• Analoga

Fler som har problem med barn med trassligt hår??

Min 5-åriga dotter har så trassligt hår så jag tror jag blir tokig! Hon har ett sånt där typiskt skandinaviskt hår, som jag för övrigt också har, mjuka fina hårstrån. Vi går till frisör och klipper hennes hår regelbundet, tvättar hennes hår två gånger i veckan med kombinerat schampo-balsam för barn, men det spelar ingen roll, för varje morgon när jag ska kamma ut hennes hår så är det så otroligt trassligt (och statiskt) så jag får hålla på ett bra tag för att få ur alla knutar. Jag är försiktig men det gör ju ändå ont för henne. Dessutom när jag äntligen fått ur en "knut" så lossnar det massa hårstrån i kammen!

Om jag kammat ur håret ordentligt på morgonen, så trasslar det ändå på något konstigt vis ihop sig under dagen så om jag kammar på kvällen är det också trassligt...

Balsamspray från apoteket hjälper bara lite.

Fler som har detta problem? Finns det något man kan göra?

• Svar på tråden Fler som har problem med barn med trassligt hår??
  • straw2008

Om mina barns hår är tovigt tar jag i lite sillicondroppar eller marroccon oil !! Behöver knappt borsta sen, håret reder typ ut sig självt!!

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Alexi

Jag hade tunt och jobbigt hår som liten och var såå håröm, tror min mamma höll på attbli galen. När jag var åtta klippte jag helt kort och hade så ett-två år och efter det blev det lite tjockare. Klipp håret rejält så kanske det får en chans att växa ut lite kraftigare. Och barnet växa till sig.

• Sassajajja

Jag sov alltid med flätor när jag var liten, just för att håret inte skulle trassla under natten. Det kanske skulle funka. Nu har jag inte typsikt skandinaviskt hår utan mitt hår är tjockt som 17 och är, enligt min pappa, ungefär som hästtagel. Men det är i alla fall en idé.

• Veronicka

Jag köpte en smörja man ska ha i håret efter man duschat för att göra håret mjukt och mer glansigt. Jag behöver inte ens borsta dotterns hår längre.

• Mamma och Fru

Nackhåret tovades ofta på dottern, i samråd med henne så klippte vi sk undercut, hon har typ page m undercut, har hon håret fritt syns inte undercutten, ibland uppsatt!

Hon är nöjd, vi är nöjda, dock inte en lösning som passar alla, däremot så instämmer jag m de som skriver om vanligt balsam, funkar bättre än schampo/balsam som är kombinerat!

• moosen

Min dotter har också jättetrassligt hår och något som underlättat är att blåsa håret på henne efter hon duschat. hn får tovor dagen efter ändå men inte lika illa. Vanligt balsam, alltså "mitt". Balsamspray även om det bara hjälper lite. Kamma det när det är blött om hon är ömhårad, inte lika känsligt då.
    Ja, det var lite av det som hjälper oss.

• fortsätt paddla

Tvätta håret högst en gång i veckan. Behövs det sköljas ur däremellan använd bara balsam. Och köp en tangeltass ( tror jag den hette) borste, en sådan som ser ut som en ryktborste. Mina råd;) har tre trasselsuddar...

• Lilia

Exakt så är mitt hår, så var det då jag var liten och ända fram till för ett år sedan då jag äntligen hittade en lösning. =) Strunta i schampot, det innehåller förutom en massa skadliga kemikalier också silikon som förstör hårets ytskikt, detsamma gäller balsamet. Köp tvättlera (asullera) istället, det finns i hälsokostbutiken och hos vissa ekologiska frisörer. Bor du i Stockholm rekomenderar jag EkoFriSör på Bastugatan 57 (tvärgata till Hornsgatan, närmaste T- bana är Mariatorget) Det finns både färdigblandat och som pulver som du får blanda själv.

• snizy

Du har fått många bra tips som jag också ska ta till mig. Min dotter på 3 år får lätt tovor där bak. Vet inte om det är till nån hjälp, men eftersom det gör ont var det svårt att få borsta överhuvudtaget tills jag började hitta på en historia om en kråka som tycker att det är ett vackert kråkbo hon har i håret. Där vill kråkan lägga sina ägg och låta ungarna växa upp i det vackra håret. Men då säger min dotter, bort med dig kråka, jag vill inte ha fågelbajs och fågelkiss i mitt hår, nu borstar vi bort boet...
    Till min förvåning bad hon mig berätta om och om igen och nu är det inga problem att få borsta. Använder min borste och balsamspray på torrt hår då den funka bättre än kam, men kan ibland avsluta med kam.

• cosinus

Vanligt balsam och inte någon kombo säger jag. Vi har i princip alltid kört vuxenbalsam då jag inte har det i luggen så det ändå inte kan svida i ögonen och så fort barnet kan blunda och inte få svid i ögonen så har jag gått över på samma schampoo som mig själv.

Men bäst alla kategorier på att reda ut trassel är denna www.tangleteezer.com/products_site.php Det finns att köpa på svenska sidor också, det är bara att googla.

Helt magisk och dottern som tidigare klagat rejält när jag kammat säger nu inte pip. Grannen som jag tipsat är också helt lyrisk. Jag hade hört bra om denna borste innan men inte velat beställa innan jag visste att den funkade men så bodde vi i somras hos en familj som hade en och den är verkligen helt underbar. Ist för att liksom dra åt tovorna som vanliga kammar/borstar gör så reder den ut det som går lätt och släpper resten (tunna mjuka piggar av olika längd). Jag upplever att man kanske får dra 2-3 ggr mer på samma ställe men i gengäld luggas den aldrig och det lossnar mycket mindre hår.

• YokohamaNr2
    Alexi skrev 2012-07-29 13:30:19 följande:
    Jag hade tunt och jobbigt hår som liten och var såå håröm, tror min mamma höll på attbli galen. När jag var åtta klippte jag helt kort och hade så ett-två år och efter det blev det lite tjockare. Klipp håret rejält så kanske det får en chans att växa ut lite kraftigare. Och barnet växa till sig.
    Precis så var det med min äldsta son, efter en rejäl klippning så blev håret otroligt mycket tjockare och inte alls lika trassligt. Mer strukttur på stråna på något sätt. Vet inte om det berodde på klippningen eller om det hade blivit så ändå.
  • Die Mutter

Både jag och hår-ömma sonen (långhårig) använder marroccon olja. Gör underverk för hårets kvalitet och jag behöver knappt borsta nån av oss ens varannan var tredje dag. Drar bara fingrarna igenom

• MissAnna
    Die Mutter skrev 2012-08-17 13:39:20 följande:
    Både jag och hår-ömma sonen (långhårig) använder marroccon olja. Gör underverk för hårets kvalitet och jag behöver knappt borsta nån av oss ens varannan var tredje dag. Drar bara fingrarna igenom

Låter som en dröm! Men måste fråga hur i applicerar det? Har du det bara på topparna och det toviga partiet eller hela håret i hårbotten och allt? Och hur ofta?, varje dag som rutin eller efter dusch eller istället för balsamspray? Många frågor jag vet men börjar bli desperat, blir lite dyrt i längden att använda min hårinpackning som balsam till dottern varje tvätt eftersom det är den enda som gör det ens i närheten av möjligt att borsta ;) Anna
  • Nenne666

På min dotter som hade otroligt långt, tjockt och tunna hår kammade jag ur i duschen med balsam i. När det va helt genomkammat sköljde jag ur balsamet och torka försiktigt och gjorde en eller två flätor på några centimeter och lät resten hänga. När det va blött.

• Curlie

Red ut håret med balsamet i. Skölj ur och låt torka. Fläta ALLTID håret över natten!

Använd respons balsam avocado oil shea butter. Det är det absolut bästa för tovigt hår.

• Sessan4

Låter precis som min dotter! hon är håröm så vi kör page a la Lotta på Bråkmakargatan! hon gillar det, det är ingen idé att ha långt hår när de är så små ovh man ändå inte får sätta upp håret eller reda ut trasslet. Vi tvättar håret med vanligt schampo och balsam ovh använder natusan spraybalsam varje morgon för att reda ut trasslet.

Lycka till Glad

Svar på tråden Fler som har problem med barn med trassligt hår??