Inlägg från: SweetNilam |Visa alla inlägg
  • SweetNilam

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Taggtroden skrev 2009-11-01 19:31:26 följande:
    Jag kom på att jag har skrivit två blogginlägg i min blogg som är lite kortfattade och sammanfattade om No Poo och de produkter som jag använder. Kanske kan vara till någon hjälp? Flera av mina läsare som läst inläggen har hängt på No poo faktiskt :) Finns här: taggtroden.blogg.se/2009/june/090630.html taggtroden.blogg.se/2009/october/091017.html
    Himla bra! Jag är fortfarande i nybörjartagen och tycker det är lättare att få ett "sammanhang" när man ser det samlat i sammanhängande text, inte bara fragment i olika forum!

Får jag lov att använda denna beskrivning på min blogg med? Tycker det va himla bra och tydligt.

(Min blogg är inte riktigt igång igen. Ska designa och "nischa" den lite till! sen kan ni få se)
  • SweetNilam

Jag tror jag gjorde en klantig grej igår.

Satt förra veckan och riktigt lusläste och inspirerades av Lush´s hemsida. Sicken massa godis Så igår åkte vi in och shoppade loss. De är ju jättevänliga på Lush, men sa inget när hon frågade om jag ville ha shampo till balsamet jag köpte. Jag ba "Nej tack, jag har"

Men iaf, köpte coolaulin-balsamet. Men kollade inte innehållet. När jag kom hem och glatt stod med mina produkter i duschen (rosa sockerskrubb och tvål/lotion-kaka) och med mitt tvättbalsam i håret, så läste jag på mitt nya balsam. Visade sig innehålla massa vad jag förstått otillåtna ämnen. Detta är väl inte de bästa ämnena? Eller? cetearyl alkohol, sodium lauryl sulfat, propylenglycol

Men det luktar gudomligt och håret är fint idag. Skönt och rent (inte snyggt stylingmässigt, för det plattas till dagen efter, alltid).

• SweetNilam
    Denebola skrev 2009-11-01 20:56:18 följande:
    Om SLS står sent i innehållsförteckningen är det nog endast tillsatt som emulgeringsmedel och inte som huvudrengörande ingrediens, om du är med på skillnaden. Det är alltså bara pytte i och utgör inte basen. Så är det i alla fall med Veganse, så förhoppningsvis är det okej. De andra ämnena har jag ingen koll på...
    Okej, ja jag ser skillnaden. De står väl ungefär i mitten, men mer mot slutet än början.
  • SweetNilam
    RedTopaz skrev 2009-11-04 22:57:13 följande:
    Ok.. Cassia, Katam/ Buxia och Henna från Yemen är beställt på Hennaboy. Ooooh, hoppas att jag lyckas bara... får väl provfärga små slingor i nacken tills jag träffar rätt! Inte billigt dock.. Tack så jättemycket för tipset!!
    Du får visa bilder sen! Jag vill se hur det bli! Är också blond, vilket jag nog tror att du med är

Lycka till!
  • SweetNilam

Jag köpte mer flytande honung och tänkte då på något jag läst i en blogg att: Man ska helst använda sig av honung tillverkad inom EU, då den inte får upphettas om den ska saluföras som honung. Honung från utanför EU upphettas vanligen för att göra den flytande, och det dödar enzymerna. Det står hos Ozena, vet inte om hon finns här med.. (ozena.blogg.se/category/skonhet-shopping.html)

Så jag lusläste innehållsförteckningarna på många förpackningar både icas egna flytande akasia och vanlig (det andra märket.. hm) flytande. Men det stor något om blandat EG och EU honung. Det stod så på många, och det slutade med att jag köpte akasia från Ungern, där stod iaf inget om EG eller EU honung på...

någon som vet mer om detta? Jag vill ju använda bra honung!

• SweetNilam
    Niccan88 skrev 2009-11-11 14:31:51 följande:
    Men du kan inte få tag på närproducerad honung??
    Jag vill gärna ha flytande.. Såg ingen som var flytande och odlad i Sverige. Ska kolla vidare på coops affärer
  • SweetNilam
    himmelsflickan skrev 2009-11-13 09:25:58 följande:
    Hallå!! Jag känner aldrig att håret får den där "nytvättat-känslan", utan som nytvättat ser det ut o va en dag gammalt om man säger så... Jag tvättar med coop xtra och ibland kör jag hårinpackning (balsam, aloe, honung) Nån som har ett eller flera "nytvättat-känsla" tips ? Skulle vilja få mer volym i håret, nu är det mest tungt o platt o blir fort stripigt... Har ganska tjockt hår, men kort ^^ (uppklippt i nacken o lite längre fram)
    Jag har alltid i en klick med just "klick" i håret när det är nytvättat. Ibland blanar jag klick med aloevera gel och har i. Låter såklart lufttorka och håret har volym under dagen. Härligt som tusan! Jag har fått känslan av att enbart klick funkar, klick och aloe gel funkar, men inte enbart aloe gel. Men det är mitt hår det!

Jag har annars neutrals balsam som tvättbalsam och Coolauglin (lush- kokos) balsam till längderna.

(Sen lägger sig volymen på håret under natten, men mitt hår är sådant, trist, men men )
  • SweetNilam

Japp, klick glidmedlet. Helt utan silikon, perfekt! En klick, stor som 1 krona (har axellångt småtunt hår). Om jag har klick och aloe, blir det hälften var i handflatan. Sedan gnuggar jag händerna mot varandra och sedan håret, som då är handdukstort ("kramat" i handduken, inte gnuggat). Grejjar/kramar igenom hela håret med händerna/fingrarna. På så sätt behövs ingen borste heller. Fingrarna "löser upp" alla tovor. Brukar stå med huvudet nedåt när jag gör det. Lättare att grejja i hela håret då.

Under dagen har jag sedan härligt självfall!

• SweetNilam
    RiNan skrev 2009-11-13 14:00:32 följande:
    Men guuuuuud vad bra det låter! Blir det smutsigt mycket snabbare av det och hur känns håret andra dagen. Ska nog ta och sätta lite klick och aloe vera gel i luggen nu för den spretar lite och jag är så sugen att spraya.
    Smutsigt snabbare tycker jag inte. Jag kör CO (balsammetoden) kanske var 3:e-4:e dag. Beroende lite på dagen, om jag ska bort eller så. Däremellan sköljer jag håret om jag skall till skolan t.ex. Eftersom mitt hår tappar självfallet på en dag. Men det blir inte smutsigt i samma bemärkelse som med shampo. Då var det varannan dag som gällde, oavsett!

Håret känns bra andra dagen. Härligt mjukt och skönt, men som sagt. Tappar mitt självfall, så ska jag bort blöter jag det i vatten.
  • SweetNilam

Ang balsam så använder jag Naturals balsam. Ni vet, tvättmedlet natural utan parfym och allegitestat. De gör balsam/schampo med. Finns i de flesta ICA butiker. Kanon tycker jag! Sen avslutar jag med ett "lukta-gott" balsam. Nu har jag coolaughlin från Lush. Kanske lite väl tungt för mitt tunna hår, men luktar sååå gott, så det får följa med tills det är slut!

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo