-
Aha! Ja, det var hos Ozena jag fastnade för honungen! Skall kolla in coops egna märke då. Kanon, för det är säkert lite billigare också!Denebola skrev 2009-12-15 11:05:10 följande:Wiie, det inlägget ja... Det är jag som har ställt alla frågorna i kommentarerna där :P Och så kan jag ju passa på att tala om att det är från Ozena som jag fått receptet på kokosmjölksinpackningen med honung =) Coops egna märke har svensk honung. Den har dessutom jättehärligt krämig konsistens =)
-
Taggtroden: Det är egentligen inget problem här i Göteborg tror jag. Om man orkar lägga ned energi på att leta. Det finns säkert massvis med ställen som säljer närproducerad honung i sina småshoppar, men ja. Det är energikrävande Det ska vara lätt och enkelt att få tag på. Så finns det på Coop är det liksom perfekt. Bara att fixa när man handlar allt annat också. Där finns ju som sagt ofta något närproducerat, men det är dyrt. Egentligen inget att bry sig om när det gäller ens hud, men som student spar man på varje krona, så när billigare finns köper jag det.
-
Håret är ett dött ting, men absolut inte hårbotten. Där allt hår kommer ifrån. Eller ja, där grunden till fint hår läggs!Björnmossa skrev 2009-12-15 14:56:05 följande:Jag har alltid den billigaste honungen till SMT, känns onödigt att slösa finhonung. Jag vet att EU-honung innehåller alla nyttiga ämnen men jag är tveksam till om de ämnena verkligen behövs i håret ändå. Håret är ju dött och tar inte upp vitaminer osv.
Sen gör du ju som du vill med just honungen! Det kan vara så att det inte spelar någon roll, men jag vill inte ta risken! Men jag söker vidare för att se vad jag hittar ang honung! -
Jag va och klippte mig igår. Ingen tvätt, men det blev lite styling. Dock inget håret reagerat på än. Men hon brände mig rejält med fönen i hårbotten. Luften va verkligen skitvarm, hua... Nåja, jag är kluven nu för jag är så nöjd med mitt nya hår. Det är inte tvättat än, så jag vet inte hur självfallet är. Känns just nu som att allt försvunnit, för det är som sagt stylat rakt. Men klippningen är jag jättenöjd med (förutsatt att det ser fint ut utan styling med.. återstår att se) och hon tunnade ut mitt hår rejält. Kändes coolt för det har aldrig gjorts på mig innan. Jag ska ge det ett halvår eller ngt, med regelbunden klippning och se hur jag trivs i tunnare hår och annan frisyr. Kanske ska styla lite, får se, men återgår inte till schampo, möjligtvis från Lush isf. Men gillar inte känslan efter schampo. Det blir ju lika rent med balsam, så varför inte liksom.
Appropå balsam från Lush har jag nu American cream och älskar det. Luktar ljuvligt. Hoppas på att det inte är allt för massa konstigheter i. Har inte läst så noga... -
En fråga nu när kokosolja/kokosfett är på tapeten igen. Är det skillnad på kokosolja och kokosfett?
Många talar såå om kokosolja, så jag letade efter det på Life, men hittade bara massa olika kokosfett. Det blir ju "rinnande" efter ett tag i värme (över 25 grader) är det då fettet blir olja? Eller finns det speciell kokosolja? -
Som jag misstänkte dåMagrat skrev 2009-12-30 09:37:43 följande:Kokosolja är flytande i lite olika temperaturer beroende på hur den är behandlad. Oftast är den fast i vårt klimat, medan på södra breddgrader, där oljan kommer från är den oftast flytande. Därför kallas den vanligen kokosfett här hos oss (olja är flytande och fett är fast), men det är samma produkt. Du kan läsa mer på Shenet: www.shenet.se/ravaror/kokosfett.html
-
jag tyckte inte det. Hde nästan hela håret fullt ett dygn, sen tog jag bara naturals balsam och gnuggade och gnuggade och sen SMT. Inte fett alls efteråtBobby77 skrev 2009-12-30 09:47:57 följande:Är det inte väldigt svårt att få ut kokosolja/fett ur håret?
-
nej, inte då. Började i topparna, men det smetade ut sig i hela håret under natten och när jag borstade igenom det. Ska nog testa hårbotten också nästa gångBobby77 skrev 2009-12-30 10:05:44 följande:Hade du i hårbotten med? =)
-
Känner ingen skillnad i håret med eller utan schampo. När det är blött slipper jag den där sandpapperliknande känslan mitt hår fick med schampo, innan balsamet var i. Jag avskydde det. Med balsam slipper jag som sagt den känslan. Håret blir rent ändå! Känner absolut inte att jag saknar "renheten" schampo ger. Jag använder balsam som schampo. Blöter håret och "schamponerar" (fast med balsam, för tillfället naturals) och gnuggar runt i håret och speciellt hårbotten. Det är viktigt att massera hårbotten mycket. Sköljer ur efter 2-3 min gruggande/masserande. Har i ett till balsam, med lukt, för tillfället ett balsam från Lush. Brukar avsluta med ÄCV (vad det är står att finna i tråden )Andersson1 skrev 2009-12-30 10:58:27 följande:hej alla! Det är första gången jag gått in på den här tråden och tycker att den verkar jätte intressant med massor av bra tips=) Jag har aldirg tvättat håret utan shampo utan har valt shampo som inte innehåller sodium laureth sulfath som torkar ut håret, utan andra mildare rengöringsingredienser. Dessa shampon löddrar inte så mkt och mitt hår känns mkt mjukare o finare sen jag bytte för ca två år sen. Men jag har en fråga till alla er som inte använder shampo. Hur ser ert hår ut? känns det rent? tvättar ni bara med vatten då och tillsätter balsam? Hur länge måste man köra me den metoden innan man märker resultat? E jättenyfiken och försöker spara ut mitt hår så de blir långt så alla tips är välkommna=)
-
Shit vad noga alla är! Jag blandar SMT i en liten flaska från apoteket. Brukar räcka till tre omgångar, men jag häller i lite allt eftersom. Som jag känner för. Jag bara häller i. Lite mer balsam än aloe (varierar mellan aloejuuice och aloegel) och honung, men mer honung än aloe. Tja, det är olika. Ett tag hade jag tom två olika balsam i. Mitt hår är nog inte så känsligt för förändringar helt enkelt! Samma med ÄCV skölj. Handfatat är stort, säkert 2-3 l, men har sällan mer än en dl ÄC i. Håret blir ändå fint och följsamt. Men som konstaterat tidigare, det är ju olika!!