• banansmoothie

Blir det omöjligt att hemskola i Sverige med nya skollagen?

Ja det finns bara runt 200 familjer i Sverige som hemskolar, bara det tycker jag är ganska sjukt. Ska det nu bli helt omöjligt med nya skollagen? Kan sveriges regering inte acceptera att det finns familjer som inte haller med?

Om det blir sa innebär det att jag och min familj aldrig kommer flytta "hem" till Sverige igen, och mina barn kommer aldrig fa lära sig om sitt ursprung ordentligt. Det är jättesynd!

Val av skolform borde vara en rättighet som inte kan tas bort. Var förälder ska fa bestämma hur sina egna barn ska lära sig!

• Svar på tråden Blir det omöjligt att hemskola i Sverige med nya skollagen?
  • Shadilly
    banansmoothie skrev 2009-11-24 03:14:23 följande:
    Men herregud, ja det är verkligen att se utanför lådan är det inte. Läroplanen är ju verkligen det bästa sättet för barn att lära sig... eller inte. Den ENDA anledningen jag kan se att sätta mitt barn i skola är av sociala skäl, rent läromässigt tycker jag skolan är skit.
    Men det handlar ju också om att man förväntas ha viss kunskap när man söker vidareutbildning sedan. Det går ju inte att komma till universitetet och säga: Nä det där hoppade vi över för min mamma och pappa tyckte det var trams.
  • peikko
    Shadilly skrev 2009-11-24 03:21:36 följande:
    Men det handlar ju också om att man förväntas ha viss kunskap när man söker vidareutbildning sedan. Det går ju inte att komma till universitetet och säga: Nä det där hoppade vi över för min mamma och pappa tyckte det var trams.
    Jag lägger ingen större värdering i resonemanget kring hemskola och allt vad det innebär rent lagmässigt.

Men just det här tänkte jag också på...
    Hur gör dessa barn senare i livet, när dom kanske vill läsa gymnasiet, högskola, universitet, söka jobb som kräver gymnasiekompetens osv...

Det kan ju bli skit-svårt?!
  • tru

i usa klarar de hemskolade barnen sig bättre än de övriga. fast man kan ju tänka sig att de är barn till föräldrar som har pengar som hemskolas. och då kan ju de påverka resultet men sådan brukar man ju ta med i beräkningen i studier.
    Jag skulle vilja hemskola men har tyvärr inga ekonomiska förutsättningar. men skulle inte heller våga och med tanke på hur min dotter är så arbetar hon bättre när hon ser andra barn arbeta. kommer jag med ett förslag så skriker hon rätt ut.

• parvati
    parvati skrev 2009-11-23 11:48:42 följande:
    Jag tycker att det är bra, det är lättare att kontrollera att läroplanen följs i skolor. Barn har rätt till en objektiv undervisning.
    Det skulle kanske fungera för en del familjer men många som skulle välja det har väldigt extrema åsikter. Jag tycker faktiskt att det är bra att man inte kan välja att uppfostra sina barn till att dinosaurier bara är ett påhitt eller att hedningar ska brinna i helvetet.
  • RosaNapp

Alltså, hemskolning innebär att man följer skolplanen. Alltså får man inte lära ut vad som helst. Vill man göra det kan man lika gärna söka sig till någon vriden friskola, dom finns dom också.

• smulan16

Stackars barn som måste hemskolas! Sveriges skola är helt ok och barnen lär sig massor plus att de får öva sig i sociala sammanhang.

• Bella is Love

Jag är tetton och jag hatar att gå i skolan och det tror såklart alla
    föräldrr men det är sant. Jag har intev velat gå i skolan sen jag
    gick i första klass. Jag blev mobbad och pga det så har jag fått en jätte
    dålig bild på hus skolan är. Jag tycker att eleverna/barnen ska få
    bestämma om någonting om deras liv innan dom blir tvungna att skickas ut i
    vuxenlivet. Barndomen är bästa tiden i livet och den förstör man genom att sitta i
    skolan åtta timmar ( jag har räknat mitt schema jag går i fyra minuter mindre än åtta
    timmar) och när man kommer hem då har man massor av läxor. Det är det absolut
    tråkigaste man kan göra i livet, man slösar bort det... jag tycker det är synd sen bryr
    jam mig inte vad ni andra tycker men jag tycker det inte är rätt. Död

• Kajee
    RosaNapp skrev 2009-11-23 02:08:27 följande:
    Jag har inte hängt med, vad är det för ändring du tänker på?

Jag har ju en dröm om hemskolning, men det är inte något som troligt går att ordna så jag har inte kollat upp det så noga än.
    Förmodligen den nya skollagen och läroplanen.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Kajee
    RosaNapp skrev 2009-11-24 12:46:14 följande:
    Alltså, hemskolning innebär att man följer skolplanen. Alltså får man inte lära ut vad som helst. Vill man göra det kan man lika gärna söka sig till någon vriden friskola, dom finns dom också.
    Förhoppningsvis så följer man skollagen, Läro- och kursplanerna.
    Skolplanen är något den enskilda kommunen sätter upp utifrån ovanstående som riktlinjer för de egna skolorna i kommunen. Alltså gäller Skolplanen varken för friskolor eller hemskolning (såvida inte det är något som sker utifrån kommunens sida eftersom eleven av någon anledning inte kan närvara i skolan).
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Fröken Susidus

Hmm... Ska man hemskola så tycker jag att minimikravet ska vara att föräldern har en lärarutbildning eller likvärdigt samt att man kollas med jämna mellanrum med nationella prov.
    Alla barn har rätt att få gå i skola!

Om det är på gång med en ny regel som försvårar hemskolning så säger jag bara -heja regeringen! Äntligen gjorde dom nåt bra!

Svar på tråden Blir det omöjligt att hemskola i Sverige med nya skollagen?