• Dalva

Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.

Latvis skrev 2009-10-27 11:07:17 följande:
    Har ni blivit kallade för vaccination eller hur kommer det sig att ni redan tagit / blivit erbjudna det? Jag har inte hört något alls om att jag skulle få ta det...fast det beror kanske på vilket län man bor i?
    Jag är både gravid och astmatiker, men har ej blivit kallad. Mitt mvc erbjuder drop in för alla inskrivna. Tror att du själv ska kontakta vårdcentral eller mvc. Min man ringde själv runt för att få vaccinera sig (han förklarade dilemmat med mig och att han för min skull ville vaccineras, plus att han arbetar inom vården och därmed är mer utsatt för smitta).
  • Dalva
    Millli skrev 2009-10-29 14:57:22 följande:
    hello, var på tillväxt och tapp ul idag...men dåliga resultat(i mina öron). Tappen var endast 17mm dock hade den slutit sig men är väldigt påverkad(funneling, konisk) .Bebisen har inte heller skött sig och mättes till 25% tillväxthämmad (för 2v sedan var den "bara"8%). Vet inte riktigt vad det innebär och efter en googling så blev jag inte klokare heller. All denna info säger att det kan vara allt från att jag vart stressad den här tiden eller att det kan vara kromosomfel. Har ni nån erfarenhet av tillväxthämmning? Det enda som var bra är att bebisen är väldigt vital och livlig för att citera läkaren. Men f-n rent ut sagt vad orolig man kan vara...
    Usch, vad jobbigt! Men bebisen håller sig i alla fall kvar. Vet inte så mycket om tillväxthämning, men kan bara berätta att de på ul-mätningen (precis innan förlossningen) beräknade att min dotter vägde 1700 gram och så vägde hon 1420 gram i verkligheten, så jag vet inte hur tillförlitligt det är. I mitt fall var det iaf stor felmariginal så hoppas att det är det i ditt fall också - fast åt andra hållet förstås!

Kommer förresten på nu att min kompis son var tillväxthämmad under en del av graviditeten pga att hon var stressad, men han började växa när hon tog det lugnare.

Hoppas allt går bra!
  • Dalva

Jag var också stressad förra gången, men det påverkade inte min dotters vikt. Det kan ju gott och väl ha varit felmariginal i ditt fall också. (I mitt fall var flödet normalt.)

Min kusin är autistisk (men ej för tidigt född). Det var f.ö. ett inslag på nyheterna häromdagen om en långtidsstudie av barn födda för tidigt. Om jag inte missuppfattat tyckte jag att de sa att de barn som uppvisat ADHD-drag ofta växte ifrån det i vuxen ålder. Kanske kan det vara samma med autism? (Inslaget kan ses här: nyhetskanalen.se/1.1297290/2009/10/27/for_tidigt_fodda_klarar_sig_bra)

Och visst är maten på KS oätlig! Dessutom är portionerna minimala... Min rumskompis man kom med hemlagat till henne varje dag.

Tänker på dig och håller tummarna för att allt går bra! Snart går du in i vecka 28 (27+0)!

• Dalva

Jag är i vecka 28+6, går alltså in i vecka 30 imorgon! Mår bra fysiskt, men oroar mig mycket för svininfluensan och hoppas att Sverige kommer att beställa in äggfritt vaccin...

Hoppas det går bra för er alla! Trevlig helg!

• Dalva

Mison: Lycka till med sjukskrivningen idag!

Hoppas att det går bra för alla. Jag har blött lite igen (i lördags och imorse). Har pratat med sjukhuset nu på morgonen, men eftersom jag ändå har en tid hos spec. mvc (på samma sjukhus) lite senare idag avvaktar jag tills dess - förutsatt att jag inte blöder något mer, i så fall åker jag direkt in för undersökning. Känner mig väldigt orolig! Har dock inte ont, så man kan ju hoppas att allt är ok...

• Dalva

Tack för stödet! Det gick bra hos läkaren. Jag har tydligen en polyp och det är förmodligen den som orsakar blödningarna. Hon kunde inte se några blödningar alls nu och trodde inte att det kom från livmodern. Hon mätte också min livmodertapp manuellt och sa att det var 2,5 cm! Jag höll på att dö!! För en vecka sedan var den ju 4 cm. Hon menade att det var helt normalt, men jag fick förstås panik och bad att hon skulle göra ett ul också (eftersom det mäter mer korrekt) och det fick jag som tur var och där konstaterade hon att den var 3,8 cm. Kollades din tapp via ul, Mison? Annars kanske det var samma sak för dig!

Jag fick också utskrivet Bricanyl mot sammandragningarna och hon rekommenderade inte att jag bar min dotter upp för fyra trappor så fr.o.m nu arbetar min man kortare dagar för att kunna hämta vår dotter från dagis. Jag bör inte bära tungt alls.

Känner mig lugnare nu, men är så otroligt oroad över svininfluensan. Hur kan Sverige diskriminera oss som är äggallergiker? Jag vill inte oroa mig för allt mer, jag känner mig så psykiskt utmattad...

Mison: Bra att du blev sjukskriven! Kan du inte också få bricanyl mot SD? Ta det lugnt och vila. Förstår att du är orolig över tappen, men det verkar ju vara otroligt olika beroende på hur man mäter. Vad sa läkaren om det? Var han/hon bekymrad över det eller var det ok enl. läkare?

Vi får hoppas på det bästa, på tjocka bebisar som inte vill titta ut i förtid!

• Dalva

Mison: Jag har inte hämtat ut bricanylen ännu, men har tagit den förr mot min astma (och fick det också i megadoser när jag låg inlagd under förra graviditeten). Ok, man får lite hjärtklappning i början, men det är absolut hanterbart och några andra biverkningar har jag aldrig märkt av. Astmatiker tar ju ofta bricanyl. Det enda som min läkare varnade för var att om man tar det för mycket vänjer sig kroppen vid det och det kan förlora sin effektivitet. Så det gäller att bara ta det när man verkligen behöver.

Förstår att det känns jobbigt. Försök få bricanyl utskrivet och om du går på KS kan du kanske höra om progesteron mot förkortad livmodertapp. Kan de sätta in cerklage? (Jag har verkligen ingen koll på det där med cerklage eller när man sätter in det dock!)

Nej, det finns inget alternativ för oss äggallergiker i Sverige, förutom tamiflu. De vägrar ju köpa i det äggfria vaccinet. Har dock varit i kontakt med min fd läkare i London (där äggfritt vaccin finns) och han och hans kollegor gör allt för att hjälpa mig med att ev. få det andra vaccinet sänt till Sverige. Det är helt fantastiskt vilka underbara människor det finns!

Nu får vi hoppas att våra tappar inte förkortas mer!

• Dalva
    Latvis skrev 2009-11-04 08:55:18 följande:
    Oj vad jobbigt att era tappar har blivit mindre och sd fortsätter! Jag har, peppar peppar, än så länge inte känt av några sd...Liley: Min kompis son som är 7år är också äggallergiker, men han har tagit vaccinet ändå. Han kanske inte är så allergisk mot ägg som du dock så att han klarade sig utan biverkningar...Vad märkligt att du Mison inte får Bricanyl utskrivet, det fick jag med sonen och visst får man hjärtklappningar, men det kan man överleva.Undrar hur det går för Milli, det var ett tag sen man hörde av henne....hoppas allt är bra!Ha en bra dag alla!
    Skönt att du inte har sd! Måste kännas underbart.

Jag är så pass äggallergisk att jag inte kan äta något som är penslat med ägg ens och min allergiläkare vågar inte pröva att ge mig vaccinet när jag är gravid OM jag skulle få en reaktion. Men om man inte är så äggallergisk kan man vaccineras.

Min tapp var endast 2 mm förkortad på en vecka så jag vet inte om det räknas som någon fara. Men försöker ta det så lugnt som möjligt.

Milli, hur går det? Man blir lite orolig när du inte uppdaterar, men ni kanske inte har tillgång till Internet på SÖS. Hoppas hur som helst att allt är bra med dig och bebisen!
  • Dalva

Mison: Jag hoppas att du får bricanyl utskrivet (tog en tablett igår och minns nu att man blir rätt darrig av medicinen, men det är klart hanterbart)! Det var överläkaren på spec. mvc på KS som föreslog detta åt mig och hon om någon borde ju veta vad som är bra mot sammandragningar så jag håller tummarna för att du får. Du bor väl också i Stockholm? Man tycker ju att rutinerna borde vara likartade. Det är ju också möjligt att sd blir bättre nu när du är sjukskriven och tar det lugnt. Mina sd blir mycket bättre när jag vilar!

Hoppas att allt är bra med alla och tack för att du är med och hejar på oss, Bliglin!

• Dalva

Mison: Jag vet precis hur du känner. Jag krisar också jättemycket emellanåt. Jag hade sett framemot att kunna njuta av denna graviditet, men så är man bara orolig. Ska man aldrig få uppleva en lycklig graviditet, ska man inte kunna få uppleva en fantastisk förlossning som "alla andra" utan att behöva oroa sig för sitt barns liv och hälsa? Jag känner mig oerhört ledsen över det. Och kanske går allt bra i slutänden, men det vet man ju inte nu...

Men vi ska inte ge upp att gå tiden ut! Jag vägrar att föda för tidigt igen!

Svar på tråden Väntar nr2, någon mer som är nervös andra gången? Forts.