• Cybele

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Denebola skrev 2010-01-24 21:29:16 följande:
    Jag tänker samma sak =) Mer sura sköljar! Men jag tycker att ÄCV inte luktar något i ansiktet. Visserligen brukar jag oftast torka bort det med en fuktig tvättlapp när jag tycker att det har svidit tillräckligt (har utspädd ÄCV).
    Jag har gjort mitt eget ansiktsvatten på lavendel, kamomill och mynta. Funderade på om man kunde ta med lite citronsyra för att göra det lite surt utan att förändra doften. Luktar det inte alls?

Ett av mina problem är att citronsyra är inte så enkelt att få tag på där jag bor.
  • Cybele
    Taggtroden skrev 2010-01-25 10:38:54 följande:
    ÄCV är bland det bästa som finns! Är verkligen superbra att ha som ansiktsvatten. Varje gång jag duschat eller tvättat ansiktet så sköljer jag i kallt vatten och sedan tar jag lite ÄCV- blandning som jag har färdigt i flaska vid handfatet och baddar på (direkt med händerna bara) och sedan låter jag det torka och smörjer in mig med någon olja. Sååå lent och det stänger porerna så att man känner sig fräsch längre. Jättebra för mig som har porer som tydligen inte kan rengöra sig själva! (Kan dock tillägga att de första månaderna, ja första året tom så klarade inte min hud av ÄCV. Hade det bara i håret då. Nu är jag glad att det funkar! :))
    Jag gar mitt ansiktsvatten på sprutflaska. Det går bra om det är en sort som luktar gott, känns inte lika attraktivt med ett moln utspädd ÄCV. :)  Om det skall bli mer av ÄCV så får jag nog skaffa en flaska till.
  • Cybele
    fruganL skrev 2010-01-26 09:38:39 följande:
    Jag tycker allt ni pratar om låter så otroligt spännande, men är fast besluten om att inte stoppa i massa andra saker när WO fungerar utmärkt. Och när WO inte fungerar så får det bli någon form av inpackning, men den dagen den sorgen haha. Skummar ändå det mesta som står, rätt vad det är har väl något fastnat. Ramlar nog in på shenet vilken dag som helst, för mina händer har blivit så sjukt torra. Beror nog dels på microfibret i pocketblöjorna, dels på att jag helt plötsligt börjat tvätta händerna med tvål mycket oftare än förut (är lite mer ostrukturerad än vad jag varit innan) och att jag dricker otroligt lite vatten om dagarna - slemhinnorna börjar torka (i näsan och ögonen i alla fall), men jah. Ska leta upp någon bra handkur vad det lider.
    Aloe Vera plus fet olja har funkat jättebra på mig. Händerna är väl fortfarande inte så fantastiska som jag skulle vilja (lite fnasig på tumme och pekfinger men inga mer torrsprickor!) men i alla fall så bra att jag börjar glömma att smörja in dem innan jag går och lägger mig! ;)

Taggtroden hittade något annat som hjälpte henne, men kommer inte alls ihåg vad det var.

Om du har problem med näsan är nässköljning jättebra. Jag började med den eftersom jag har många luftburna allergier. Det känns jättemusko till en början men det känns görskönt när man gjort det.  Vissa perioder gör jag det varje dag, andra så kan det gå månader mellan gångerna.
  • Cybele
    Taggtroden skrev 2010-01-26 11:12:45 följande:
    Kajsa Anka - det blir ju skitsnyggt! Angående kuren som funkar rätt okej på mina händer - jag smörjer in händerna i Klick glidmedel och sedan lite jojobaolja (oliv funkar också men tar längre tid att gå in i huden).
    Jag har kanske en mentalblock för att komma ihåg just klick - ägg känns inte alls riktigt lika "out there" som klick!
  • Cybele
    Hypnotica skrev 2010-01-27 14:09:44 följande:
    Det enda nackdelen med AHA-syrorna är att de inte exfolierarar nere i porerna. Det gör bara BHA-syror.
    Vilka är BHA-syrorna?
    Hypnotica skrev 2010-01-27 14:12:03 följande:
    *gömmer sig under filten och muttrar något över brun henna*
       du ser, det är kört i och med att Lush kallar alla sina tre varianter henna 
  • Cybele

Jag har lite frågor om ansiktsvård. I böjan när jag läste inlägg verkade det som de flesta bara körde OCM 1-2 gg per vecka, så jag har siktat på samma. Jag har inga speciella problem med min hud, tenderar att vara torr, men annars ok.

Men nu till frågorna:

behöver man skrubba mer ofta med OCM? Innan med specialprodukt från dermalogica gjorde jag det en gång i veckan, nu känns det som att jag bör göra det varannan dag.

Om man kan kombinera ricin+BS för skrubb, kan man kombinera det med sin rengöringsolja, OCM, och göra både och samtidigt, eller är det inte bra att ha BS så länge på huden?

• Cybele
    Taggtroden skrev 2010-01-28 10:28:15 följande:
    Jag brukar kombinera OCM och BS ibland... om jag känner för en "grovrengöring" i porerna I vanliga fall skrubbar jag med någon olja och BS nästan varje dag.
    Det känns löjligt att medge att jag har 3 följdfrågor på ett inlägg som bara var två meningar! ;)

Alltså BS-skrubb varje dag (utan ricinolja)?
    Och när det är dags förgrovrengöring, får det bättre effekt om man tar BS och ricinolja?
    Hur ofta OCM?

Förresten jag tror att vissa saker dör i honungen om den värms upp. Är det inte bättre att hitta en som är flytande istället. Jag hittade en jättebra i min affär (Waitrose om ni undrar :-P) som till och med kommer i plastflaska som man kan trycka ut (som med ketchup).

* vill också ha kylskåp i badrummet *
  • Cybele
    Taggtroden skrev 2010-01-28 20:09:06 följande:
    Alltså jag gör en BS- skrubb... ja i snitt varannan dag nu när jag inte jobbar längre. Ungefär var tredje gång tar jag ricinolja, är inte så förtjust i konsistensen man får av den :/ Men när jag tar ricinolja så ångbadar jag alltid ansiktet för att öppna porerna och på så sätt få en djupare rengöring... ungefär som en OCM men det tar inte lika lång tid. Men ibland, kanske nån gång i månaden gör jag en OCM med BS och en gång i månaden gör jag en OCM utan BS. Oj, struligt det blev nu... men jag tycker att ricin och BS är den bästa rengöringen! Jag skulle gärna köpa flytande honung om det inte var så att jag får helt gratis massvis med honung av mamma och hennes man som har bin :P Flytande är ju dyrt och med mitt långa hår så behövs det så mycket :P Men idag blandade jag nässelte och honung och tvättade med och det blev kanonbra! Skulle nog bli ännu bättre om jag sköljde med ÄCV efteråt men det gjorde jag inte idag.
    Så lyxigt med egen honung!! Är det inte lite synd att den inte äts? :)   Den honungen jag hittade skulle jag personligen inte äta, men så är jag inte en honungsätare heller!

Tack för svar, då skall jag göra en BS-skrubb varannan dag och se om det passar mig.
  • Cybele

En fråga om henna (+indigo) - vet någon om man skall undvika det om man är gravid? Hemskt sugen på att göra något med mitt hår som alltid blir så tråkigt vid den här tiden.

• Cybele

Har du någon koll på cassia? Hittade något på lockig.se, då de använt mest cassia och en tjugondel henna. Jag vill egentligen bara ha en liten toning, jag är rätt ljus och eftersom jag itne vill ha något drastiskt så begränsar det lekmöjligheterna!

• Cybele
    Hypnotica skrev 2010-01-29 23:29:11 följande:
    Hittar ingenting ang giftighet eller sådant. Har heller inte hört något ens att nån fått en allergisk reaktion av det.
    tack, då skall jag bara försöka hitta det :)
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo