Inlägg från: Denebola |Visa alla inlägg
  • Denebola

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Martina 76 skrev 2009-12-10 11:52:39 följande:
    Själv så plattar jag bara håret när jag vill vara like extra fin, på fester och så. Så det blir väl ett par gånger per år!
    Ja, någon gång ska man väl få vara lite "olydig" också :P
  • Denebola
    zazzza skrev 2009-12-10 17:01:06 följande:
    oops jag hade helt fel! va bra, då kan man ju använda sånt ju:)
    Jo, den är lite extra bra eftersom den drar ut smuts ur porerna också.
    Om du ska gå och köpa, så var beredd på att

1. den ofta står bakom disk, så man får be personalen om hjälp
    2. det står att den är för oralt bruk vid svår förstoppning

Man kan lätt bli lite konfunderad första gången man läser på etiketten och börjar fundera på om man har fått rätt sak :P
  • Denebola
    zazzza skrev 2009-12-10 17:09:26 följande:
    ok man kan ju köpa från crearom oxå, som man kan ha i tex hudvård...det är väl samma?
    Jo, det är samma.
  • Denebola
    Hexx skrev 2009-12-10 22:02:16 följande:
    Det var ungefär vad jag tog. Men håret känns jätte risigt och strävt nu. Hoppas det blir bra när det torkar.... Känns som om jag aldrig kommer kunna kamma ut det.
    Rör det inte förrän det har torkat dock. Det är ofta jag känner att det är risigt medan det torkar, men när det är torrt blir det mjukt och jättelätt at reda ut.
  • Denebola
    Ulli skrev 2009-12-10 22:28:53 följande:
    Vadå? jag bra slutar använda schampo? Skitbra. eller? Jag vill gärna, men vill mitt hår?
    Du slutar använda schampo och ersätter det med andra saker som dessutom vårdar håret =)

Dit hår vill nog absolut! Dock tar det ett tag att vänja sig av med den galopperande sebumproduktion som schampo trissar upp (sebum är fettet från hårbotten). Jag kan för egen del säga att mitt hår känns mjukare, fylligare, mindre torrt och mer "levande" (så levande döda proteiner kan bli) sen jag började med no 'poo.
  • Denebola
    Ulli skrev 2009-12-10 22:48:46 följande:
    ersätter med vad?
    Det finns många olika sätt att tvätta håret no'poo-style. Jag kan berätta lite kortfattat men jag rekommenderar att du läser gamla TS, sen får du gärna komma tillbaka med mer detaljfrågor =)

Gemensamt för alla tvättmetoder är att man masserar hårbotten ordentligt. Detta för att man ska lösa upp och mekaniskt få bort smutsen (schampo, som är mer aggressivt löser upp den kemiskt, men med biverkning att hårbotten och hår blir uttorkade). Sedan låter man ofta "tvättmedlet" sitta i 10+ minuter för att verka.

Man kan:
    tvätta med bikarbonat
    tvätta med silikonfria balsam
    tvätta med ägg
    tvätta med honung
    tvätta med enbart vatten
  • Denebola
    Denebola skrev 2009-12-09 21:14:06 följande:
    Kanske kan hjälpa dig... Jag tänkte ju bli av med mitt lypsylberoende, så jag testade först BiOliv läppsalva, ett ser ut som ett helt vanligt cerat. Vad dock väldigt odrygt, och jag tyckte att det luktade/smakade alldeles för mycket vanilj (så mycket att min kompis började kolla sig om kring efter doftljus när vi var i en affär och jag tog på det :P) Sen köpte jag Bi-salva från Bi-Pro. Den tycker jag är mycket bättre. Är som ett stift, lite större diameter än ett vanligt cerat. Innehåller bara vegetabiliska oljor och bivax, den andra innehöll en del fler grejer. Oparfymerat men med en liten smak, är väl av oljorna kan jag tänka mig. Skulle rekommendera denna men inte den andra. Båda har jag köpt på hälsokosten.
    Bi-salva tillverkas av Octean märkte jag idag.
  • Denebola
    Denebola skrev 2009-12-10 22:04:05 följande:
    Hexx skrev 2009-12-10 22:02:16 följande: Rör det inte förrän det har torkat dock. Det är ofta jag känner att det är risigt medan det torkar, men när det är torrt blir det mjukt och jättelätt att reda ut.
    Kan ju tillägga att det dessutom sliter väldigt på håret om man är och pillar på det medan det är torrt. Så efter tvätt ska man låta det vara (på sin höjd fixa en bena med fingrarna om man vill det), och lufttorka tills det är helt torrt. Då kan man ta och kamma/borsta, och det går ofta förvånansvärt lätt att reda ut det.
  • Denebola
    Hexx skrev 2009-12-10 22:27:14 följande:
    Ok. Fy sjuttsingen vad ni är gulliga som svarar på alla dessa frågor!!!! Jag tycker det här är hur kul som helst! Det ska bli jättespännande att se om håret blir bättre. Tycker redan att håret känns tjockare och inte lika flygigt och elektriskt. Om någon mer här inne har problem med huden, tex utslag, torrhet eller så kan jag rekommendera att tvätta er med galltvål. Den är helt ekologisk och finns i både flytande och fast. Torkar inte ut huden alls. Den är jättebra!
    Det är kul att kunna svara på frågor nu när man testat lite och börjat få erfarenhet (men jag har själv inte hållit på så länge, men har läst mig igenom alla gamla trådar för att jag tyckte att det var så intressant).

Jag tycker att mitt hår blivit mindre elektriskt. Jag köpte min svinborste innan jag började no 'pooa, men frågade mig vad den var bra för när den bara fick håret att stå åt alla håll. Men nu är det inga problem att borsta med den. Lite statiskt blir håret, men det är bara att dra fingrarna igenom håret så lägger det sig. Jag tror att det beror på att håret får tillgodogöra sig sebumet och att det på så sätt blir mer tyngd och spänst i håret.
  • Denebola
    Cybele skrev 2009-12-11 10:44:07 följande:
    Blött menar du antar jag? Tack för cerattips. Letade efter Pro-bio igår (så svårt det var att komma ihåg namnet) så jag får göra ett nytt försök. Hittade Bioliv och det luktade rätt mycket, men jag börjar bli desperat. Hittar jag bivax tänkte jag blanda med kokosfett och en droppe pepparmyntsolja. I fall att någon vet : finns det en affär i centrum av Göteborg som har bivax i sortimenten utan att det måste beställas?
    Oj då, jo såklart menade jag blött hår/innan det är torrt... :P

Bi-salva är inte enbart ett cerat, det står att den är för hudvård, bla. för nariga läppar. Tillverkas visst till och med i GBG, så du borde verkligen kunna få tag i det :P

Här är en länk med några produkter (varumärket kanske heter Bi-Pro ändå, med tanke på adressen)
    www.halsoteket.se/bilder/bipro-salva.jpg

Det är ett av stiften jag har. Men det stod inte bland övriga cerat i min affär, så det kanske inte gör det i andra heller.
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo