Inlägg från: FrejaMariah |Visa alla inlägg
  • FrejaMariah

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

saxen2 skrev 2009-11-26 17:16:23 följande:
    Tur det.Bästa sättet att slippa schampot är att raka av allt hår. Det gör jag.
    Man måste juh i vilket fall göra hårbotten ren, vare sig man har massa hår eller inte..
  • FrejaMariah

Martina 76 skrev 2009-11-26 14:20:29 följande:

Har letat runt lite men inte hittat svar... Vad använder ni för alternativa stylingprodukter? Mitt hår blir gärna lite flygigt och frissigt, vad kan jag använda för att "styla till det" utan att använda en massa kemikalier?Har svårt att hitta balsam utan silikoner - tips mottages tacksamt!Ska för övrigt testa en mix av ägg och honung vid kvällens hårtvätt - första gången för mig!
    Aloe gel och Klick.. Men inte för mycke, eftersom de e uttorkande i för sora mängder..
  • FrejaMariah
    Miss T skrev 2009-11-28 18:22:35 följande:
    Är inte fett hår blankt? Hur ser det ut annars då? Mitt hår är blankt och strippigt när det blir fett. Trodde alla har så...
    Vist blir mitt hår blankt när de e fett, men de e ändå mattare, än när de e nytvättat..
  • FrejaMariah
    Plutteli skrev 2009-11-29 10:48:56 följande:
    Finns det nått förutom ÄCV som hjälper mot mjäll? sambon protesterar så när jag sköljer med äcv....
    Hehe.. Min sambo protesterar också mot att ja sköljer me äcv, men de får han ta.. De e juh bara ett par gånger i veckan och lukten försvinner juh snart.. :P
  • FrejaMariah
    mejram skrev 2009-11-29 15:16:54 följande:
    Jag har fått så rysligt torr hårbotten (mjäll?) på sistone. Tänkte att det var för att jag slarvat med äcv, men nu har jag varit duktig de senast tre-fyra tvättarna och ingen skillnad. Är ägg lösningen då kanske? Ägg och honungstvätt får det bli nästa gång.
    De kan nog ta ett tag innan hårbotten lungnar ner sig.. En fet inpackning kanske kan hjöpla lite på traven?
    Ja får torrutslag som framträder på vintern och efter två duschar i kokosmjölk, märktes de knappast, så en kokosmjölksinpackning skulle ja rekomendera..
  • FrejaMariah

Åh, idag lyckades ja för första gången få till ett lödder av bikarbonaten!! :D De tog över tre månader innan ja lyckades, men de gick.. :P De kändes nästan schamporent när ja va klar, men kändes också lika tovigt som efter schampo.. Hoppas de blir bra när de e tort.. :)

• FrejaMariah
    RiNan skrev 2009-11-30 21:23:28 följande:
    Hur gjorde du då?Jag har börjat tycka att det är krångligt att göra med bikarbonat och äcv. Tar liksom så långt tid att tvätta håret.

Mitt hår blev förresten väldigt väldigt statiskt av svinborsten. Why? Jag fixar inte att använda den för jag hade problem med statiskt hår redan innan och nu behöver jag bara dra en gång och tjong så står håret åt sidan.
    Förut gjorde ja en smetig massa av bikarbonat och vatten, men nu spädde ja med mer vatten och tömde, så de fick rinna över hårbotten.. (Förut tog ja dessutom ljummet vatten, men nu så varmt ja kunde..) Sen masserade ja 2-3 minuter så fort ja bara orkade, tills de hättade i hårbotten och då spolade ja me så hett vatten ja pallade me i ett tar sekunder och började massera några sekunder igen och då lyckades ja få till ett lödder.. (Självallet va de juh inte lika löddrigt som man e van vid sen schampo)
    Men tar de igentligen så lång tid att tvätta?? T.ex. ägg och balsam tar juh lika lång tid, plus att de ska sitta i och värka ett tag..

Mitt hår blev också statiskt av svinborsten, men min lösning va att följa håret på motsatt sida av borsten med handen under tiden ja borstade och sedan samla ihop allt hår (som när man ska sätta upp en snodd) och sedan dra de genom händerna.. Nytvättat kan ja behöva samla ihop ett par gånger innan de lägger sig..
  • FrejaMariah

Martina 76 skrev 2009-11-30 22:42:08 följande:

Svinborste? Ska det vara bra för håret eller? Noll koll... Om man ska på fest och känner för att styla håret någon kväll - sabbar man då det man byggt upp? Man lär ju behöva använda schampo för att få ur produkterna man haft i håret...
    De finns en lista på lockig.se över godkända stylingprodukter.. De borde juh inte innehålla saker, som inte försvinner utan schampo.. sök i forumet där.. :P
  • FrejaMariah
    Björnmossa skrev 2009-11-30 22:48:47 följande:
    Visst är det häftigt :D. Men det blir nästan lite väl rent.
    Ja bliv jättesnoppen när ja såg att de börjat löddra sig.. Jo, i förhållande till hur håret brukar kännas efter tvätt, så kanns de för rent.. :P Fast ja stod ut en vecka från förra tvätten och håret va rejält fett, så de e härligt att även längderna känns ordentligt rena.. :D
  • FrejaMariah
    Taggtroden skrev 2009-11-30 23:25:05 följande:
    Någon som har något tips på om man kan göra eget raklödder av? Maken min som undrar lite försynt
    Huumm.. Kan inte komma på något lödder direkt, men de handlar juh om att mjuka upp hårstrået och skydda/återfukta huden..
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo