RedTopaz skrev 2009-11-20 14:19:45 följande:
Ok, resultatet idag (precis så här ser det ut): Det här trivs jag inte alls med..... Vad tycker ni jag ska göra??? Sja jag använda Katam + någon % henna och göra det ljusbrunt? (har alltid velat testa, men utväxten lär ju bli skum eftersom jag är så himla blond) eller vad ska jag göra? Jag vill verkligen INTE använda blekning, men hellre det än det här gul-orangea. Vad händer om man bleker på det här? FELR TIPS???
När du säger att du inte vill använda blekning antar jag att det är elak frisörblekning du menar, men jag tänkte föreslå honungsblekning. Egentligen är det samma sak, eftersom det är väteperoxid i honungen som bleker, men det är mycket mildare att använda honung, även om det kanske tar några gånger att få märkbar skillnad eftersom det är svagare halt väteperoxid.
Detta hittade jag på
lockigt.se tror jag, jag har inte testat själv så jag vet inte hur bra det funkar.
"Du behöver en honung som ej är värmebehandlad t.ex. i mikro (pastörisering ska vara okej), destillerat vatten och något att täcka håret med så det inte torkar under behandlingen. Proportionerna är 1 på 4 och man väger honung och vatten, minsta mängder är 10 gram honung och 40 gram vatten. Vatten och honung blandas och får stå 1 timme, sedan appliceras det på rent hår (vått eller torrt), täck med t.ex. plastfolie och låt sitta 1 timme. Håret ska vara ordentligt vått av blandningen och får inte torka under behandlingen. Allt ska se i rumstemperatur då värme förstör honungens blekande egenskaper."
Köp honung från EU, den får inte vara värmebehandlad.
Annars, försök leta upp solen (jo, lite småkört just nu, jag vet), dränk in håret i färskpressad citronsaft och blek på så sätt.