Inlägg från: Kajee |Visa alla inlägg
  • Kajee

Blir det omöjligt att hemskola i Sverige med nya skollagen?

RosaNapp skrev 2009-11-23 02:08:27 följande:
    Jag har inte hängt med, vad är det för ändring du tänker på?

Jag har ju en dröm om hemskolning, men det är inte något som troligt går att ordna så jag har inte kollat upp det så noga än.
    Förmodligen den nya skollagen och läroplanen.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    RosaNapp skrev 2009-11-24 12:46:14 följande:
    Alltså, hemskolning innebär att man följer skolplanen. Alltså får man inte lära ut vad som helst. Vill man göra det kan man lika gärna söka sig till någon vriden friskola, dom finns dom också.
    Förhoppningsvis så följer man skollagen, Läro- och kursplanerna.
    Skolplanen är något den enskilda kommunen sätter upp utifrån ovanstående som riktlinjer för de egna skolorna i kommunen. Alltså gäller Skolplanen varken för friskolor eller hemskolning (såvida inte det är något som sker utifrån kommunens sida eftersom eleven av någon anledning inte kan närvara i skolan).
  • Kajee
    Buchholtz och Magnusson skrev 2011-02-09 08:55:56 följande:
    Hmm... Ska man hemskola så tycker jag att minimikravet ska vara att föräldern har en lärarutbildning eller likvärdigt samt att man kollas med jämna mellanrum med nationella prov.
    Alla barn har rätt att få gå i skola!

Om det är på gång med en ny regel som försvårar hemskolning så säger jag bara -heja regeringen! Äntligen gjorde dom nåt bra!
    Ja om man nu inför lärarlegitimation och hårdare krav på behörighet så har jag också svårt att få den här skärpningen att gå ihop med hemskolning. Att sätta sig in i alla styrdokument är inte en lätt sak ens för oss utbildade. Hur en "vanlig förälder" ska klara av att undervisa i enlighet med styrdokumenten förstår jag inte.

Jag varken skriver ut rätt dosering på min medicin, gör tidningslayouter eller lackerar bilar, för jag är utbildad grundskolelärare och inget annat.
  • Kajee
    caliningrad skrev 2011-03-31 05:25:24 följande:
    Hej!
    Jag sitter i precis samma sits. Jag ar nu utomlands och min dotter som ar 3.5 ar lar sig massor i skolan.
    Har ingen som helst lust att hon ska vara tvungen att vara med i den underbara svenska laroplanen.
    Har for manga exempel omkring mig av barn som inte lar sig nanting, eller gor det alldeles for sent, i Sverige.
    8-aringar som inte kan lasa flytande t ex tycker jag ar skrammande.
    Fritis dar man inte gor nat vettigt osv.

Tror att jag egentligen tagit beslut att vi stannar utomlands pga att skolan ar alldeles for dalig och slapp i Sverige. 
    Jag tycker att det är skrämmande att du tror att alla 8-åringar (barn) är av samma sort och att de alla har samma förutsättningar att lära. Förståelse för just det är om något en grundläggande princip för att ens tänka tanken att arbeta som lärare/pedagog. (Och då inkluderar jag hemskolning i den tanken.)

Sen tycker jag dessutom att det är skrämmande hur många det är som tycks tro att kunskap är det samma som att kunna räkna upp samtliga Sveriges landskap eller att memorera elektriska kopplingsscheman. Det är inte det som varken Lpo 94 eller Lgr 11 går ut på. Förhoppningsvis blir Lgr 11 ett bättre instrument för oss lärare att visa den professionalism vi besitter. Jag köper inte argumentet att lärare är dåliga på sitt arbete. (Argumentet går hem eftersom tidningarna har skrivit så mycket om en låg nivå på lärarutbildningen på senare år.) Skolan och lärare har däremot inte varit tillräckligt bra på att förmedla vad vi faktiskt arbetar med och hur kunskapssynen ser ut idag.
  • Kajee

Lady Namárië skrev 2011-07-12 07:55:49 följande:
    Om mina barn får blindtarmsinflammation tänker jag hemoperera dem. Jag är ju minst lika duktig som en såndäringa läkare *fnys*, och dessutom tycker jag att det är hemskt att låsa in barn på sjukhuset. Nu när jag tänker på det låter ju hemtandvård billigt och bra också. Jag kan visserligen inte något om tänder, men det finns väl uppslagsverk att titta i?

*suck*

Allvarligt talat, människor. Lärarna är utbildade för att undervisa era barn. Varför tror ni att ni kan göra det bättre själva? Har ni lika låg respekt för andra yrkesgrupper?  
    lol
    Klockrent!
  • Kajee
    Lady Namárië skrev 2011-07-17 08:45:43 följande:
    Ja, och om jag inte missminner mig finns det också lagar om att man inte får behandla barn under tolv år med alternativmediciner. Om ditt barn blir allvarligt sjukt och du väljer bort sjukvård kommer staten garanterat att gripa in för barnets bästa. Sjukvård och utbildning är - tack och lov - två faktorer som anses så viktiga i vårt land att de inte lämnas vind för våg till vem som helst. 

Även om just du råkar vara en vettig och påläst människa som skulle göra ett bra jobb med ditt barns utbildning kan man inte direkt säga att det gäller alla. Vill vi verkligen ha ett samhälle där t. ex nazister och religiösa fanatiker får sköta sina barns utbildning alldeles själv utan några som helst influenser utifrån? Skolan handlar inte bara om kunskap. Den handlar också om att förmedla sunda värderingar till barnen, om att det skall finnas vettiga vuxna i varje barns liv och om att öva social kompetens.

Den svenska skolan är långt ifrån perfekt och problemfri. Men en stor del av svårigheterna man möter i arbetet som lärare beror på den generella attityden att vem som helst skulle kunna göra jobbet minst lika bra ("för de har ju gått i skolan själva och minns hur det var"). 

Det har, på gott och ont, öppnats upp för fler friskolor i Sverige. Tack och lov finns en rejäl kvalitetskontroll som i alla fall i viss mån säkerhetsställer att barn som placeras där inte går miste om något. De nya läroplanerna som börjar gälla i höst kommer kanske att rätta till några av de problem som funnits. Jag respekterar att den svenska skolformen inte passar alla, men sådana svårigheter måste lösas med mer resurser till skolan och större möjlighet att individanpassa utbildningen inom skolans väggar, inte genom att flytta utbildningsansvaret till människor som inte har rätt utbildning och bakgrund för att klara av det.  

Suveränt igen!
Svar på tråden Blir det omöjligt att hemskola i Sverige med nya skollagen?