• jeng

BF Januari :-) del 3

Tesan,
    Hihi, det är så längesen jag inte var gravid eller ammade nu så jag minns inte! Näe jag hade bra mycket bättre koll som icke-gravid!

Tack för påminnelsen iaf! Men nu börjar jag få som vana faktiskt att det är en blogg som ska kollas!

• jeng

julmust har jag faktiskt låtit bli hittills! jag kör på cola istället, pepsi max rättare sagt. slipper ju sockret iaf även om jag hela tiden blir påhoppad av folk som tycker jag ska hålla mig undan sötningsmedlet när jag är gravid... så alltid är det nåt!

malin,
    Men GUD du som inte har gått upp nånting typ, ska du gå på DIET nu? Kan man inte inse att det finns andra anledningar till att bebisen växer än att man proppar i sig socker som mamma? Ojoj... Jag tycker det låter väldigt kontroversiellt att du skulle gå på diet för bebisens storlek, även om det såklart kan finnas en vits med att ta bort godiset!
    Och anses verkligen 2 kg bebis i din vecka vara stort om man ser till svenska siffror? Jag har ingen koll, men jag tycker inte att det låter som så stort, för så lång tid är det ju trots allt inte kvar.

• jeng

Malin,
    Tycker ni gör rätt i det!! Och som du säger, inte konstigt om er bebis är lång och stor heller! Men man räknar ju med att bebis lägger på sig ca 200 gram i veckan i slutet. På 8 veckor blir det ju bara 1.6 kg, och en bebis på 3.6 kg är ju inte stort!!

• jeng

Jag har ett rejält tryck neråt i bäckenbotten nu och sd som bara sitter "där nere" men som trycker på rejält... Jag blir ärligt talat nervös, för det ska INTE komma igång nåt nu i helgen! Det borde ju inte göra det heller, en månad kvar till bf ju!! Nej, vi ska minsann komma hem först. Och jag slipper gärna onda förvärkar också så att man kan få sova lite mer inatt....

• jeng

Tesan,
    Nej man har ju noll koll när det är första gången! Nu känner jag mer att jag kan hitta VAR det känns så att säga. Förra gången var det mer "det sticker där nere" typ...

Jag känner mig rätt säker på att det är bebisen som försöker borra ner sig och därmed så vidgas bäckenet, vilket också gör att jag har helvetesont i fogen nu, eftersom den troligtvis behöver dela lite extra på sig...

Och trycket neråt blir ju helt enkelt tydligare ju längre ner han kommer. Men jag känner inte igen det jätteväl från sist. Tror inte att han kan ha sjunkit ner rejält sist... Eller så är det man själv som är annorlunda där nere nu mot vad man var innan förra förlossningen Tar kanske emot på andra ställen helt enkelt...

• jeng

Tesan,
    Jag tror inte det är förvärkar. Däremot så kan det ju vara korta sd som du får i samband med att bebis trycker ner. Alltså förvärkar och sd är ju egentligen samma sak, men men... När jag har så som du beskriver, då känns det som att jag har en sd/svag förvärk längst nere i livmodern, men inte i hela. Låter som att du också har det längst ner i magen, inte i hela magen. Eftersom det inte är i hela livmodern så bör det ju inte vara en riktigt sd... Jadu avancerat detta

• jeng

Hihihihii, vad positiva alla är i den här tråden! Räknar ner och tycker att det snart är dags! I min decembertråd är ju folk nere på typ en vecka kvar eller ett par, och där är alla typ skiiitnegativa och OJOJ vad långt det är kvar! Men det är så, ju närmre man kommer desto saktare tycker man att tiden går och desto längre bort känns det som bebisdagen är! Men nu har det börjat komma bebisar i den tråden iaf, 2 stk som jag vet om så här långt! Supermysigt! Här är det 34 dagar kvar idag.

• jeng

Trollmamma,
    Jag kan ju trösta dig med att jag ju har haft rätt rejäla förvärkar i drygt 5 veckor nu utan att nåt har hänt med tapp och sliknande. De kollade mig med för UVI och såna saker. Om du är orolig att det är tidigt så kan man ju alltid be dem kolla tappen, ifall de tycker att man ska ge kortison isåfall om nåt verkar vara på g. Men sen kan ju tappen vara helt intakt och sen dagen efter så sätter det igång ändå, så det är ju ingen garanti...

Min bm var ju orolig att jag inte skulle gå till nästa besök, och tidigare har hon ju varit orolig att det skulle dra igång tidigare ändå. Men som sagt, inget har hänt än, så bara för att de oroar sig så betyder det ju inte att de tror att nåt kommer hända, eller att de ser tecken på det så att säga...

Och visst, din bebis räknas som en prematur om han föds nu, men samtidigt så är du så långt gången att med lite hjälp så ska allt gå jättebra! Det enda tråkiga är ju att man får räkna med tid på sjukhuset, den tiden har man ju hellre hemma med bebis i magen om man får välja!

Jag passerade sjukvårdens magiska gräns 35+0 igår, så nu tycker de det är ok att bebis kommer. Samma gräns för dig då?!

• jeng
    Asereht skrev 2009-11-21 12:02:59 följande:
    V 30 här och jag börjar tycka att det går lite för fort. Hur ska man hinna med allt liksom. December brukar ju gå som ett spjut och sen är det ju verkligen nedräkning. *tittar mig desperat omkring i röran*
    Hihihihiiii!!
    Tänk dig då hur det är att försöka hinna med allt det där när man går under ständigt hot och tankar att "Gud nu är förvärkarna här igen, tänk om det drar igång på riktigt nu!"

Det lär bli en väldigt slapp julförberedelse här i år! Men jag håller med dig. Jag har räknat ner till 1a advent nästan, för sen när det väl drar igång med glitter och julkalender osv så kommer ju tiden mer fara förbi och pang så är det dags.
  • jeng

Asereth,
    Har du lätta sd och vet med dig att du är stressad så beror det säkert på det. Bara att försöka ta det lite lugnare så man inte stressar upp bebis också. Men det vet du ju redan, du har ju bra många fler ungar än jag har hihihihi

Svar på tråden BF Januari :-) del 3