Inlägg från: FrejaMariah |Visa alla inlägg
  • FrejaMariah

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Miss T skrev 2009-11-11 15:30:58 följande:
    Kallt vatten sluter hårståna så det inte frissar o sliter på håret. Som balsam gör ungefär.
    Ja funderade på de me för både kallt vatten och ÄCV stänger juh fjällskikten..
  • FrejaMariah
    SweetNilam skrev 2009-11-11 15:03:29 följande:
    Jag vill gärna ha flytande.. Såg ingen som var flytande och odlad i Sverige. Ska kolla vidare på coops affärer
    Lteta reda på en lokal biodlare.. :)
  • FrejaMariah
    ANOF skrev 2009-11-11 19:26:56 följande:
    Vad är det här för något egentligen? Varför använder ni inte shampo?
    Tror nästan att alla här har olika anledningar till att inte tvätta me schampo, men ja vill undvika alla kemikalier som finns i schampo som e skadliga både för mig och naturen.. Dessutom har mitt hår blivit mycke mer livfullt och klarar sig längre mellan tvättarna.. Och precis som mejram, så har ja börjat mer och mer med naturlig hudvård som känns så mycke snällare mot huden..
  • FrejaMariah
    Denebola skrev 2009-11-11 20:06:11 följande:
    Eftersom jag har ganska hög tröskel vad gäller att gå med fett hår så brukar nästan hela håret vara fett när jag tvättar, inte bara vid hårbotten (men hela håret är inte så långt heller, 30 cm som längst, men det mesta är kortare). Så jag vet inte om det skulle bli rent om jag inte tog balsam där.Jag tror i alla fall att jag masserade ordentligt.... Men jag kanske inte masserade lika länge som jag brukar när jag tog i balsamet - å andra sidan brukar jag massera längre än de 2-3 minuter som brukar tipsas om, så det måste nog ändå räknas som att jag masserade "länge" i dag också.
    Ja går också länge me fett hår innan ja tvättar.. Ja tycker inte de fungerar me enbart balsam, utan kör SMT (varvar me bikarbonat).. Antingen beror de på att honungen finns där och e rengörande, annars sitter de psykiskt på mig.. :P

Förresten.. Ja gjorde juh en inpackning me kokosmjölk för ett par dagar sedan.. På burken står de att den klarar sig i nytt kärl i ca. en vecka i kylskåp och ja har väl använt 1/3 kanske.. Känns juh lite trist att slänga resten, för de blir juh inte kokosmjölk nästa gång igen.. De borde väl fungera att tvätta sig me i duschen?? Låter juh helt underbartme en kokosmjölk+sockerscrubb.. :P
  • FrejaMariah
    Denebola skrev 2009-11-11 21:29:47 följande:
    Testa att tvätta dig med kokosmjölk och berätta hur det gick =) Annars går det alldeles utmärkt att frysa överbliven kokosmjölk.
    Då har ja testat att göra en kokosmjölkscrubb.. Guuud va gott ja luktar!!! :D Dehär gör ja fler gånger.. :P
    Jag stod i helt andra tankar när ja hälde i kokosmjölken i sockret, så den blev alldeles för tunn för min smak och sockret tog ja självklart de sista av.. (Så typiskt mig.. :P)
    Scrubben blev lite slemaktig i koncistensen, men de berodde kanske på att de blev för lite socker..
    När ja har kört oljescrubb, så har mina torrutslag behövt smörjas om någon timme efter dusch, men av kokosmjöken kan ja inte känna dom alls och de e juh ett riktigt stor pluss.. Rekomenderar er värkligen att testa om ni gillar kokosdoft! :P
  • FrejaMariah
    RiNan skrev 2009-11-12 13:15:22 följande:
    Halloj. Jag är inte det mista insatt i denna tråden förutom att jag kikat in här lite nu och då och kan inget om att tvätta håret utan schampo heller men det kan vara något för mig. Har ni lust att dela med er lite över era erfarenheter med att inte använda schampo? Vad använder ni istället? Varför började ni med detta? Vad är resultatet?Jag börjar bli tokig på mitt hår och alla dessa schampon som bara gör allt värre. Är torr i håret men blir fet i hårbotten snabbt. Använder jag schampo mot det feta blir håret ännu torrare och använder jag något mot det torra blir hårbotten fetare snabbt. Duschar jag mig på kvällen så känns håret ofräscht på morgonen och börjar se flottigt ut och ändå försöker jag låta det gå 3 dagar mellan tvättningarna. Kan detta vara något för mig???
    Ja tycker absolut att du ska testa att sluta me schampo!!
    Ja började tvätta med bikarbonat när ja slutade me schampo och trivs jättebra med de, men ja skulle nog rekomendera dig att börja med balsam, så du får återfukta håret ordentligt.. De finns en lista med godkända produkter på www.lockig.se/forum/viewforum.php..
    Innan du börjar med No 'Poo, så måste du göra en tvätt me ett sista-schampo.. De innehåller SLS, men saknar mineraloljor och sillikoner och behövs för att få bort de sistnämnda..
  • FrejaMariah
    lovelylocks skrev 2009-11-12 18:33:20 följande:
    jag körde med bm under hela sommaren men håret, som är halvlockigt, vart tokrisigt och jättestort. Nu när jag återgått till mitt gamla loreal är det lika tråkigt igen. platt o snabbt fett men toktorrt i topparna. har ni ngt tips?
    Byt balsam!! Troligen så var de helt fel balsam för just ditt hår.. :)
  • FrejaMariah
    RiNan skrev 2009-11-12 23:17:17 följande:
    En fråga till. Hur gör ni när håret ska torka efter ÄCV? Blir inte handduken sunkig och börjar lukta? Kan man hänga upp den och använda den igen eller gäller ny handduk efter varje tvätt?
    Ja använer handuken 2-3 gånger.. De e samma som när håret torkar, handuken luktar inget torr.. :)
  • FrejaMariah
    himmelsflickan skrev 2009-11-13 09:25:58 följande:
    Hallå!!Jag känner aldrig att håret får den där "nytvättat-känslan", utan som nytvättat ser det ut o va en dag gammalt om man säger så...Jag tvättar med coop xtra och ibland kör jag hårinpackning (balsam, aloe, honung)Nån som har ett eller flera "nytvättat-känsla" tips ? Skulle vilja få mer volym i håret, nu är det mest tungt o platt o blir fort stripigt... Har ganska tjockt hår, men kort ^^ (uppklippt i nacken o lite längre fram)
    Tror du inte att de beror på att håret blev uttorkat av schampo?? Ett friskt hår e juh inte tort.. I början kände ja också som att de inte va rent, men efter ett par månader vande jag mig vid att de e så här de känns när de e nytvättat..
  • FrejaMariah
    himmelsflickan skrev 2009-11-13 10:02:15 följande:
    Mamma Freja skrev 2009-11-13 09:43:33 följande:
    Kanske det Men det ser ju dagsgammalt ut så att säga, är lite trist...
    ´Tycker de låter underbart att håret mår bra.. :)
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo