RiNan skrev 2009-11-15 09:40:21 följande:
Jag har också en fundering. Hur ofta kan man tex tvätta sig med balsam? Gjorde en balsam tvätt igår och idag kändes jag inte alls fet som jag brukar men det såg ändå lite flottigt ut och eftersom jag ska bort nu på förmiddagen så körde jag en vattentvätt. Förstör man den naturliga balansen i slutändan ändå ifall man vattnar skallen för ofta eller tvättar sig tex med balsam varannan dag? Vill gärna komma till att jag tvättar håret 1gg/vecka men jag vill samtidigt inte gå runt och se ofräsch ut. Tänkte ändå försöka klara mig imorgon med endast en vattentvätt men om det inte gör någon skillnad för håret ifall jag har i balsam (på negativt sätt alltså) så kan man ju lika gärna ha i det. Sen undrar jag hur ofta det är lämpligt att tvätta sig med tex bikarbonat?
Om håret ser flottigt ut, men inte känns fett, så borsta me svinborste, så sebumet borstas ut i längderna.. De e juh aldrig bra att tvätta håret för ofta, eftersom sebumproduktionen går på högvarv och håret blir fett.. De enda e att stå ut så länge man kan mellan tvättarna, så produktionen går ner..
Tänk på att vatten torkar ut hår och hårbotten och rubbar pH-balansen, så du måste återställa denna med me ÄCV/citronvatten..