Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Åsa A skrev 2009-12-11 12:51:29 följande:

Hej! jag har några frågor som jag skulle bli glad om jag fick svar på: Jag undrar om det finns någon länk till vilka shampon som är ok för sista shamponering. jag har varit hos frisören och var för feg för att säga att jag inte ville ha shampoo och stylinggrejer. Har provat barnängen förr men min hårbotten (=anledningen till att jag kör CO) klarar inte det. Är alla lush-grejerna ok? Är änglamark balsamet ok att COa med? jag har COat i snart ett år men jag har fortfarande inte hittat det ultimata balsamet så jag tar tacksamt emot råd på andra balsam, nu använder jag euroshopper och det var värsta hittills. det kanske inte är godkänt? Läste här att man kan använda fructis inpackning. Är det som balsam och tvätta med då eller som inpackning?
    Änglamarks parfymfria sensibel funkar till CO. Vad gäller LUSH's schampon kan du kolla på deras hemsida, innehållsförteckningarna finns där.
  • Denebola
    Taggtroden skrev 2009-12-11 22:05:32 följande:
    Hexx skrev 2009-12-10 22:27:14 följande: Visst är det kul!?!? Det här är min hobby nu för tiden! Men det är lite svårt, man ska ju tvätta håret så sällan som möjligt, men jag vill gärna tvätta det oftare just för att testa olika saker och så för att det är så kul
    Exakt precis så tycker jag också :D
  • Denebola

Tror inte kokosmjölk funkar så bra att tvätta med, men till inpackning kan man använda den ;)

• Denebola
    Denebola skrev 2009-12-11 23:41:34 följande:
    Tror inte kokosmjölk funkar så bra att tvätta med, men till inpackning kan man använda den ;)
    Tvätta håret med bör jag tillägga. Tvätta kroppen ska den fungera utmärkt till.
  • Denebola
    Schnauser skrev 2009-12-11 23:49:38 följande:
    Har jag i bikarbonatblandningen för kort tid? Kan jag använda flytande honung i BB-blandningen? Håret blir ännu annorlunda rent jämfört med scampootvätt, men jag antar att jag ännu befinner mig i tillvänjningsperioden. Det känns lite fett direkt efter tvätt. Det känns faktiskt bäst dagen efter. Håret känns då rent och ser blankt ut, men håller sig så bara den dagen, kanske något längre. Det känns som om håret har en stadighet, som jag inte hade förut. Tvättar nu var 3:e var 4:e dag. Det känns om det går framåt i alla fall.
    Om håret blir rent har du nog i BB tillräckligt länge. Ja, du kan ha flytande honung i.

I och med att du inte längre torkar ut håret med SLS utan låter det ta vara på sitt naturliga sebum, så kanske du behöver revidera din definition av "rent". Förut var "rent" uttorkat, medan nu är "rent" naturligt återfettat. Typ.
  • Denebola

Åsa A skrev 2009-12-12 00:10:35 följande:

Tack! Lushshampoo stod också med på lockig.se-listorna. tack igen!
    Varsågod och lycka till =)
  • Denebola
    Taggtroden skrev 2009-12-12 00:06:48 följande:
    Ja det var inpackning jag funderade på Får kolla efter recept på det :)
    Slänger in den här igen:
    Inpackning med kokosmjölk och honung
    1 liten konservburk kokosmjölk (165 ml), ½ dl honung, minst 1 h.
  • Denebola
    Taggtroden skrev 2009-12-12 00:21:11 följande:
    Men åh, tack!! :) Ska nog springa på ICA imorn och köra den där innan jag ska på dop på eftermiddagen :)
    Okej, om du ska på dop, så antar jag att du vill vara fin... Höjer därför ett varningens finger.

Jag fick inte ut kokosmjölken ens med massor av bikarbonat + havretvätt när håret torkat och sen bikarbonat igen. Så var beredd på att du kanske får göra en SMT/något annat efteråt för att få ut fettet.
  • Denebola

Mamma Freja skrev 2009-12-12 11:13:19 följande:

Efter 30 minuter SMT kändes håret lite smått fett, men innan ja gjorde kokosmjölksinpackningen, så läste ja att många tar 50/50 balsam och honung.. ( Ja, ja vet att ja upprepar mig fruktansvärt många gånger :-P ) Kan tänka mig att de kan fungera lite bättre om man har i mer honung.. Någon kanske hinner göra en inpackning innan ja och kan prova de.. Testar självklart iaf sen..
    Det tror jag skulle funka bättre ja.
  • Denebola
    Titrania skrev 2009-12-12 18:09:14 följande:
    Hehe, skulle nog ha väntad med att skriva tills håret torkat Nu känns topparna lite "frasiga". Vet inte om det beror på överdosering BS och dålig skölj, eller sockret i honungen
    Nu kanske det inte var aktuellt länre, men använder du kallt vatten till ÄCV-skölj? Varmt vatten öppnar fjällen på hårstrået och kallt sluter dem.

Jag har upplevt frasiga toppar efter bikarbonat, så det kan vara därför.
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo