Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

BF Januari :-) del 3

Litenkatt skrev 2009-11-13 21:53:21 följande:
    inte kanske världens största bekymmer, men ack så irriterande: gravidjackan som jag köpte för typ en månad sen som var så stooor och bra kommer snart inte gå att stänga över magen, grrrrrr. får väl acceptera att jag får gå med öppen jacka och varma tröjjor istället, är ju rätt surt att behöva köpa en ny jacka, för hur ska jag veta hur stor den ska va? nu vill man ju lägga pengar på bebissaker. nästa gång blir det nog en sommargraviditet... :)
    Tipdsar igen om att sy en kil med en dragkedjemit i vardera ände som man kan koppla ihop med jackan man har. den är det ju bara att slänga iväg sen när den inte används. Jag vet flera som gjort så och det har funkat ypperligt. Lite bomullstyg och dubbelt lager felece tex så håller den värmen.

Det enda är att man får ta sin jacka och gå till affärer och testa så man får en dragkedja som passar med den på jackan.
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & snart lilla Sladdens Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • Asereht
    Litenkatt skrev 2009-11-14 11:51:22 följande:
    Asereht: åh vilken bra idé, ska försöka sy en sån, tack! :)
    Men fy så jag stavar! Det stog en grabb och babblade i örat på mig samtiditt. Huvudsken du förstod vad jag menade iaf. *s*
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & snart lilla Sladdens Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • Asereht
    jeng skrev 2009-11-17 09:59:05 följande:
    Underbara ungar, Ja, den kom ju hem i helgen! Jag måste ju jämföra mvc-journalerna lite! Du alltså jag är redan uppe i 93 kg!!! så jag tycker inte alls att du behöver oroa dig. Vi får kämpa bort skiten sen bara
    Då spelar vi i samma liga! Jag har visserligen "bara" gått upp 8 kg vilket är helt ok enligt bm och alla böcker i den här tiden av grav men det är vad jag gick upp allt som allt med minstingen här hemma. *surar lite*

Det dumma är ju att jag är en sån som har jättesvårt att gå ned, jag förlorade inte ett gram under någon av mina ammningsperioder och då har jag ändå långtidsammat mina barn tom. Det är så orättvist, speciellt när man ser andra som ammar och kilona bara rinner av. *snyft*
  • Asereht
    EMTP skrev 2009-11-17 10:22:28 följande:
    AmandaBrun: Ja, visst var det ett idiotiskt uttalande. Där låg jag med rejäla sammandragningar och BM sa lite hurtigt att det kanske skulle bli bebis idag (fredags) och så kommer läkaren in, kör in en näve i underlivet fast jag skriker som en gris, säger att tappen är kvar och skickar hem mig. BM ville att hon skulle göra ett vaginalt ultraljud men hon sa bara "Varför då?" och gick. Kärring! Henne vill jag INTE ha på förlossningen sedan!
    *rys*
  • Asereht
    AmandaBrun skrev 2009-11-17 10:25:25 följande:
    GAAAHHH....kan inte människor som uppenbart lessnat på sitt jobb säga upp sig och skaffa kontorsjobb istället.
    Men inte på Fk eller Af!
  • Asereht
    EMTP skrev 2009-11-17 11:10:03 följande:
    Har ni andra börjat skriva förlossningsbrev och packat BB-väskan ännu? Jag har börjat med förlossningsbrevet, men känner mig osäker på innehållet både i det och i BB-väskan faktiskt... Några tips?
    Förlossningsbrev har jag sedan gammalt, finslipar det lite bara. Har samma åsikter nu som då.

BB-väskan ahr jag börjat fundera på. Nu när de inför restrektioner på bb här angående partnern så måste jag tänka lite annorlunda. Allat jag kan tänkas behöva det närmaste dygnet efter måste finnas då partnern inte får komma tillbaka om denne lämnar sjukhuset.

Min man har alltid åkt hem en sväng och rastat hund och så har han handlat åt mig på tillbakavägen (har jag behövt något hemifrån har han tagit med det då). Det har ju varit höjdpunkten efterråt då maken kommit med godsaker att äta och dricka men den här gången ser det ut att bli dåligt med sånt om inte restrektionerna lättas innan det är vår tur.
  • Asereht
    AmandaBrun skrev 2009-11-17 11:21:09 följande:
    Partnern får vara med vid förlossningen men om han lämnar BB så släpps han alltså inte in igen i dagsläget? Har jag förstått det rätt?
    Ja, så ser det ut här i dagsläget.

Man får heller inte ta emot besök på bb öht (inga syskon, partners (om denne inte kommer direkt från fl med en) eller andra som kommer utifrån).

På mvc gäller att inga barn öer 6 mån får följa med.

Denna info satt som anslag på mvc och fl/bb då jag var där i torsdags.

Hoppas verkligen det ser bättre ut längre fram för vi har ett gäng barn hemma och barnvakt som har långt att åka. Min man behöver kunna åka imellan ju!
  • Asereht

Sex är inga problem här trots lite onta fogar, lika bra att "sexa" medan man kan för sen kommer ju som sagt avslaget och efterföljande ömhet. Blir man dessutom sydd och så kan jag tänka mig att det tar ett tag innan man låter någon komma till.

• Asereht
    Shininganne skrev 2009-11-17 17:15:07 följande:
    Var o gjorde glucosbelastning idag, fy bubblan vad jag tycker det är äckligt. Ja resultatet var ju helt ok iaf så det var ju skönt. V 29+2 Blodtryck: 120/70 Glucosbel: 7,9 Vikt: +10 Fosterljud: 144 Sf: 29 Hb: 112 Har aldrig haft så lågt så det blir järntabletter nu. Tog ju sprutan mot influensan igår och jag måste vara en av de få lyckliga som verkligen inte känner ett dugg. Det spänner lite grann precis där dom stack. Men det är inte värre än när jag får myggbett tycker jag.
    Glycosbelastning är verkligen skitäckligt, det var 18 år sedan jag gjorde det men jag minns fortfarande. *blä*

Mitt hb hade sjunkit från 140 till 123, så nu ska jag ta en järntablett varannan dag tyckte bm (i förebyggande syfte).
  • Asereht

Hittills har inget av mina barn vägt över 4 kg men en låg nära.

1:an 3720 g & 52 cm lång. Född på bf + 11.
    2:an 3925 g & 51 cm lång. Född morgonen efter bf.
    3:an 3590 g & 49 cm lång. Född på bf.
    4:an 3750 g & 51 cm lång. Född 5 dgr innan bf.

Vi får se hur stor/liten lillebror kommer att vara men jag förväntar mig något i ungefär samma stil som de andra. Mitt sf mått ser lika ut som vid tidigare grav. Jag följer "min gravidkurva" om man säger så.

Lustigt är dock att jag gick upp mest i vikt med första barnet och minst med fjärde. Men ingen av dem var störst eller minst. *s* Så min viktuppgång verkar inte ha så mkt med barnets slutliga strl att göra.

Alla mina har haft strl 50 första veckan/veckorna och sedan har det blivit strl 56 i någon vecka. Sen går det fort framåt. De flesta barn tappar ju lite vikt också innan ammningen kommer igång (om man ammar). Men längden är ju som den är och det är ju främst den som bestämmer strl i det här skedet.

Svar på tråden BF Januari :-) del 3