tvätta bort bajs från slidan
Jag har en fråga, har en dotter på 5 dagar och hon bajsar ganska mycket.
Men hur ska man tvätta bort bajs som har kommit in i slidan?
Särar man på blygdläpparna eller torkar man bara utanpå????
Jag har en fråga, har en dotter på 5 dagar och hon bajsar ganska mycket.
Men hur ska man tvätta bort bajs som har kommit in i slidan?
Särar man på blygdläpparna eller torkar man bara utanpå????
tvätta med ljummet vatten innanför de yttre blygläpparna. Det är klart att där också skall tvättas. Om det finns bajsrester där så måste de bort. Annars kan det bli irriterat och i värsta fall leder det till att bakterier kommer in i urinröret och kan leda till runvägsinfektion.
man ska inte peta med grejer mellan benen på flickor är man jätteorolig för det lilla som kan vara kvar skölj under vattenkran istället annars sköljs resterna ut vid nästa kissblöja.. ingen fara alltså
Jag särar lite på blygdläpparna och tvättar med ljummet vatten och lite kallpressad olja när det kommit bajs i snippan. Hon får alltid in bajs där när hon bajsat, så det är rutin vid varje bajsblöjsbyte. Ibland badar jag henne i direkt anslutning till bajseriet och då tvättar jag henne i duschen först.
Vill inte vara på och tvätta för mycket i snippan, men självklart måste man göra rent om det kommit in bajs mellan blygdläpparna! Ananrs blir det rött och irriterat och det är aldrig bra att ha bajsbakterier i snippan, varken för en vuxen eller för ett barn. Själva slidan har automaitisk rengöring, men inte "ytterdelarna" eller vad man ska kalla det.
Dottern får oxå alltid bajs in där. Jag särar å tvättar bort med torr tvättlapp å vatten. I början när hon va nyfödd så använde vi våtservetter, hon reagera inte på de så de gick ju bra. Men tyckte de blev allt för dyrt att hålla på att köpa dem.
Fick rådet på BB att ta en ordentligt blöt bomullstuss och trycka den lite ovanför, det brukar skölja bort allt utan att man behöver peta för mycket.
Självklart ska bajs tvättas bort. Använd en tvättlapp med ljummet vatten och ev någon olja ex mandelolja.
Grattis till din lilla bebis=)
Hm