Nu har jag varit på tillväxt-ul. Bebben är mycket riktigt liten, men inom det normala: 1735 gram uppskattningsvis. Normalt för denna vecka är 2037 gram så det är en avvikelse på 14,8%, men upp till 22% avvikelse är visst ok. För säkerhets skull får jag ett extra tillväxt-ul om tre veckor. Känner mig inte så orolig eftersom jag själv bara vägde 2,8 kg när jag föddes i fullgången tid så det har nog sin naturliga, genetiska förklaring om mitt barn inte blir en 5 kg-bebis... Jag hoppas bara att den växer som den ska! Annars var allt bra. Bebisen låg med huvudet ner, men inte lågt (Yes! ), mitt blodtryck ligger bra. Mitt sf-mått är 28, så lite lite men, men...
Har inga direkta milstolpar. 30+3 då min dotter föddes var en viktig vecka att passera. Jag måste säga att min nästa milstolpe är att gå full tid . Jag tar inget för givet, men jag vill fokusera på januari nästa år. Men självklart känner jag mig tacksam för varje vecka jag får vara gravid och det skulle vara underbart att gå minst 37 veckor.
Jag har prövat bricanyltabletter och tyckte att det hjälpte mot molvärken, inte lika mycket mot sd, men det är svårt att säga, har bara tagit det två gånger. Jag har mått så mycket bättre sedan jag passerade vecka 30+3 så tror att mycket av mina sd var psykisk stress eller kanske psykosomatiska. Min bm säger att jag har en lättretad livmoder och att det beror på att min mage är så tight, vad det nu innebär.
Jag har tecknat trygghansas gravidförsäkring (gratisvarianten) idag. Hoppas att man inte får användning för den!
Vill också fixa och dona nu inför jul, men tar det väldigt lugnt. Min stackars man får göra det mesta... Har en del kvar att köpa in, bl.a säng till bebisen (vi funderar på en vagga/"gunga" som man hänger i taket) och syskonvagn. Har ni förresten några bra tips gällande syskonvagn? Vi funderar på Babytravel. Det kommer bara att vara 1,5 år mellan våra barn så båda behöver kunna åka bekvämt och länge. Vilken ska ni köpa?
Oj, detta blir visst en roman! Bäst att jag avrundar... Hoppas att ni alla har det bra och att du, Milli, får åka hem snart!