• banansmoothie

Blir det omöjligt att hemskola i Sverige med nya skollagen?

Ja det finns bara runt 200 familjer i Sverige som hemskolar, bara det tycker jag är ganska sjukt. Ska det nu bli helt omöjligt med nya skollagen? Kan sveriges regering inte acceptera att det finns familjer som inte haller med?

Om det blir sa innebär det att jag och min familj aldrig kommer flytta "hem" till Sverige igen, och mina barn kommer aldrig fa lära sig om sitt ursprung ordentligt. Det är jättesynd!

Val av skolform borde vara en rättighet som inte kan tas bort. Var förälder ska fa bestämma hur sina egna barn ska lära sig!

• Svar på tråden Blir det omöjligt att hemskola i Sverige med nya skollagen?
  • PCOskruttan

Men missar man inte att ge barnen fler perspektiv på det viset?

• RosaNapp

Jag har inte hängt med, vad är det för ändring du tänker på?

Jag har ju en dröm om hemskolning, men det är inte något som troligt går att ordna så jag har inte kollat upp det så noga än.

• banansmoothie
    PCOskruttan skrev 2009-11-23 02:02:16 följande:
    Men missar man inte att ge barnen fler perspektiv på det viset?
    Missar man inte att ge barnen fler perspektiv när man i princip låser in de i en skola i 8 timmar varje vardag? Nej jag tror absolut inte att barnen förlorar pa att bli hemskolade om man gör det rätt. Men nu var det inte det som traden handlade om.
  • banansmoothie
    RosaNapp skrev 2009-11-23 02:08:27 följande:
    Jag har inte hängt med, vad är det för ändring du tänker på? Jag har ju en dröm om hemskolning, men det är inte något som troligt går att ordna så jag har inte kollat upp det så noga än.
    Man får numera inte hemskola av religiösa eller filosofiska skäl. Alltsa i princip bara när barnen inte _kan_ ga i vanlig skola .
  • PCOskruttan
    banansmoothie skrev 2009-11-23 02:34:15 följande:
    Man får numera inte hemskola av religiösa eller filosofiska skäl. Alltsa i princip bara när barnen inte _kan_ ga i vanlig skola .
    Nej och det är väl bra, tänk om t.ex. din syster eller väninna och hennes man blir indragna i en sekt och sen börjar hemskola sina barn och då utelämnar allt om vetenskap och andra religioner. Skulle du då inte tycka att de inte borde få hemskola?

Varför ska man hemskola? Och åtta timmar om dagen går man inte i skolan ens på högstadiet. En elvaåring går fem timmar i skolan och en högstadieelev sju varje dag.
  • banansmoothie
    PCOskruttan skrev 2009-11-23 02:41:02 följande:
    Nej och det är väl bra, tänk om t.ex. din syster eller väninna och hennes man blir indragna i en sekt och sen börjar hemskola sina barn och då utelämnar allt om vetenskap och andra religioner. Skulle du då inte tycka att de inte borde få hemskola? Varför ska man hemskola? Och åtta timmar om dagen går man inte i skolan ens på högstadiet. En elvaåring går fem timmar i skolan och en högstadieelev sju varje dag.
    Jo jag förstar tänket, visst vill man att barn i sekter osv ska fa en chans, MEN, i princip alla som hemskolar gör det ju av filosofiska skäl, man haller inte med om hur skolan lär ut osv. Det är svart redan idag att fa lov att hemskola, kommer ju bara bli svarare!

Och nej man gar kanske inte 8 timmar i skola pa lagstadiet, men när jag gick gymnasiet var vi fan där mellan 8 och 4, minst! Kallas haltimmar...
  • PCOskruttan
    banansmoothie skrev 2009-11-23 02:45:47 följande:
    Och nej man gar kanske inte 8 timmar i skola pa lagstadiet, men när jag gick gymnasiet var vi fan där mellan 8 och 4, minst! Kallas haltimmar...
    På gymnasiet ja, ska du hemskola på gymnasienivå? Och dessutom, är det bättre att "låsa in dem" i hemmet så lång tid varje dag? Det är ju inte så att man rullar tummarna i skolan, det är ganska mycket skolarbete som ska göras...
  • RosaNapp

banansmotthie: tack för svar. Ja, det låter ju inte lovande.

• parvati

Jag tycker att det är bra, det är lättare att kontrollera att läroplanen följs i skolor.
    Barn har rätt till en objektiv undervisning.

• banansmoothie
    parvati skrev 2009-11-23 11:48:42 följande:
    Jag tycker att det är bra, det är lättare att kontrollera att läroplanen följs i skolor. Barn har rätt till en objektiv undervisning.
    Men herregud, ja det är verkligen att se utanför lådan är det inte. Läroplanen är ju verkligen det bästa sättet för barn att lära sig... eller inte.

Den ENDA anledningen jag kan se att sätta mitt barn i skola är av sociala skäl, rent läromässigt tycker jag skolan är skit.
Svar på tråden Blir det omöjligt att hemskola i Sverige med nya skollagen?