Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Och så svarade jag inte på allt...

Jag skulle tro att vattentvätt är bättre än balsamtvätt, eftersom balsam är mer/starkare rengörande än enbart vatten. Så funkar WO för dig så kör på med det.

Bikarbonat kan vara ganska uttorkande för vissa, men vissa kan använda det ofta. Så jag tror du måste prova dig fram lite.

• Denebola

Igår var jag på hälsokosten och köpte eteriska oljor. Rosmarin till håret och blodapelsin till annat. Har blandat i några droppar blodapelsin i min kokos-bikarbonat-majsstärkelsedeo och luktar nu tårtkristyr under armarna

Jag köpte även ett bivaxcerat, tänkte försöka bli av med mitt mångåriga beroende av Lypsyl. Antagligen kommer jag väl bli beroende av bisalvan i stället, men då är det i alla fall lite bättre grejer =)

• Meddelande borttaget
  • Denebola
    Whintra skrev 2009-11-15 12:29:21 följande:
    Du blir bara beroende av lypsyl för att det innehåller mineraloljor. Bivax"lypsyl" är mycket mycket bättre eftersom det också förmodligen bara innehåller veg. oljor och eterisk olja. Veg. oljor gör dig inte beroende på det sättet som mineraloljor gör! Mineralolja lägger sig som en tunn plasthinna på huden. Huden sluter sig och stängs, därför hindras svettavsöndringen och hudens egen fettproduktion. Det lömska är att det känns bra för stunden. Andra användningsområden för mineralolja är till bilmotorer och som symaskinsolja. Vid en långvarig användning av produkter baserade på mineralolja blir huden torr och livlös. Mineralolja innehåller inga fettsyror, inga vitaminer och tas inte naturligt upp av huden. Mineralolja rubbar hudens naturliga förmåga att återfukta sig och skapar därigenom ett beroende. Om du slutar att använda mineralolja får du ofta en reaktion som gör att du blir väldigt torr. Det är därför du blir beroende av t.ex. cerat för att fetta in huden.
    Tack för en ordentlig beskrivning/förklaring! Jag visste det där, på en höft, men hade inte kunnat säga det så bra som du.

Anledningen till att jag tror jag kan bli beroende av bivaxceratet är att jag är så himla van vid att ta på något på läpparna, ibland gör jag det utan att tänka. Har ett par kompisar som ibland brukar påpeka var gång jag tar på lypsyl, och jag märker att det är mycket mer ofta än jag tror.

Men helst skulle jag vilja vara utan något alls, chansen finns ju i alla fall nu =)
  • Denebola
    mejram skrev 2009-11-15 13:16:00 följande:
    Apropå torr hud och torra läppar, så tycker jag att det blir mycket mycket värre nu på vintern när det är kallt (och det är inte ens särskilt kallt än). Mina eksem börjar komma tillbaka lite och jag känner plötsligt behov av att smörja in huden - det gör jag aldrig annars. Så här års så kämpar man dubbelt i motvind om man vill få huden mjuk och fin.
    Jo, jag har också tänkt på det. Särskilt som jag bor i Luleå där det nu legat snö sen en dryg vecka och varit nästan 10 grader kallt vid tillfälle. Och värre kommer det att bli :P

Här i norr blir det så himla torrt på vintern dessutom, till skillnad från Västkusten som jag vuxit upp på. Så jag brukar få vara väldigt noggrann med smörjning och så vidare, annars känns det t. ex. som att ryggen ska spricka när man böjer sig framåt.

Men om jag får no 'poo att funka under vintern så kommer jag bli glad =) Det hjälper ju att bli mer medveten om vad som är bra för kroppen. Att inte duscha lika ofta på slentrian gör ju att man inte torkar ut huden osv.
  • Denebola
    RiNan skrev 2009-11-15 14:27:18 följande:
    Tack för era svar Havretvätt? Kan ni berätta lite mer om det och hur det går tillväga? Hur mycket man ska och så ifall det är något som ska blandas. Vet att jag har sett om det här i tråden men eftersom jag inte ens påbörjat min resa då så var det inget jag tog in och nu hittar jag inte om det. Svinborste? Hmm... en sån hade jag när jag var liten. Vart hittar jag en sån till ett bra pris idag tro? Någon speciell teknik som bör användas med den? Tänkte på att den ska sprida på flottet men jag borstar mig sällan i hårbotten. Ska man göra det med den alltså?
    Svinborstborste finns på Åhlens, Kicks, mm. Finns i lite olika storlekar, kostar kring 100 kronor (mindre om jag minns rätt). Det känns lite ovant att använda svinborstborste om man inte är van, eftersom det kan kännas att den inte når igenom hela håret som en "vanlig" borste gör.

När man använder svinborst kan man uppleva att håret blir fett och platt direkt efter, men det är bara att skaka till håret och fluffa upp det med fingrarna, så ser det bra ut. Speciell teknik vet jag inte, dra ordentliga drag. Om man har väldigt tjockt hår kan man behöva ta det i etapper just eftersom borsten inte alltid når igenom hela håret.

Havretvätt:

Finfördela havregryn, vissa gör det genom mortel, vissa mixar, vissa mal med en kopp i en skål eller liknande. Målet är ett havremjöl.

Ta havremjölet och gnugga in i hårbotten. Hur mycket? Några (små) nävar kanske det blir. Se till att det kommer in överallt. Ta lite extra om du har en särskilt fet fläck på ett ställe. Jag tar även i längderna, vissa fokuserar på hårbotten. Det beror väl på hur fett håret i övrigt är. Man kan sen låta havren sitta i en stund för att suga upp fettet, men jag gör inte alltid så och det brukar bli bra ändå.

Borsta, borsta, borsta för att få ut mjölet. Det är i princip nödvändigt med en svinborstborste eftersom den har stråna så tätt.

Själv står jag med dammsugarslangen mellan knäna (lätt till hands) när jag borstar, och suger efter hand bort mjölet som fastnar i borsten. Då slipper jag att borsta tillbaka det i håret. Det går även att "sprätta" bort mjölet från borsten men då får man det ju överallt. Skölja bort det funkar också, men då måste man vänta till borsten torkar innan man kan fortsätta borsta...

Se till att borsta igenom hela håret. Borsta håret med huvudet upp och ner, gör flera olika benor och borsta på så sätt igenom håret i olika lager.

Jag brukar skölja av borsten med vatten när jag är klar, för att slippa borsta in det mjöl som blir kvar i håret igen när jag borstar nästa gång. Dessutom tvättar jag borsten varje gång jag våttvättar håret för att inte borsta in gammalt sebum. Till borsten använder jag utspätt schampo för att få bort allt fett.
  • Denebola

Jag har gjort en ordentlig laddning med mixade havregryn som jag har i en burk. Då slipper jag göra nytt havremjöl varje gång, och jag slipper försöka beräkna hur mycket jag behöver åt gången.

• Denebola
    Björnmossa skrev 2009-11-15 15:03:19 följande:
    Hur har du rört till den?
    Jag hittade receptet i en av de äldre trådarna:

1/2 dl bikarbonat
    1/2 dl majstärkelse (maizena)
    1/2 dl kokos olja eller fett (ev. lite mer om det behövs)
    ev. några droppar eterisk olja (tea tree ska vara bakteriedödande har jag för mig, och därför extra bra)

Smält fettet i vattenbad, blanda ihop i en liten burk. Låt stelna och smörj in under armarna.

En nackdel jag har upplevt är att det blir små klumpar i vecken, av majsstärkelsen och bikarbonatet. Jag funderar dock på om det blev bättre när jag hade smält om det igår när jag hade i den eteriska oljan. Bikarbonaten kanske löste sig bättre då. Men det är bara en teori.

Jag vet inte vad majsstärkelsen gör, om det är tänkt att den ska suga upp svetten. Bikarbonaten neutraliserar svettlukten. Eventuellt testar jag utan majsstärkelse nästa gång.

Jag tycker tröjor kan lukta lite om jag svettats ordentligt, men om jag kan "lufta" armhålorna så att svetten torkar och inte hamnar i tröjan så brukar det inte lukta något om armhålorna. Men att det luktar svett kan ju också bero på att armhålorna håller på att ställa om sig från vanlig deo till den här.
  • Meddelande borttaget
  • Denebola
    Björnmossa skrev 2009-11-15 15:22:30 följande:
    Men annars funkar det bra? Jag har nog aldrig haft en deo som funkat även när jag svettats ordentligt. Lukten och framför allt fukten brukar bryta igenom. Ska nog testa det här snart! Tog du lyxkokos eller silverpaket?
    Ha i åtanke att jag inte vet orsakerna, det kan vara deodoranten, det kan vara min kropp som håller på att ställa om sig ;)

Jag har börjat svettas mer, men det är ju fullkomligt logiskt eftersom jag inte längre täpper igen svettkörtlarna med aluminiumklorid. Så det har blivit några blöta fläckar på tröjor. Men jag har oftast tajta kläder också.

Men vad jag har upplevt så luktar det inte särskilt mycket svett. Lite, men inte illa, om jag sticker ner näsan under armen. Men kroppsdoft är ju naturligt (skiljer här på kroppsdoft och kroppsodör). Har dock inte frågat någon om jag luktar, ibland kan det ju vara svårt att känna det själv.

Egentligen kan jag nog inte säga annat än att du själv ska testa. Eller ja, den hjälper ju, men frågan är om den hjälper tillräckligt. Men det är bra att tänka på att det är en deodorant och inte en antiperspirant. Vet ej om det finns några no 'poo-iga antiperspiranter mer än hår. Om någon vet, kan de ju få upplysa =)

Jag har använt silverpaketet, har inte orkat/känt mig rik nog att beställa hem "riktiga" oljor och fetter än (särskilt som jag inte vet vilka som passar min hud, men där blir det ju lite cirkelargumentation eftersom jag inte vet förrän jag testar) ;) Lyxkokos är dock säkert bättre.
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo