Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Usch, mitt hår blir så himla blankt när det börjar bli fett. Jag kan ju hoppas att anledningen är att fjällen på hårstråna är slutna, vilket är bra, men det är inte kul att det känns som att håret skiner av fett liksom... =( Efter havretvätt blir det mer matt.

Jag funderade på om det var på grund av balsammetoden, men senast tvättade jag med bikarbonat, och det blev likadant. Det blev ingen skillnad när jag skippade ÄCV efter CO.

Antar att det bara är att härda ut, och att det förhoppningsvis blir bättre när håret slutar bli överfettat, men jag var bara tvungen att gnälla av mig lite.

• Denebola
    Miss T skrev 2009-11-28 18:22:35 följande:
    Är inte fett hår blankt? Hur ser det ut annars då? Mitt hår är blankt och strippigt när det blir fett. Trodde alla har så...
    Jo... fast nu är det ännu blankare än när jag använde schampo. Fett hår kan ju bli lite matt-blankt (jo, jättelogiskt :P), men nu blir det blankt-blankt. Det är som att det blänker om det, ljuset speglas i det.

Nä, nu börjar det låta som om jag har en discokula i stället för skalle, men det är svårt att beskriva med ord :P

Men håret har även blivit blankare när det är nytvättat, så det är väl därför.
  • Denebola

Martina 76 skrev 2009-11-28 19:12:07 följande:

Nu har jag varit och köpt ett schampo för att tvätta håret för sista gången (kan man hoppas!) med schampo. Ska bli spännande att se vilket effekt det ger på några veckors sikt. Jag har så himla torrt och sprött hår!
    Var beredd på att det kan ta mer än några veckor att få styr på sebumproduktionen... Men du kommer förhoppningsvis att se förbättringar på torrheten inom några veckor! Dock kanske CO fungerar bättre än bikarbonat på just torrt och sprött hår. Men du får testa dig fram, lycka till!
  • Denebola

Martina 76 skrev 2009-11-29 09:20:16 följande:

Såg i en annan tråd att man kan tvätta håret med tex ägg och honung. Tänkte testa lite såna varianter i kombination med CO. Hur funkar ÄCV på torrt hår?
    ÄCV är en sistaskölj som man använder när man har tvättat håret, det blir som "balsam". Dessutom balanserar det pH-värdet i håret.

Jag vet inte hur det skulle funka att endast skölja håret med ÄVC, det är ju ingen tvättmetod i sig. Men ÄVC funkar mot exempelvis mjäll, så i det fallet går det nog bra att sätta det i torrt hår.
  • Denebola
    Pormoicheia skrev 2009-11-29 09:25:58 följande:
    Martina 76 skrev 2009-11-29 09:20:16 följande: Jag har faktiskt planerat in en ägg och honungstvätt idag. Har tyvärr varit lite lat med ägget, dumt av mig då det har funkat bäst av alla tvättar jag testat (både för håret och för hårbottnen).
    Jag har aldrig testat ägg. Får nog ta och göra det. Hade liksom glömt av att det alternativet fanns =)
  • Denebola

Martina 76 skrev 2009-11-29 19:44:28 följande:

Har inte riktigt fattat detta med ÄCV. Gör man den sköljningen för hårbottnens skull? Sköjer man alltså håret efter att man tvättat det?
    Precis. Man gör det efter tvätt för att återställa pH i hårbotten/håret. Det är särskilt viktigt när man tvättat med bikarbonat som är basiskt. Sen gör vissa det efter varje hårtvätt oavsett vad de tvättat med, medan vissa inte gör det.

Du kan jämföra med att ta balsam efter schampo. ÄCV fungerar lite som balsam och gör håret mjukt. Det är bra om man har kallt vatten till sköljen, eftersom det sluter fjällen på hårstråna.
  • Denebola
    RiNan skrev 2009-11-30 21:23:28 följande:
    Mitt hår blev förresten väldigt väldigt statiskt av svinborsten. Why? Jag fixar inte att använda den för jag hade problem med statiskt hår redan innan och nu behöver jag bara dra en gång och tjong så står håret åt sidan.
    Funkar det inte att dra igenom håret med fingrarna så att det "lugnar ner sig"?
  • Denebola
    ToKar skrev 2009-12-01 10:43:35 följande:
    Ni säger att bikarbonat ska löddra. Jag tycker att jag gnuggar och gnussar hur länge som helst, men inget lödder. Det känns torrt så jag har på lite extra vatten för att jag ska kunna massera. Håret känns inte rent, det känns tungt, fett och strävt. Jag kanske masserar i fem minuter, så att det nästan är ömt i hårbotten. Vad gör jag för fel?
    Jag får inte till något lödder med bikarbonat. Har visserligen inte försökt, det funkar bra ändå. Har du testat att låta det sitta i ett tag innan du sköljer ur? Och massera lite medan du sköljer?
  • Denebola
    ToKar skrev 2009-12-01 11:02:01 följande:
    Jag brukar skölja direkt, jag ska låta det sitta i ett tag nästa gång :) jag brukar massera medan jag sköljer, jag kommer åt bättre ju mer vatten jag har. Det tar säkert några månader innan jag får in tekniken :)
    Förhoppningsvis tar det inte månader innan du får till tekniken ;) Men man får testa och experimentera och ibland blir det trial and error.

(däremot kan det ta månader innan sebumproduktionen hamnar i balans)
  • Denebola
    ToKar skrev 2009-12-01 11:51:50 följande:
    Okej. Jag har ju använt bikarbonat i balsam mm. Men jag vill helst bara använda bikarbonat. Men det är ju mycket svårare, de senaste tre tvättarna har jag bara använt bikarbonat. Efter några dagar tycker jag att håret blir mindre fett än direkt efter tvätten. Mitt hår har aldrig gillat ÄCV men jag hoppas att det kan lära sig att göra det :-s Jag tvättar håret var 3-4:e dag... Känns underligt att håret är mer fett efter tvätten än innan, haha
    Om ÄCV inte funkar kan du testa med citronsaft. Det är ju också surt.
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo