• Analoga

Fler som har problem med barn med trassligt hår??

Min 5-åriga dotter har så trassligt hår så jag tror jag blir tokig! Hon har ett sånt där typiskt skandinaviskt hår, som jag för övrigt också har, mjuka fina hårstrån. Vi går till frisör och klipper hennes hår regelbundet, tvättar hennes hår två gånger i veckan med kombinerat schampo-balsam för barn, men det spelar ingen roll, för varje morgon när jag ska kamma ut hennes hår så är det så otroligt trassligt (och statiskt) så jag får hålla på ett bra tag för att få ur alla knutar. Jag är försiktig men det gör ju ändå ont för henne. Dessutom när jag äntligen fått ur en "knut" så lossnar det massa hårstrån i kammen!

Om jag kammat ur håret ordentligt på morgonen, så trasslar det ändå på något konstigt vis ihop sig under dagen så om jag kammar på kvällen är det också trassligt...

Balsamspray från apoteket hjälper bara lite.

Fler som har detta problem? Finns det något man kan göra?

• Svar på tråden Fler som har problem med barn med trassligt hår??
  • Fins Mamma

fixa egen balsamspray ca ½-1cm i botten på en sprayflaska sedan varmt vatten o skaka, fu kar super för oss

• Buttelina

strunta i det där barn shampo-balsamet. köp vanligt balsam! sen är hms shinespray toppen för att reda ut knutor för där är lite olja i

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • Dr Mupp

Dottern har tjockt och långt hår.

Vanligt schampo + balsam
    Håret uppsatt på natten
    Mjuk svinhårsborste och gles kam.

När vi började med dessa saker så håller sig håret hyfsat.

• Joico

Använd vanligt schampo och sedan balsam.
    Kanske en snabb inpackning ibland?
    Använd satinörngott och/eller fläta håret under natten.
    Använd balsamspray.

• Fam

Blandar balsam med vatten och sprejar. Håret blir blött när hon badar/duschar men vi tvättar det i princip aldrig med schampo.

• clavis

Vi använder wellas balsamspray för barn, gul flaska. Har prövat flera olika men återkommer ständigt till denna billiga flaska som funkar riktigt bra.

• kixan

Schampo torkar ut håret. Låt bli att tvätta så ofta, när ni gör det använd bara balsam och så kan ni ta lite olja (vanlig olivolja typ) i håret innan läggdags, så att det blir mjukare och inte lika torrt.

• Anne69

Vi är noga med balsam när vi har tvättat håret. Däremellan använder vi balsamsprej - Natusan, finns på Ica. Sen försöker vi borsta håret morgon och kväll och så har hon oftast tofs. Att glömma borsta håret får man oftast betala dyrt för .....

• Pac

Nu har man själv missat att borsta minstingens hår (3år) och nu e det jätte tovigt o knutar längst ner stackarn e så hår öm tar jätte gärna imot tips nu :) hon har rätt tjockt hår o väldigt lockigt. Vill ju inte klippa av det vackra håret :( 

Svar på tråden Fler som har problem med barn med trassligt hår??