG skulle vi haft kul!) . Vi hade bokdiskussioner tillsammans med barnbibliotekarier på biblan och fick en av symfoniorkesters medarbetare att undervisa i musik. Jag kommer ihåg att när min syster skulle lära sig om hur senaten mm fungerade, fick hon och ett par kompisar skuggar vår representant flera dagar. Hon upplevde saker som inte ens läras ut  i skolan eller man inte kan upplever genom studiebesök med skolan. När jag gick på intervju vid ett av usas bästa universitet, var de överlyckliga att jag var hemskolad för att vi är mer självständiga, vet hur man jobbar, letar fram information på flera olika håll, och inte är rädda att ifrågasätta eller diskutera i förläsningar. De flesta av min hemskolade kompisar nu har phd eller MD från Harvard, Yale och Stanford, och är framgångsrika. Min mamma var inte lärare, inte hellre deras föräldrar, och var under skarp tillsyn av myndigheterna för att se att vi föjlde läroplan mm. Det är inte farligt, det är bara att se till att folk som hemundervisar faktisk undervisar deras barn. Jag var mer social under de åren än i skolan. Jag var inte låst i hemmet.

• Punkster

Jag håller med om att det kommer bli svårt. För att få sätta betyg krävs det ju nu en lärarlegitimation, och man måste legitimera sig för varje ämne man vill undervisa i. För att få legitimation måste man läsa in ämnebehörigheten på universitetet och sen gå ett praktikår med mentor på heltid innan man blir legitimerad. Om man som förälder vill hemskola så måste man alltså ha en legitmation för alla ämnen i grundskolan. Det blir i praktiken omöjligt att läsa in och legitimera sig för det innan ens barn har hunnit bli vuxna.

Som jag har förstått det gäller samma krav på verksamheten som för den vanliga skolan, dvs. måste det upprättas vissa dokument, verksamheten ska kontrolleras av skolinspektionen, det ska finnas kurs och arbetsplaner mm. Det blir omöjligt.

En eller två ensamma föräldrar kan aldrig nå upp till samma nivå på undervisningen som en vanlig skola kan, dvs. kommer eleverna aldrig att kunna nå upp till de nationella målen i alla ämnen. Man gör dem med andra ord en björntjänst eftersom de på sikt inte kommer att kunna söka in på gymnasium eller universitet. Om föräldrarna inte tänkt sig att fortsätta med hemskolningen på den nivån också vill säga.

• caliningrad

Hej!
    Jag sitter i precis samma sits. Jag ar nu utomlands och min dotter som ar 3.5 ar lar sig massor i skolan.
    Har ingen som helst lust att hon ska vara tvungen att vara med i den underbara svenska laroplanen.
    Har for manga exempel omkring mig av barn som inte lar sig nanting, eller gor det alldeles for sent, i Sverige.
    8-aringar som inte kan lasa flytande t ex tycker jag ar skrammande.
    Fritis dar man inte gor nat vettigt osv.

Tror att jag egentligen tagit beslut att vi stannar utomlands pga att skolan ar alldeles for dalig och slapp i Sverige. 

• Kajee
    caliningrad skrev 2011-03-31 05:25:24 följande:
    Hej!
    Jag sitter i precis samma sits. Jag ar nu utomlands och min dotter som ar 3.5 ar lar sig massor i skolan.
    Har ingen som helst lust att hon ska vara tvungen att vara med i den underbara svenska laroplanen.
    Har for manga exempel omkring mig av barn som inte lar sig nanting, eller gor det alldeles for sent, i Sverige.
    8-aringar som inte kan lasa flytande t ex tycker jag ar skrammande.
    Fritis dar man inte gor nat vettigt osv.

Tror att jag egentligen tagit beslut att vi stannar utomlands pga att skolan ar alldeles for dalig och slapp i Sverige. 
    Jag tycker att det är skrämmande att du tror att alla 8-åringar (barn) är av samma sort och att de alla har samma förutsättningar att lära. Förståelse för just det är om något en grundläggande princip för att ens tänka tanken att arbeta som lärare/pedagog. (Och då inkluderar jag hemskolning i den tanken.)

Sen tycker jag dessutom att det är skrämmande hur många det är som tycks tro att kunskap är det samma som att kunna räkna upp samtliga Sveriges landskap eller att memorera elektriska kopplingsscheman. Det är inte det som varken Lpo 94 eller Lgr 11 går ut på. Förhoppningsvis blir Lgr 11 ett bättre instrument för oss lärare att visa den professionalism vi besitter. Jag köper inte argumentet att lärare är dåliga på sitt arbete. (Argumentet går hem eftersom tidningarna har skrivit så mycket om en låg nivå på lärarutbildningen på senare år.) Skolan och lärare har däremot inte varit tillräckligt bra på att förmedla vad vi faktiskt arbetar med och hur kunskapssynen ser ut idag.
  • juliet

är det någon som vet villka komuner i svergie som tilllåter hemskolning

• neelliee
    bzzzz skrev 2009-11-24 06:58:13 följande:
    i usa klarar de hemskolade barnen sig bättre än de övriga. fast man kan ju tänka sig att de är barn till föräldrar som har pengar som hemskolas. och då kan ju de påverka resultet men sådan brukar man ju ta med i beräkningen i studier.
    Jag skulle vilja hemskola men har tyvärr inga ekonomiska förutsättningar. men skulle inte heller våga och med tanke på hur min dotter är så arbetar hon bättre när hon ser andra barn arbeta. kommer jag med ett förslag så skriker hon rätt ut.

Enligt vilken forskning klarar sig hemskolade bättre?

Finns det studier som visar hur de klarar sig socialt också?

• Lady Namárië

Om mina barn får blindtarmsinflammation tänker jag hemoperera dem. Jag är ju minst lika duktig som en såndäringa läkare *fnys*, och dessutom tycker jag att det är hemskt att låsa in barn på sjukhuset. Nu när jag tänker på det låter ju hemtandvård billigt och bra också. Jag kan visserligen inte något om tänder, men det finns väl uppslagsverk att titta i?

*suck*

Allvarligt talat, människor. Lärarna är utbildade för att undervisa era barn. Varför tror ni att ni kan göra det bättre själva? Har ni lika låg respekt för andra yrkesgrupper?  

So say we all
  • ingensoldat
    Lady Namárië skrev 2011-07-12 07:55:49 följande:
    Om mina barn får blindtarmsinflammation tänker jag hemoperera dem. Jag är ju minst lika duktig som en såndäringa läkare *fnys*, och dessutom tycker jag att det är hemskt att låsa in barn på sjukhuset. Nu när jag tänker på det låter ju hemtandvård billigt och bra också. Jag kan visserligen inte något om tänder, men det finns väl uppslagsverk att titta i?

*suck*

Allvarligt talat, människor. Lärarna är utbildade för att undervisa era barn. Varför tror ni att ni kan göra det bättre själva? Har ni lika låg respekt för andra yrkesgrupper?  
  • banansmoothie

*suck*

Det finns alternativ medicin för folk som inte håller med om modern medicin, man kan även avstå från att gå till doktorn om man vill. Saken är den att männsikor gärna vill ha fria val. Jag har personligen bestämnt mig för att inte hemskola som det ser ut nu, men kanske väljer att göra det i nått år om vi vill flytta utomlands i några år (kommer naturligtvis följa läroplanen). Jag tycker bara att man borde ha fria val. Naturligtvis ska det finnas ett sätt att mäta kunskapen även hos hemskolade barn, ex nationella prov varje-varannat år eller liknande. Men man måstee respektera att alla inte håller med upplägget på den svenska skolan. Och just i sverige finns det inte så många val heller med friskolor etc.
  • Lady Namárië
    banansmoothie skrev 2011-07-17 06:16:28 följande:
    Det finns alternativ medicin för folk som inte håller med om modern medicin, man kan även avstå från att gå till doktorn om man vill. Saken är den att männsikor gärna vill ha fria val. Jag har personligen bestämnt mig för att inte hemskola som det ser ut nu, men kanske väljer att göra det i nått år om vi vill flytta utomlands i några år (kommer naturligtvis följa läroplanen). Jag tycker bara att man borde ha fria val. Naturligtvis ska det finnas ett sätt att mäta kunskapen även hos hemskolade barn, ex nationella prov varje-varannat år eller liknande. Men man måstee respektera att alla inte håller med upplägget på den svenska skolan. Och just i sverige finns det inte så många val heller med friskolor etc.
    Ja, och om jag inte missminner mig finns det också lagar om att man inte får behandla barn under tolv år med alternativmediciner. Om ditt barn blir allvarligt sjukt och du väljer bort sjukvård kommer staten garanterat att gripa in för barnets bästa. Sjukvård och utbildning är - tack och lov - två faktorer som anses så viktiga i vårt land att de inte lämnas vind för våg till vem som helst. 

Även om just du råkar vara en vettig och påläst människa som skulle göra ett bra jobb med ditt barns utbildning kan man inte direkt säga att det gäller alla. Vill vi verkligen ha ett samhälle där t. ex nazister och religiösa fanatiker får sköta sina barns utbildning alldeles själv utan några som helst influenser utifrån? Skolan handlar inte bara om kunskap. Den handlar också om att förmedla sunda värderingar till barnen, om att det skall finnas vettiga vuxna i varje barns liv och om att öva social kompetens.

Den svenska skolan är långt ifrån perfekt och problemfri. Men en stor del av svårigheterna man möter i arbetet som lärare beror på den generella attityden att vem som helst skulle kunna göra jobbet minst lika bra ("för de har ju gått i skolan själva och minns hur det var"). 

Det har, på gott och ont, öppnats upp för fler friskolor i Sverige. Tack och lov finns en rejäl kvalitetskontroll som i alla fall i viss mån säkerhetsställer att barn som placeras där inte går miste om något. De nya läroplanerna som börjar gälla i höst kommer kanske att rätta till några av de problem som funnits. Jag respekterar att den svenska skolformen inte passar alla, men sådana svårigheter måste lösas med mer resurser till skolan och större möjlighet att individanpassa utbildningen inom skolans väggar, inte genom att flytta utbildningsansvaret till människor som inte har rätt utbildning och bakgrund för att klara av det.  

So say we all
  • Ramborg

Självklart bör hemskolning inte vara tillåtet.

För somliga barn är skolan den enda fristaden undan sin förtryckande familj. Jag hade tex en klasskamrat med djupt religiösa föräldrar. De hade nog bra gärna "räddat" henne undan tex biologiundervisningen i skolan.

Tycker man skolan lär ut för lite för långsamt får man väl drilla ungarna på eftermiddagarna då, med extraundervisning.

• neelliee
    Lady Namárië skrev 2011-07-17 08:45:43 följande:
    Ja, och om jag inte missminner mig finns det också lagar om att man inte får behandla barn under tolv år med alternativmediciner. Om ditt barn blir allvarligt sjukt och du väljer bort sjukvård kommer staten garanterat att gripa in för barnets bästa. Sjukvård och utbildning är - tack och lov - två faktorer som anses så viktiga i vårt land att de inte lämnas vind för våg till vem som helst. 

Även om just du råkar vara en vettig och påläst människa som skulle göra ett bra jobb med ditt barns utbildning kan man inte direkt säga att det gäller alla. Vill vi verkligen ha ett samhälle där t. ex nazister och religiösa fanatiker får sköta sina barns utbildning alldeles själv utan några som helst influenser utifrån? Skolan handlar inte bara om kunskap. Den handlar också om att förmedla sunda värderingar till barnen, om att det skall finnas vettiga vuxna i varje barns liv och om att öva social kompetens.

Den svenska skolan är långt ifrån perfekt och problemfri. Men en stor del av svårigheterna man möter i arbetet som lärare beror på den generella attityden att vem som helst skulle kunna göra jobbet minst lika bra ("för de har ju gått i skolan själva och minns hur det var"). 

Det har, på gott och ont, öppnats upp för fler friskolor i Sverige. Tack och lov finns en rejäl kvalitetskontroll som i alla fall i viss mån säkerhetsställer att barn som placeras där inte går miste om något. De nya läroplanerna som börjar gälla i höst kommer kanske att rätta till några av de problem som funnits. Jag respekterar att den svenska skolformen inte passar alla, men sådana svårigheter måste lösas med mer resurser till skolan och större möjlighet att individanpassa utbildningen inom skolans väggar, inte genom att flytta utbildningsansvaret till människor som inte har rätt utbildning och bakgrund för att klara av det.  

Precis så,  jättebra skrivet!
  • mamma till 2 frön

*suck*

• Kajee

*suck*

lol
    Klockrent!
  • Kajee
    Lady Namárië skrev 2011-07-17 08:45:43 följande:

Suveränt igen!
  • rinelin

Hej
    Ni kanske kan efterfråga en internetskola för era barn. Då barnen har möjlighet att fortfarande läsa hemma. Läraren skulle kunna tillhandahålla inlärningstips och testa kunskaperna.

kanske en ide. 

Svar på tråden Blir det omöjligt att hemskola i Sverige med nya skollagen?