• kiwi81

Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.

I mitt fall har bebisen oxå vänt sig ner med huvudet neråt och även om bebisen inte är fixerad så inbillar jag mig att det liksom blir lite mindre rörelser i magen då. Tidigare kunde han boxas med händerna till höger om naveln och med knän och fötter till vänster så hela magen var som en karusell. Nu ligger bebben med huvudet neråt och ibland känner jag om han ligger med ryggen åt höger och knäna åt vänster hur det sparkas och buffas lite på vänster sida. Men om bebisen ligger med ryggen mot naveln och sparkar mot ryggraden då känner man inte så mkt. Inbillar mig att det kan bidra i alla fall. Kanske din bebis oxå vänt sig med huvudet ner?

• kiwi81

Liley, vad skönt att du får kåvepenin! Är det en 10-dagars kur? Räknar man med att GBSen ska vara borta då?

Jag har faktiskt packat BB-väskan redan! Gjorde det i helgen när jag var så där deppig o nere. Ville inte behöva stressa över att bb-väskan inte var packad om jag skulle få en blödning eller vattenavgång. Då vill jag kunna åka in direkt till BB i så fall. Bara några små grejer kvar som kamera och mat till maken, men det har jag skrivit upp på en post-it lapp o hängt på kylen så att mannen kan packa ner det sista om det skulle bli dags! Känns skönt! Hellre ha den packad i "onödan" i flera veckor, än att inte ha den packad i nöden, ha ha!

Om ditt vatten skulle gå under pågående GBS, så tror jag inte att de skickar hem dig. Du kanske inte får antibiotika dropp, men du får nog intravenös antibiotika 2-3 ggr per dag och då är det ju lite besvärligt om du ska behöva ta dig dit för att få den... nä, då tror jag att du får vara kvar!

Håller tummarna att allt går bra på ditt tillväxt-UL och att ditt låga SF-mått bara beror på att magen sjunkit och att din bebis kanske tar mer plats på bredden än på djupet, så att du har en frisk lagom stor bebis med lagom mkt vatten!

Vart i landet bor ni förresten? Jag bor i stockholm!

• kiwi81

Jag har packat ner:
    - Amningsvänliga myskläder till mig, amningsBH + amnings-linne.
    - Kläder till bebisen (Hoppas ändå få en fullgången bebis som får åka hem tillsammans med mig).
    - En necessär till mig med tandborste (även till maken), tandkräm, lipsyl, hårborste, hårtofs, schampoo, balsam, ansiktskräm mm.
    - Toa-rulle (mjukt papper om det bara finns hårt på BB).
    - Bindor och amningsinlägg
    - MVC-journalen
    - Tofflor
    - Ren t-shirt o kalsonger till maken (kanske inte behövs, men tog liten plats)
    - Mobilladdare
    - Bärsjal (vet inte om den behövs heller, men packade ned den ändå)

Kvar att packa i "sista stund" är mobil, leg, kontanter, kamera + laddare och mat/snacks till maken. Har även lagt ner en gosig filt i bilbarnstolen att ha till hemfärden.

Tror att det var allt. Funderar på att ta med mp3-spelare med högtalare och lite bra musik. Men sist gick förlossningen så fort (ca 2 timmar) så jag märkte inte ens att maken riggat upp lap-topen och satt på harmonisk sång av buddhistiska munkar som jag hade önskat mig tidigare. Men så gick värkarna i ett utan pauser och jag var helt inne i mig själv, knappt medveten om omgivningen. Men kanske skönt för Jonathan att få födas till harmonisk sång, hihi!

Mison, skönt att dina sd lugnat ner sig. Vad är det för typ av prov de tar för GBS? Visst är det ett vaginalt prov de tar? Eller kan man fånga GBS på ett vanligt urinprov? Jag har lämnat urinprov vid flera tillfällen, men de har inte odlat från tappen eller så. Ska till dr imorgon... kanske borde be om ett sånt prov?

• kiwi81

Under min första grav så tog de uringodling, vaginal odling, rectum odling... you name it! De letade verkligen efter en orsak till att min tapp förkortats så, men alla odlingarna kom tillbaka blanka.

Den här grav har jag lämnat urinodling vid 4 tillfällen tror jag. Men de har alla varit blanka. Så det är ju skönt. Då behöver jag säkert inte oroa mig för GBS heller.

Jag har en väldigt "lättretlig" livmoder. Får sd av minsta lilla. Av att vara kissnödig, av att bebisen sparkar, av att jag rör mig, av att ta ett djupt andetag, av att jag blir rörd när jag tittar på TV.. ja allt! Men det har blivit oerhört mkt bättre sedan jag började med Bricanyl. Vet ju att det är bra och nyttigt med lite sd så att livmodern får träna så nu är jag rädd för att jag har för FÅ sd när jag äter bricanyl så att jag får en tuff förlossning igångsatt i v 42.. men som sagt jag pendlar mkt i tron att jag kommer föda för tidigt eller för sent. Ha ha, aldrig kan man bara vara nöjd!

Men MVC-journal menar jag den mappen där jag samlar alla MVC-relaterade papper. T ex blodgrupperingen och förlossningsbrevet.

Vet inte vad man bör skriva i ett förlossningsbrev.. hann aldrig skriva eller gå igenom ett sådant i min förra grav. Men nu så skrev jag att jag önskar en så naturlig förlossning som möjligt. Att jag gärna tar lustgas, men undviker epidural. Vill hellre ha mental pepping och stöd genom värkarna. Och i samband med krystningarna så vill jag ha perineal-stöd... vad har ni skrivit?

Jag har packat ner ett stl 44 set och ett stl 50 set. Antar att jag kommer få en rätt liten bebis, eftersom jag är liten (158cm) och på tillväxtUL har bebisen uppmäts till -6%. Så även om bebisen är fullgången så kanske stl 44 passar? Men, stl 40 hoppas jag att jag slipper använda.

Här åskade det just. Det måste vara extremt ovanligt på vintern, men vilken snöstorm det är ute!

Nu ska jag försöka få lite vila. Sonen kräktes hela kvällen så jag antar att jag kommer få vaka hela natten... Hoppas jag inte blir smittad.. har redan haft 1 vinterkräksjuka för ngn månad sedan. Då blev jag jätte dålig och fick väldigt mkt sd. Hoppas det inte sätter igång en förlossning om jag blir sjuk!! :-/ Har svalt 15 vitpepparkorn och hoppas att myten stämmer och att det hjälper!

• kiwi81

Liley, Oj vilken stoooor bebis du har!!! -7% är ju helt normalt! Vad skönt! Vad glad jag blir för er skull! Nu ska bebisen bara tjocka på sig lite till och visst är du 36 fulla veckor nu på lördag?! Tänk vad långt gången du är då! Och även om bebisen skulle födas då och väga 2,5 kg så skulle bebisen klara sig jätte bra! Är inte ens säker på att ni kommer behöva vara på neo ens en gång!

Min bebis är -6 %. Men mitt sf-mått har hela tiden legat på översta kurvan (vilket är lite förvånande med tanke på att jag är så liten..). Så det visar verkligen att sf-mått inte säger ngt om bebisens storlek! Visserligen har sf-måttet sjunkit nu i och med att magen sjunkit, men bebisen är fortfarande -6%.

Jag har varit vaken hela natten med kräksjuk son. Och fullt upp under dagen, så är rätt trött nu. Men pajen är i ugnen och snart blir det middag, och sen förhoppningsvis en lugn kväll framför TVn.

Nu vill Jonathan kramas (han blir så mysigt kelig när han är sjuk..)

Kram på er tjejer!

P.S. Allt gick bra hos dr idag!

• kiwi81

Jag kände just den där blixtande knivvassa smärtan fram i bäckenet (symfysen) och frågade BM om det kunde vara att den fixerade sig. BM svarade att det kunde vara antingen huvudet som borrar sig ner och skulle kunna vara ett tecken på fixering eller bara att huvudet kommer åt och trycker på en nerv eller på själva benhinnan i bäckenet.

Jag har börjat få ont i bröstbenet. Känns som ett svärd rakt igenom bröstbenet och ryggen. Får det efter att jag ätit så jag tror att det kan vara att jag måste äta mindre portioner. Men det håller i sig i flera flera timmar. Riktigt besvärligt. Gör att jag bara vill ligga ner. Ngn som vet vad det kan vara? Måste väl börja äta små portioner, men glömmer bort hela tiden och när smärtan väl kommer då är det ju försent!

Känns häftigt att börja ha hög-gravidssymtom! Undrar om jag den här gången hinner bli trött på att vara gravid? Hoppas det!

• kiwi81

Hej tjejer!

Kom på en till fråga... en mycket personlig fråga... hur gör ni med sex? Vågar ni ha det? Vi satte förbud på oss själva när tappen var 27mm i v 27. Men min tapp verkar ändå hålla sig oförändrad även om den är mjuk. Sedan jag började med bricanylet har inget nytt skett... glömde bort att fråga det idag när jag var hos dr... Men det kanske är helt onödigt att ha sexförbud? Efter förlossningen kommer det ju ta ett tag innan sexlivet hittar tillbaka så man kanske borde "passa på" nu? Har ni fått några sådana restriktioner?

• kiwi81

Just nu är jag inte sååå sugen, men tror det beror på dagsformen (har inte sovit så gott senaste nätterna eftersom Jonathan (sonen) sovit så dåligt) och dessutom är det så länge sedan nu känns det som (över 5 veckor) att det känns som att man har glömt bort hur det är.

Tror jag behöver få känna mig sexig. Känner mig tjock och oattraktiv. Har gått upp 12 kg hittills och fått imponerande mängder celluliter! Och vårt förhållande har blivit så genom-mättat av oro i samband med graviditeten. Känner för att köpa mig ett sexigt underklädes-kit, slinga håret, ta ett långt bad med ansiktsmasker och raka benen och sen tända massa ljus i sovrummet.

Senaste tiden har jag bara varit stor och rund och min man har skött allt hemma (hundpromenader, tvätt, disk, handling, matlagning, alla blöjbyten, lämna o hämta på dagis, ja ALLT!). Under tiden har jag legat på soffan och det mesta i vårt liv har handlat om Jonathans dåliga sömn och oron över hur det ska gå den här gången.

Jag vill hitta tillbaka till romantiken lite, men vet inte om jag vågar.. kanske bäst att vänta tills man är 34 fulla veckor i alla fall!

• kiwi81

Jag har fått börja bära vigselringen runt halsen numera, för fingret är för tjockt. Skyller på att jag börjat samla på mig vätska som många gör så här pass sent i graviditeten.

Så numera skyller jag allt på ökad vätska (även celluliterna!) och tänker att de försvinner av sig självt direkt efter förlossningen! Känns lite lättare att tänka så!

• kiwi81

Tittade tillbaka i tråden och såg att Milli sist skrev den 3e dec. Alltså har vi inte hört ngt av henne på över 2 veckor! Då var hennes tapp bara 8mm och hon var 1 cm öppen och i v 31+3. Jag läste någonstans att om man har en tapp på under 15 mm så föder man oftast inom 2 veckor. Undrar om hon har fött nu och i sånt fall om allt gått bra? Åh, håller tummarna att bebisen väntar lite till! Hon har BF 31 jan, så vore ju underbart om hennes lilla bebis ville stanna till efter nyårsskiftet i alla fall! Någon som hört ngt från henne?

Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.