caliningrad skrev 2011-03-31 05:25:24 följande:
Hej!
Jag sitter i precis samma sits. Jag ar nu utomlands och min dotter som ar 3.5 ar lar sig massor i skolan.
Har ingen som helst lust att hon ska vara tvungen att vara med i den underbara svenska laroplanen.
Har for manga exempel omkring mig av barn som inte lar sig nanting, eller gor det alldeles for sent, i Sverige.
8-aringar som inte kan lasa flytande t ex tycker jag ar skrammande.
Fritis dar man inte gor nat vettigt osv.
Tror att jag egentligen tagit beslut att vi stannar utomlands pga att skolan ar alldeles for dalig och slapp i Sverige.
Jag tycker att det är skrämmande att du tror att alla 8-åringar (barn) är av samma sort och att de alla har samma förutsättningar att lära. Förståelse för just det är om något en grundläggande princip för att ens tänka tanken att arbeta som lärare/pedagog. (Och då inkluderar jag hemskolning i den tanken.)
Sen tycker jag dessutom att det är skrämmande hur många det är som tycks tro att kunskap är det samma som att kunna räkna upp samtliga Sveriges landskap eller att memorera elektriska kopplingsscheman. Det är inte det som varken Lpo 94 eller Lgr 11 går ut på. Förhoppningsvis blir Lgr 11 ett bättre instrument för oss lärare att visa den professionalism vi besitter. Jag köper inte argumentet att lärare är dåliga på sitt arbete. (Argumentet går hem eftersom tidningarna har skrivit så mycket om en låg nivå på lärarutbildningen på
senare år.) Skolan och lärare har däremot inte varit tillräckligt bra på att förmedla vad vi faktiskt arbetar med och hur kunskapssynen ser ut idag.