• Cybele

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Apropå torra händer och eksem - är det någon som har testat www.biwelen.se/? Såg det i en annan tråd och tyckte det verkade intressant, dvs om jag inte hade varit så upptagen med att no 'pooa!

• Cybele
    Denebola skrev 2010-01-12 20:14:12 följande:
    Det var så jag tänkte med, att inte slita så mycket i onödan, samtidigt som jag får med något vårdande. Men ska spä det lite mer nästa gång =) Vill dock fortfarande ha det lite krämigt, inte helt rinnande. Men jag vet inte om det hjälper med lite rosmarinolja för konsistensen också, jag glömde ta i det idag.
    Använder du rosmarinolja bara för doften skull, eller finns det någon annan bra bieffekt med det?
  • Cybele
    vanilla skrev 2010-01-13 11:56:10 följande:
    Cybele, vet inte om du har fått detta tips men jag tycker att bivax-cerat funkar mycket bra mot just torrsprickor på händerna. Nu har jag inte det så ofta tack och lov, men det läker väldigt snabbt om jag smörjer med just bivax-preparat. Man kan göra eget sådant ganska lätt, tror det finns recept i bloggen.
    Det måste jag testa.

Annars brukar jag använda "second skin"plåstrena som finns på apoteket - egentligen är de till fötterna. Det onda försvinner på direkten och man kan fortsätta laga mat och tvätta händerna precis som vanligt.
  • Cybele
    Denebola skrev 2010-01-14 08:00:10 följande:
    Måste bara fråga hur en puderdeo funkar... Det känns som om det bara skulle bli damm överallt, förutom i armhålan :P Hur får man på den? =)
    Jag har egentligen ingen aning men jag har Lushs "karma dusting powder" som jag tycker luktar fantastiskt gott och det funkar lite som talk. Jag brukar ta lite i handen och stryka på handleder, hals och lite på övre bröstkorgen (eftersom det är mer som perfym än deo). Det brukar inte komma alltför mycket utanför och jag antar att deras deo funkar på samma sätt. 
  • Cybele
    Denebola skrev 2010-01-14 17:18:48 följande:
    Okej, jag tänkte att om man ska "strö" på det, så säger det bara *floff* och så är man, kläderna och badrummet täckta i pulver :P
    Då måste man tycka att kokos luktar gott! :)
  • Cybele

Frugan L  - det känns som du är lite tvehågsen efter att ha läst ditt inlägg. Om allt det här känns känns jobbigt så är det kanske bättre att vänta tills det känns roligt, spännande och intressant istället. Om det är för mycket info, så gör som Cheshire cat föreslår och börja med en liten del. Personligen så tycker jag det är rätt riskfyllt att ändra på ansiktsvården under vintern även om det är det jag precis gjort ;)

Här kommer lite mer funderingar:

Jag tycker duschtvål är helt överflödigt. Jag brukade använda lite av schampot jag haft i håret under armarna, nu använder jag faktiskt bara vatten. Man kan smörja in sig med olivolja innan man går in i duschen. Vill du ha scrub, blanda olja med socker.

Om du (eller någon annan) hittar ett bra alternativ till handtvål, tipsa gärna.

Det finns ett mycket milt baby schampo på apotektet, som du kan inskaffa samtidigt som du köper sista-schampot. www.aconordic.se/products/category/3924/19876/19280/19227/aco_baby_mousse_shampoo.aspx   Man måste kanske låta det sitta i ett längre tag som med balsamet för att det skall ha bra effekt.

Lycka till!

• Cybele
    Denebola skrev 2010-01-15 12:11:41 följande:
    Flytande honung?

Vet du hur det funkar?  (fast jag tänkte "vet du om det funkar :)

Använder du det själv?
  • Cybele
    Mamma Freja skrev 2010-01-16 00:39:10 följande:
    Vid nästa tillfälle som barnens hår ska tvättas, så e de juh bara att tvätta me ett sista-schampo, så e de igång.. Tror jag tvättat dotternt hår med vanliga schampon 2 gånger under två år, för att vi inte fick bort fisklukten och då var vi borta och hade glömt hennes ACO baby hemma.. Nu skippar vi även ACO Baby och kör en honungsvattentvätt någon gång i månaden, annars vatten..
    Hur får du henne till att sitta still medan du gnuggar hårbotten? Min dotter vill inte sitta still i 5s, än mindre i 2 min.

Var är galltvål till för?
  • Cybele

Amlin : det finns inga regler alls, utan man lär sig att bli lyhörd för hur håret mår istället för att slentriantvätta varannan dag eller hur ofta du nu gör det. jag har inte hållit på så länge, men försöker varva CO med BS+honungstvätt varannan gång. Jag brukade tvätta håret 3-4 dag, men vill minska ner på det till en gång i veckan.

Jag har för mig att det finns en lista på godkända schampo (och balsam) på lockig.se, men har inte kollat så mycket på dem. Man kan också börja med att späda ut sitt schampo ordentligt och se till att hårbotten blir ren genom att gnugga den i 2 min. Och att kanske trappa ner på hur ofta man tvättar håret.

För övrigt beror det nog på hur långt hår man har om man behöver göra inpackningar (eller hur mycket man vill experimentera). Jag har kort hår och behöver inte göra dem.

ÄCV i kallt vatten använder man som avslut, det gör håret mjuk och slutar lukta när håret torkar. Kan ersättas med citron eller citronsyra i vatten.

• Cybele

Magrat - typiskt kvällstidningar!

Jag har nog färgat eller blekt mitt hår 1 gg per år de senaste 7-8 åren. Jag har blont hår och tycker det blir så tråkigt på senvintern. Jag brukade (för jag skall nog inte göra om det, iaf inte det här året) lägga i det i håret så att jag inte fick så mycket på hårbotten. Det förstör nog fortfarande ytbeläggningen på håret, men kan inte absorberas av kroppen i större mängder.

Jag tittade lite på lushs bruna henna. Kan definitivt inte tänka mig som rödhårig, men det skulle vara lite fint att bli lite brunare. Kan man anpassa vilken färg man får som slutresultat? Tvättas det ur?

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo