Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Schnauser skrev 2009-11-19 02:58:29 följande:
    Använde min stora bakbunke och doppade huvudet i. (Hade kanske ett par liter däri - hur mycket brukar ni andra ha?) Sköljde så gott det gick och hällde sedan ÄCV-vattnet över nacken och neråt för att få allt sköljt. Stod i duschen, böjd som en fällkniv och med den tunga bunken över huvudet. Kanske gjorde jag det svårt för mig själv. (Jag har inget badkar jag annars kunnat stå på knä vid) Lukten av äppelcidervinägerna gick bort som beskrivits och håret luktar fräscht, men inte som med schampoo förstås. Fick inte samma "rentkänsla" som med schampoo. Hårbotten och håret närmast hårbotten känns som om det finns fett kvar. ...men det ser inte fett ut.
    När jag sköljer med ÄCV blandar jag 5 dl kallt vatten och 0,5 dl ÄCV i min största bakbunke. Sen ställer jag mig på knä på golvet (jag har dusch) och doppar huvudet/håret så mycket det går, och sen tar jag ett litet glas och öser över det som inte kommit åt bunken (nacken, bakom öronen osv). Noga med att få ner det i hårbotten. Bunken står hela tiden på golvet.
  • Denebola
    Cybele skrev 2009-11-19 12:21:23 följande:
    Jag tänkte testa bikarbonattvätt idag. Jag har kort tunn med tendens till torrt hår (men det känns inte som ett problem idag :) Jag funderar på att blanda bikarbonat med honung. Jag undrar hur mycket honung jag skall ta till 2 tsk bikarbonat. Är det någon som vet?
    Ska och ska... Ta lagom =) Beror på hur långt hår du har osv...
  • Denebola
    Cybele skrev 2009-11-19 12:59:37 följande:
    :) nja, jag tänkte att jag först ville ha proportionerna rätt för att sedan antagligen minska mer på mängden jag behöver göra ...
    Jag vet inte om det finns några "rätt" proportioner... Det handlar väl mest om hur mycket honung man behöver för att kunna fördela ut det i håret. Jag skulle kanske ta ett par-tre msk honung till 2 tsk bikarbonat. Du ska nog i alla fall ta så att du kan blanda till en smidig smet, så den inte blir för torr av bikarbonatet. Om det blir segt att hantera i och med honungen kan du spä med lite vatten.

Men mig veterligen finns det inget "rätt" recept, så det är nog bara att prova dig fram till vad som passar dig =)
  • Denebola
    RedTopaz skrev 2009-11-19 13:40:44 följande:
    Ricinolja! (Jag har vattenfast mascara) Ibland behövs lancomes vattenfasta rengöring dock. INGEN som vet om håret måste vara rent när hennan ska i håret?? Vill gärna smeta i geggan nu...
    Jag har aldrig använt henna, men jag har för mig att Lady Dahmer sagt att hon har haft det i smutigt hår och att det blivit som en hårtvätt på köpet. Men jag lovar inget ...
  • Denebola

Nu har jag tvättat med balsam+honung+eterisk rosmarinolja, så nu förväntar jag mig Rapunzel-långt hår när jag vaknar i morgon ^^

Tyckte det luktade lite väl mycket halstablett med rosmarin, men det försvann som tur var när det torkade.

• Denebola

Förresten, jag tror mitt hår var lite mindre fett i dag än det brukar vara på tvättdagen =) Kanske har att göra med att jag gjorde havretvätt en dag senare än vanligt, men samtidigt tyckte jag håret inte blev lika ofett som det brukar efter den... Jag hoppas på att det är sebumproduktionen som börjar lugna ner sig i alla fall!

• Denebola
    RedTopaz skrev 2009-11-19 23:28:00 följande:
    Jag behöver HJÄÄÄÄÄÄLP!!!!! Håret har blivit orangeblont!! Jag ser inte klok ut! Så mycket för "ofärgande, men ger en lätt gyllene ton på blonda hår" VAD GÖR JAG NU!??? Jag har katam hemma som ger en brun-grå ton (med det orangeblonda borde det bli ljusbrunt) men jag vill ju inte bli mörkhårig... Och jag vill absolut inte bleka slingor! *gråter* Vänta, jag ska ta en bild..
    Det är inte som vanlig henna som oxiderar på ett par dagar? Det kanske blir bättre? *Hoppas*
  • Denebola
    RedTopaz skrev 2009-11-19 23:41:49 följande:
    Det låter bra!! Jag trodde hennaröd fördjupades efter ett par dagar?
    Det kanske det gör... Jag vet inte hur det fungerar och eftersom cassia inte är samma sak som henna så fungerar det kanske inte på samma sätt.
  • Denebola
    RedTopaz skrev 2009-11-20 14:19:45 följande:
    Ok, resultatet idag (precis så här ser det ut): Det här trivs jag inte alls med..... Vad tycker ni jag ska göra??? Sja jag använda Katam + någon % henna och göra det ljusbrunt? (har alltid velat testa, men utväxten lär ju bli skum eftersom jag är så himla blond) eller vad ska jag göra? Jag vill verkligen INTE använda blekning, men hellre det än det här gul-orangea. Vad händer om man bleker på det här? FELR TIPS???
    När du säger att du inte vill använda blekning antar jag att det är elak frisörblekning du menar, men jag tänkte föreslå honungsblekning. Egentligen är det samma sak, eftersom det är väteperoxid i honungen som bleker, men det är mycket mildare att använda honung, även om det kanske tar några gånger att få märkbar skillnad eftersom det är svagare halt väteperoxid.

Detta hittade jag på lockigt.se tror jag, jag har inte testat själv så jag vet inte hur bra det funkar.

"Du behöver en honung som ej är värmebehandlad t.ex. i mikro (pastörisering ska vara okej), destillerat vatten och något att täcka håret med så det inte torkar under behandlingen. Proportionerna är 1 på 4 och man väger honung och vatten, minsta mängder är 10 gram honung och 40 gram vatten. Vatten och honung blandas och får stå 1 timme, sedan appliceras det på rent hår (vått eller torrt), täck med t.ex. plastfolie och låt sitta 1 timme. Håret ska vara ordentligt vått av blandningen och får inte torka under behandlingen. Allt ska se i rumstemperatur då värme förstör honungens blekande egenskaper."

Köp honung från EU, den får inte vara värmebehandlad.

Annars, försök leta upp solen (jo, lite småkört just nu, jag vet), dränk in håret i färskpressad citronsaft och blek på så sätt.
  • Denebola
    Cybele skrev 2009-11-20 15:26:15 följande:
    Taggtroden - bad smoothies, låter intressant! Var hittar jag de recepten?
    Detta kanske är en av dem? Har copypejstat från en gammal tråd... Finns det fler, Taggtroden?

Badsmoothie
    20 gr riven tvål (helst olivtvål om du har)
    20 gr kokosfett
    30 gr röd mjölk eller gammaldags (så fet så möjlig pga. av krämigheten)
    50 gr solros- eller rapsolja
    60 gr kokhett vatten
    3 msk honung
    2-3 msk valfri doft, eterisk eller oljeparfym
    Smält kokosfettet och lägg i tvålen, häll över kokande vatten och låt så i 10-15 minuter. Ta en stavmixer och häll i resten av ingredienserna och mixa allt till en slät och fin massa. Lägg upp på en burk och förvara i kylskåp.
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo