Inlägg från: Taggtroden |Visa alla inlägg
  • Taggtroden

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Hexx skrev 2009-12-06 21:53:51 följande:
    Måste fråga och hoppas att någon är online och vill svara snabbt. kan man blanda ett schampo av ägg och honung? Ska man skölja med äppelcidervinäger och vatten? Eller kan man skölja med bara vatten? Måste det vara äppelcider? Går det inte med vanlig vinäger? :-S
    Du kan blanda ägg och honung och tvätta med det.
    MEN har du ägg i håret måste du skölja ur det noga med kallt vatten!
    SEDAN kan du skölja håret med en blandning av äppelcidervinäger (1 del) och vatten (10 delar). Det ska inte sköljas ur med vatten.
    Det går inte lika bra med annan vinäger, ÄCV funderar som ett balsamm håret blir lättare att reda ut samt ger det glans. Dock är det mest när man tvättar med bikarbonat det är viktigt att skölja med detta då det återställer PH- balsen i hårbotten som rubbas av bikarbonaten.
    Det är inget måste om du tvättar med ägg och honung.
  • Taggtroden

Alltså jag vet inte alls vad som är så speciellt med ÄCV. Men jag vet härifrån att det inte funkar med annan vinäger...
    Jag brukar dock ta mer än en del ÄCV när jag har i både hår och som ansiktsvatten... har hittat en bra version som funkar... men det är inte kul när man tar för mycket! :O

• Taggtroden

Jag tycker att det lät bra det där! Att massera hårbotten är det viktigaste! :)

Jag tvättar en gång i veckan ungefär. Händer att det går två veckor också mellan tvättarna. Jag tvättar med bara vatten mellan, nån gång då och då. Men försöker ändå inte tvätta, inte ens med bara vatten, mer än var femte dag.
    När jag tvättar med vatten sköljer jag ibland bara håret, är det lite fett så masserar jag hårbotten och sköljer väl, då märker jag stor skillnad sen på att det är renare :)

• Taggtroden

Ojdå, hoppas att detta ska funka för dig då! :)
    Jag har noll koll på psoriasis men jag minns att det har diskuterats här i tråden tidigare, så kanske någon annan som hänger här har bra tips på produkter och metoder för sådant?

• Taggtroden

Kokosfett och oljor brukar gå okej bra att få bort med balsam tycker jag!

• Taggtroden

Jag har en fundering... gjorde ett örtschampo på kamomill och grejer för några dagar sedan. När jag gjort det hällde jag i några droppar natriumbensoat som jag har när jag kokar saft som konserveringsmedel. Jag har själv inte använt schampot men maken har testat det med gott resultat. Gjorde detta dock som ett test på att ge bort i julklapp till min mammas man. Min fundering gäller nu om man kan ha natriumbensoat i schampo? Håller det till jul så jag kan ge bort detta som jag redan gjort?

• Taggtroden

Ingen som vet om det är okej att ha natriumbesoat i egengjort schampo och om det håller i åtminstone några veckor på det?

• Taggtroden

Åh tack! Det är ju desamma som man använder när man kokar saft så det borde ju funka tycker man... :)

• Taggtroden

De Hex: Jag blandar en halvliter vatten i en pet- flaska på en halvliter och har i ca en msk bikarbonat i det. Häller över torrt hår och masserar in. Låter sitta ett par minuter och sedan sköljer jag ur.
    En msk BS i det vattnet räcker gott och väl till mitt hår som går till midjan.. . :)

• Taggtroden

Vad tänkte du att mer koncentrerad ÄCV kan hjälpa till med? Jag blandar ganska stark ÄCV - skölj till både hår och hy. Det blir bättre för mig. Mycket bättre.

Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo