Inlägg från: Taggtroden |Visa alla inlägg
  • Taggtroden

NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo

Whintra skrev 2009-12-01 14:39:19 följande:
    Den där är skitbra tydligen enligt min sambo. Jag gjorde den till honom och han tjatar och tjatar på att jag ska vispa ihop en ny laddning åt honom nu
    Det låter ju jättebra det
  • Taggtroden

Någon som har tips på tvålrecept som ni gjort och tycker funkar bra? :) Syrran och jag har en experiment- kväll och provar olika recept och kom på att vi skulle vilja göra tvålar också :)

• Taggtroden
    Jessiicaa89 skrev 2009-12-01 22:24:20 följande:
    har jag förstått det rätt? Använder ni inget schampo? är det inte lite äckligt? Får man fråga varför ni gör det?
    1. Det är bättre för håret att använda mildare medel och utesluta kemikalier.

2. Det är miljövänligt.

3. Både hud och hår har blivit så mycket vackrare av det!
  • Taggtroden

Kan också berätta att jag kunde innan jag började med No Poo inte se mig själv i spegeln utan att kräkas typ, jag såg bedrövlig ut med alla sår i ansiktet och äcklig hy och jag tvättade håret varje dag, för jag kunde inte skölja det med vatten utan att tvätta det för då blev det fett och konstigt. Det resulterade i att håret blev jätteäckligt om jag skippade tvätten någon dag.
    Alltså är jag så mycket fräschare nu när huden mår bra och är fin och len och håret mår prima även en vecka efter tvätt

• Taggtroden
    Jessiicaa89 skrev 2009-12-01 22:45:48 följande:
    Coolt att det funkade för dig :) Jag använder själv bra produkter för mitt ansikte, får annars massa problem med min hy om jag skulle kleta på mig massa kemikalier, så har krämer och tvålar utan massa kemikalier och annat skit. Dock har jag aldrig problem med hud eller hår men bra att det funkar för dom som har :)
    Ja jag är jättenöjd med den här metoden :) Och så bra att du hittat bra produkter också
  • Taggtroden
    Jessiicaa89 skrev 2009-12-01 22:50:13 följande:
    Det kan jag förstå :) Vad är det du använder i ditt hår förresten? :)
    Jag tvättar med bikarbonat och honung som jag rör ut med vatten och masserar in. Bikarbonat är djuprengörande (kanske lite väl mycket rengörande så jag försöker att endast tvätta med vatten så länge som möjligt för min hårbottens skull) och honung är rengörande och mjukgörande. Funkar jättebra och när man fått in tekniken så går det lika snabbt som att använda schampoo och balsam :)
  • Taggtroden
    Jessiicaa89 skrev 2009-12-01 22:53:42 följande:
    Mjo bikarbonat är ju ett starkt ämne så borde väl vara lätt att skada sin hårbotten!? Har du detta färdigt då eller eller gör du en ny omgång varje gång? :)
    Njaa.. så starkt är det inte. Det är väldigt baskiskt så man behöver ofta sura ner hårbotten lite när man tvättat med det men då sköljer jag med äppelcidervinäger ibland som också gör håret glansigt :) Som ett balsam ungefär. Ibland tvättar jag med bara honung också. Fast jag tror att jag använder för mycket bikarbonat faktiskt... ska försöka minska på mängden... ;)

Nä jag blandar nytt varje gång. Bikarbonat är ju ett jäsningsämne så det kan inte stå någon längre tid.
    Går snabbt, har två flaskor och en bägare som står framme i badrummet och slänger ner lite av varje innan jag går in i duschen. Har jag bråttom tar jag bara bikarbonat och vatten i en flaska och häller i håret, masserar någon minut och sköljer ut.
    Men eftersom den här metoden gör så att håret håller sig fräscht längre så tvättar jag med bikarbonat och honung... ja inte ens en gång i veckan, så det är inte ofta man måste blanda till heller
  • Taggtroden

Menar såklart basiskt och inte baskiskt ;)

• Taggtroden
    Jessiicaa89 skrev 2009-12-01 23:01:48 följande:
    okeej då är jag med :) Kanske jag tar lite va era tips och ser om det blir någon skillnad :D Alltid roligt att lära sig nya saker :)
    Jaaa man behöver ju inte ta till sig allt direkt utan kan prova lite med tex inpackningar och oljor om man tycker att det är kul att börja med. Min syster började så och det slutade med att hon No Pooar helt och hållet nu
Svar på tråden NO POO, vi fortsätter tvätta utan schampo