Inlägg från: FrejaMariah |Visa alla inlägg
  • FrejaMariah

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Ja använder bara balsam till SMT och då fungerar naturelle bra för mig.. Men många här verkar använda just coops, som Taggtroden skrev..

• FrejaMariah
    SweetNilam skrev 2009-11-13 13:36:32 följande:
    Japp, klick glidmedlet. Helt utan silikon, perfekt! En klick, stor som 1 krona (har axellångt småtunt hår). Om jag har klick och aloe, blir det hälften var i handflatan. Sedan gnuggar jag händerna mot varandra och sedan håret, som då är handdukstort ("kramat" i handduken, inte gnuggat). Grejjar/kramar igenom hela håret med händerna/fingrarna. På så sätt behövs ingen borste heller. Fingrarna "löser upp" alla tovor. Brukar stå med huvudet nedåt när jag gör det. Lättare att grejja i hela håret då. Under dagen har jag sedan härligt självfall!
    Ja provade enbart aloe vera, när luggen hade sitt egna liv och ja håller me om att de inte alls fungerar särskillt bra.. Ska köpa hem Klick och prova istället.. :P
  • FrejaMariah
    lovelylocks skrev 2009-11-13 15:14:19 följande:
    villket coop, det extra lr? har inte hittat det som balsam bara som schampo..
    Jo, de e de balsamet (om ja förstått rätt).. Fråga pesonalen efter de.. De kanske bara e slut, eller så har de ingen efterfrågan på de..
  • FrejaMariah
    yoana skrev 2009-11-13 15:31:30 följande:
    Hej! Jag undrar om någon har något tips till mig? Det är så att jag har nu tvättat mitt hår med balsam dom senaste fyra gångerna alltså under 2 veckor. Innan så ha jag tvättat med schampo. Men nu till mitt "problem", det känns som vissa hårstrån har gått av, så det sticker ut massor med små hår över hela håret, det ser jätte fult och frissigt ut. Någon som vet vad det kan bero på? Mitt hår var inte så innan. Dom första 2 gångerna använde jag naturelle balsam och dom 2 sista gångerna använde jag coop´s extra. Hoppas ni förstår vad jag menar med att det sticker ut massa korta hår ovan det långa.. hehe?
    Min första tanke var att de e "nya" hårstrån.. Allt växer juh inte ut samtidigt.. Ja har märkt att samma sak händer mig, men som mejram skrev, så lägger de sig efter ett tag.. :)
  • FrejaMariah
    Cybele skrev 2009-11-14 09:17:47 följande:
    Jag har kört ekologiskt schampoo och balsam men nu när jag hittade den här tråden och kollat upp vad de verkligen innehåller blev jag också jättesugen att testa!Jag har tittat runt och tror jag förstår det mesta men har inte hittat information om sista tvätt, är det någon som kan förklara eller tala om var jag kan läsa om det?
    En sista tvätt ska göras med ett schampo, som innehåller SLS, men saknar mineraloljor och silliconer.. Dettar för att få bort gamla mineraloljor och silliconer från håret, som inte är vattenlösliga.. Är de så att du har tvättat med ett SLS-schampo som saknar silliconer och mineraloljor, så e de bara att börja No 'poo:a, eftersom du redan har tvättat bort ev. uppbyggnader..
    Godkända ista schampo: www.lockig.se/forum/viewtopic.php&t=251
    Godkända balsam: www.lockig.se/forum/viewtopic.php&t=250
  • FrejaMariah

Någon optimal olja för att tvätta underlivet?? Såg att Taggtroden använder olivolja, men ja mår illa av lukten (och älskar oliver?!)..
    Sen undrar ja om de finns någon duschkräm utan SLS.. Ja har letat, men inte hittat någon..

• FrejaMariah
    Cybele skrev 2009-11-15 09:42:51 följande:
    Mamma Freya - behöver du olja? Jag har använt bara vatten i 20 år (använde stark tvål och fick upprepade svampinfektioner)Skall köpa äppelcidervinäger idag!
    Vatten fungerar inte för mig.. Ja blir lätt torr och får småsprickor.. :(
  • FrejaMariah
    RiNan skrev 2009-11-15 09:40:21 följande:
    Jag har också en fundering. Hur ofta kan man tex tvätta sig med balsam? Gjorde en balsam tvätt igår och idag kändes jag inte alls fet som jag brukar men det såg ändå lite flottigt ut och eftersom jag ska bort nu på förmiddagen så körde jag en vattentvätt. Förstör man den naturliga balansen i slutändan ändå ifall man vattnar skallen för ofta eller tvättar sig tex med balsam varannan dag? Vill gärna komma till att jag tvättar håret 1gg/vecka men jag vill samtidigt inte gå runt och se ofräsch ut. Tänkte ändå försöka klara mig imorgon med endast en vattentvätt men om det inte gör någon skillnad för håret ifall jag har i balsam (på negativt sätt alltså) så kan man ju lika gärna ha i det. Sen undrar jag hur ofta det är lämpligt att tvätta sig med tex bikarbonat?
    Om håret ser flottigt ut, men inte känns fett, så borsta me svinborste, så sebumet borstas ut i längderna.. De e juh aldrig bra att tvätta håret för ofta, eftersom sebumproduktionen går på högvarv och håret blir fett.. De enda e att stå ut så länge man kan mellan tvättarna, så produktionen går ner..
    Tänk på att vatten torkar ut hår och hårbotten och rubbar pH-balansen, så du måste återställa denna med me ÄCV/citronvatten..
  • FrejaMariah
    Whintra skrev 2009-11-15 12:26:26 följande:
    Rubbar verkligen vatten PH-balansen? Beror inte det på vilket PH vattnet man tvättar med har? Här har vi mjukt och neutralt vatten så jag tycker inte jag behöver något surt efterskölj men vilket PH ska man ha i hårbotten egentligen? Surt? Mamma Freja skrev 2009-11-15 09:52:11 följande:
    Du har rätt.. Ja vet inte hur ja fick ihop de där.. Har man hårt vatten, ska man skölja me ÄCV för att inte få uppbyggnader på håret av kalk.. :) Mjukt vatten innehåller inte massa kalk, men blir håret matt, så e de bara att prova en ÄCV-sköljning..

www.shenet.se/recept/harskoljning.html
  • FrejaMariah
    RiNan skrev 2009-11-15 14:27:18 följande:
    Tack för era svar Havretvätt? Kan ni berätta lite mer om det och hur det går tillväga? Hur mycket man ska och så ifall det är något som ska blandas. Vet att jag har sett om det här i tråden men eftersom jag inte ens påbörjat min resa då så var det inget jag tog in och nu hittar jag inte om det.Svinborste? Hmm... en sån hade jag när jag var liten. Vart hittar jag en sån till ett bra pris idag tro? Någon speciell teknik som bör användas med den? Tänkte på att den ska sprida på flottet men jag borstar mig sällan i hårbotten. Ska man göra det med den alltså?
    Ja ska börja me att försöka förklara havretvätteen.. Man krossar havre i en mortel (stavmixer fungerar me) till ett mjöl som man fördelar i håret och de får absorbera fettet.. Sen ska de borstas ur håret.. Läste att någon hade damsugaren till hand och damsög borsten imellanåt, för att inte köra tillbaka mjölet igen.. För att genomföra en havretvätt e de nog ett måste att ha en svinborste (för att kunna borsta ur mjölet)..
    Svinborstar finns för runt en hundring på t.ex Kicks och Åhléns.. Ja börjar i hårbotten och drar neråt i längderna för att arbeta ner sebumet.. Sen tycker ja de e otroligt onödigt att ens försöka reda ut tovor med en svinborste, så en glestandad kam e en bra investering.. Tyvärr har ja inte hittat någon träkam, så ja kör med en i plast.. :(
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo