• bobobebis

tvätta bort bajs från slidan

Jag har en fråga, har en dotter på 5 dagar och hon bajsar ganska mycket.
    Men hur ska man tvätta bort bajs som har kommit in i slidan?
    Särar man på blygdläpparna eller torkar man bara utanpå????

• Svar på tråden tvätta bort bajs från slidan
  • Hannah74

Jojust det, sen sa de oxå att man inte skulle ta bort om det kommit lite flytning "för det var bara bra att det var kvar", så vi torkar inte mellan om det inte är bajs där.

Vårt mirakel JOHN 080226, Vårt under LINA 090503
  • Mylla

Miss Skellington skrev 2009-10-17 20:41:20 följande:

Ja, riktigt allt på FL är inte bluff och båg.
    Jag har också lärt mig det på Familjeliv. De sade aldrig något på BVC.
  • gaffsan

Det klart att man måste sära lite försiktigt och ta bort bajs mellan blygdläpparna
    ,annars ligger ju bajs där och colibakterier kan vandra till
    urinröret och så får de uvi.

• deelah
    gaffsan skrev 2009-10-17 21:24:59 följande:
    Det klart att man måste sära lite försiktigt och ta bort bajs mellan blygdläpparna ,annars ligger ju bajs där och colibakterier kan vandra till urinröret och så får de uvi.
    ja såklart man måste ta bort det...man ska ju torka neråt oxå, så är det ju för oss med. De är ju oxå små människor. Jag tycker inte man ska förlita sig så mkt på vad sköterskorna säger, de begår själva misstag (massor dessutom). De sa att vi inte behövde duscha våran bebis när vi fick hem henne..pfff till slut fick hon en infektion i armhålan ,fattar inte varför jag lyssnade på dom. Likaså amning de är så mkt för att man BARA ska amma. shit, inte alla har mjölk. hellre en mätt bebis än en bebis som går hungrig för att mamma inte har tillräckligt i brösten...
    De ska göra allt så komplicerat.
    Lyssna på dina instinkter mer än vad dom där säger. Vad vet dom, du känner din baby bäst
  • Natosh

körde handfatsbad vid storbajsning. Tror inte att det är bra att vara där och krafsa för mycket samt att vanligt vatten rengör bäst. Nu är hon så stor att jag kan ställa henne i duschen.

• kattis b

Har typ bara läst ts.
    Man ska tvätta bort synligt bajs mellan blygdläpparna, men inte tvätta för mycket, eftersom det finns fosterfett som är viktigt att bebis har kvar just för att minska risken att det kommer in bakterier.

• Little Ms Chatterbox

Mitt andra barn var flicka och man förväntades ju ha vanan inne när det är andra barnet, men med tjejer är det ju lite anorlunda med
    Sambon tog allt första natten på bb eftersom han tyckte jag kunde sova, när han öppnade blöjan så... ja han viste inte riktigt hur han skulle göra så han ringde på personal klockan 02:37 och verkligen ursäktade sig för sina bristande kunskaper i de anatomiska skilnaderna. Helt enkelt vågade han inte röra något
    Nästa dag blev vi överflyttade till Neo och kände oss mycket mer hemma bland personalen och rutinerna och då berättade jag om första natten och kom på att även om jag ser lika dan ut som min dotter så vet ju inte jag heller hur man gör om det är massor insmetat. En sköterska sa då att bara massor med vatten så blir det bra.
    Så det har jag kört på, skölj med vatten, massor av vatten.

Stora Omegatråden, för alla! www.familjeliv.se/Forum-5-95/m47678173.html
  • Sally09

vi fick också lära oss att inte sära och hålla på för mycket men använda sunt förnuft. har bajset geggat in sig så ser jag till att försiktigt torka bort det. men jag torkar inte helt rent där vid varje blöjbyte eftersom det som kan liknas vid flytningar som kommer ska vara där som skydd och för att hålla rätt balans enligt vår bm. jag tycker det låter klokt och litar helt på henne. känns som det skulle bli tort och retat om man störde för mycket. så uppifrån och ner och sära på alla veck utom just blygdläpparna är vår filosofi rent generellt.

• jen bossman

Sära och sära.... Jag brukar bara kolla lite försiktigt om det finns något bajs kvar. Det känns viktigt att kolla så att inte flickan riskerar att få urinvägsinfektion.

• solstickan41

Efter att jag tvättat med vatten i handfatet kollar jag om det finns ngt kvar mellan blygdläpparna och gör det det så tar jag en tops och blöter den med vatten och tar bort försiktigt .

Svar på tråden tvätta bort bajs från slidan