Inlägg från: SweetNilam |Visa alla inlägg
  • SweetNilam

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Jag behöver råd, eller diskussion. Skulle köpa ansiktssalva idag på apoteket, men kom på (elle ja, det har grott ganska länge) debatten med parabener som var för ett tag sen. De står oftast sist i innehållsförteckningen så det är oftast inga mängder, men jag vill undvika det. Helst vill jag undvika ansiktssalva helt, men är beroende av "salvefekten" (oljor och rena fetter återfuktar inte mitt ansikte, eller jag har inte "vant bort det" än)

Är parabeber så farliga? Har läst på Shenet men vill höra vad ni har för övriga erfarenheter och kunskaper. Funderar på att lägga en slant på en kräm från Lush. De verkar så bra och naturliga till 99% iaf, men parabener finns i de jag kollat på hittills *kollar vidare där*

vad har ni annars för husmorsknep för att återfukta huden/ansiktet? vad funkar för er? (oljor, fetter, allt!)

• SweetNilam
    Whintra skrev 2010-01-04 21:19:12 följande:
     oj förlåt, såg att du redan läst på Shenet... men som sagt butyl är den paraben som är mest ifrågasatt så den kan du undvika. Tror inte den parabenen finns med i Lush's krämer
    Japp, läste om den. Den ska inte finnas i några krämer. Är helt förbjuden verkar det som
  • SweetNilam

Denna massageolja borde man kunna äta! Eller iaf smaka på.. skulle vara kul att testa.. {#lang_emotions_laughing}

Pris: 99 kr / 100g In Stock I lager

Skäm bort din käraste med en smaskig honungs och vit chokladmassage. Smält lite mellan dina händer och applicera med fasta händer och smidiga, sensuella tag på hela kroppen. Varsågod och provsmaka – det har vi gjort med lovande resultat

Svart = Säkert syntetiskt ämne

Grönt = Naturligt och/eller ekologiskt

Ingredienser: Kakaosmör (Theobroma cacao), Sheasmör (Butyrospermum parkii), Parfym, Mangosmör (Mangifera indica), Vit choklad, Färsk Bananer (Musa paradisiaca), Honung (mel), Pepparmynta Oil (Mentha piperita), Vanilj Absolu (Vanilla planifolia), Söt Apelsinsolja (Citrus dulcis), *Limonene.

* Förekommer naturligt i eteriska oljor

• SweetNilam
    Denebola skrev 2010-01-04 21:45:34 följande:
    Ja det står ju varsågod att provsmaka =)
    Ja, det gjorde det ju... såg jag inte
    Denebola skrev 2010-01-04 21:47:26 följande:
    Hehe, jag har blivit en riktig LUSH-junkie... köpte grejer i julklapp där och ska tillbaka efter jul (fick rabatt för det jag handlade före jul), så jag sitter en massa på deras hemsida och dreglar och vill ha en massa =) Tycker det är kul att det finns en affär i Luleå, men ingen i tex Malmö.
    Yes, precis min melodi! Handlade inte såå mycket innan jul, men borde få 10% iaf. Så när lönen kommer beger jag mig in på Lush! Jag shoppar redan loss på hemsidan och skriver ned vad jag vill ha/kolla extra på/lukta på. De är så hemskt trevliga där med. Så ska man till Lush, ska man ha massa med tid.

Här i Göteborg finns det två
  • SweetNilam
    gröna hönan skrev 2010-01-04 22:45:13 följande:
    Går jag förbi en Lush-butik så får jag knallont i huvudet så jag har aldrig övervägt att gå in öht... Synd. Just nu har min hy ballat ur totalt av den torra kalla luften så det kliar överallt hela tiden och jag paniksmörjer med olivolja vilket hjälper mot det torra men kliandet är kvar (eksem...). 
    I know! så kände jag med innan. Har skyrt  lush som pesten innan, men när jag började med no poo och surfade jag på lockig och såg att det va populärt. En dag tog jag mod till mig och gick in. Blev väldigt vänligt bemött. De visar massor om hur man gör osv... hur kul som helst. gick bra med huvudet men fick ta treo väl hemma! Men väl värt det. Produkterna luktar, men inte alls lika mycet som butiken. De luktar otroligt gott! Älskar mitt American cream-balsam!
  • SweetNilam
    RiNan skrev 2010-01-05 11:24:29 följande:
    Vilket är ert favioritbalsam? Jag har använt naturelle rödklöver men den känns inte bra. Känns som att det blir en hinna över håret fast ändå mycket bättre känsla än med balsam som har silikon. Någon mer som har fint och rakt skandinaviskt hår? Vad har du för balsam? Måste hitta ett annat. Vill hitta en favorit!
    Naturals i hårbotten och Lush i längderna
  • SweetNilam
    RiNan skrev 2010-01-05 11:39:00 följande:
    Fattar inte hur man kan komma fram till nåt sånt Jag kan ju bara jämföra med den dåliga kvalitén jag hade på håret innan detta och tycker att det mesta känns bra så jag kan nog inte känna mitt hår och hårbotten så bra att jag skulle kunna komma fram till att jag måste ha två olika grejer. Kör ju bara bikarbonat och äcv eller citronsaft ändå, kanske skulle komma fram till det ifall jag körde co. Måste dock hitta ett bra balsam till smt.
    Komma fram till vaddå? Nu hänger jag inte med... "rätt balsam"? Jag kör bara med det, inte bikarbonat eller så. Provade natruelle´s balsam först.  Men det funkade inte alls. Så hörde jag någon som höjde neutrals till skyarna, så köpte det på ICA. Tyvärr finns det bara på ICA och jag har bara massa coopaffärer runt mig. Himla trist... brukar köpa på mit några balsam när jag är på ICA dock. Lush föll sig naturligt eftersom jag var där och hittade ett balsam som luktade godomligt! Nu har jag hittat ett till som luktar om möjligt ännu godare- American Cream

Bra balsam till SMT är garniers "No silikon". den har jag i smt. Kanon!
  • SweetNilam
    Honesty skrev 2010-01-06 12:13:06 följande:
    Hej! Jag läser så mycket jag orkar om no poo, har använt bs idag och avslutade med balsam. Håret känns rent och skönt! Jag har ett önskemål....alla ni som är erfarna och har massa recept, kan ni inte sammanställa allt så jag (och kanske flera) slipper leta i alla inlägg? Jag har kollat in engelska siter men det är enklare att läsa på svenska även om jag är bra på engelska. Jag skulle bli så tacksam för detta med no poo har fångat mitt intresse! Gärna alla tips om naturlig hudvård också! Snälla, snälla, snälla!!!
    Säger bara lockig.se

Där finns allt vi snackar om, och lite till! Kolla sidan, men även forumet. Mer än så kan du väl inte begära?
  • SweetNilam
    Silme skrev 2010-01-06 14:13:38 följande:
    Ska göra SMT för första gången idag tänkte jag. Undrar bara om man ska tvätta håret innan, eller köra på med SMT med en gång. Var några dagar sedan jag tvättade det (CO-tvätt) så det är ganska flottigt nu...
    Jag tvättar med mitt tvättbalsam innan. Sen handdukstorkar jag håret och i med SMT. Men vet att andra gör på andra sätt...
  • SweetNilam

Funderar på om jag ska blanda mig en egen duscholja. Har honung, rapsolja, jojobaolja, kokosfett(olja...) hemma. Funderade först på raps och honung i en gammal honungsflaska (sådan för flytande honung) men kanske lite kokosfett i också? Och lite socker... Vad tror ni? vad använder ni att tvätta huden med?

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo