Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

BF Januari :-) del 3

Numer går han under namnet Sladden eller bara lillebror, lite "fyndigt" eftersom maken jobbar med el. *s*

Sladden kommer sig utav att de tidigare tre grabbarna kom så tätt att fyra år mellan minstingen och lillebror känns som värsta sladdbarnet.

♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Sladdens Mamma ♥ Min pyssliga blogg: stickig.blogspot.com
  • Asereht
    HNN skrev 2009-10-14 17:15:41 följande:
    Hej alla, Jag har börjat fått surauppstötningar och halsbränna.  Är det någon som vet vad man kan äta så det blir bättre? Är tacksamm för svar MVH Hanna
    Gaviscon är mitt tips. Min räddare i nöden sista delen av grav då halsbrännan brukar sätta in som värst hos mig. Flytande föredrar jag då jag tycker att tabletterna smakar skit.
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & Sladdens Mamma ♥ Min pyssliga blogg: stickig.blogspot.com
  • Asereht

Jag vaccinerade mig också igår och jag har en öm bula på armen och jag har mått illa sedan igår kväll. Har knappt kunnat göra nåt på hela dagen, konstant illamående. Fast jag vet ju inte med säkerhet att det är pga sprutan.

Här har vi inte fått några instruktioner om en andra dos, det verkar som om man avvaktar info om huruvida det räcker med en dos eller om man ska behöva ta två. Övriga familjemedlemmar har inte fått några kallelser än, bara riskgrupp ett än så länge.

• Asereht
    AmandaBrun skrev 2009-10-19 17:30:38 följande:
    Någon mer som kör träningsprogram inför förlossningen? Började igår. Ska försöka få ordning på disciplinen
    Träningsprogram på vilket sätt då? *nyfiken*

Själv har jag aldrig tränat något inför förlossningen, inte ens andningen. Men jag har utvecklat en teknik som funkar väldigt bra nu efter fyra barn.
  • Asereht

Jag vaccinerade mig i första hand för kommande lillebrors skull. Är inte så rädd för egen del rent sjukdomsmässigt men tanken på att bli sjuk mot slutet av grav och behöva föda med influensa vilket kan medföra komplikationer både för mig och lillebror skrämmer mig.

Dessutom har jag både skol och dagisbarn här hemma vilket med stor sannolikhet kommer att innebära att smittan kommer hem förr eller senare. Om det är senare och lillebror är nyfödd så har lillebror dåligt skydd mot en kraftig influensa. Genom att vaccinera mig nu så ger jag honom antikroppar som kommer att skydda honom som nyfödd.

Detta är argumenten som bet på mig. Det krävdes två av varandra obereoende BM som argumenterade på samma sätt innan jag kröp till korset. Rekomendationen är också att resten av familjen vaccinerar sig just för att minimera smittspridning för lillebrors skull.

Jag vaccinerade mig i söndags och då var det bara riskgrupp ett men fullt med folk både gravida och ogravida. Fast hos oss så har de vaccineringen i en allmän lokal dit alla får gå. De som inte tillhör riskgrupperna har dock inte kallats än. Barn 3-5 år kallsa genom bvc och skolbarn 0-9 genom skolhälsan. Övriga får uppsöka vaccinationsstället när kallelsen kommer.

• Asereht
    jeng skrev 2009-10-20 08:18:57 följande:
    Ja jag har ju också velat ang vaccinationen, men det är ju just det där med att man vill skydda lillen! Det som gjorde att jag velade var mest att de bara sköt på vaccinet hela tiden, det kändes inte som det skulle vara nån mening med att ta det när det väl kom typ, men nu är det ju det ändå!! Trodde räligt talat att det skulle bli en stor förstavåg av influensan och att vaccinet skulle dröja ännu några veckor eller kanske en månad. Då hade det ju känts ganska menlöst! Ni som har tagit, hur känner ni det med biverkningar?
    Jag mådde halvkasst i ett dygn typ men nu mår jag som vanligt igen. Lite öm i armen vid sticket fortfarande men annars helt ok. Vaccinerade mig i söndags.
  • Asereht
    johannajois skrev 2009-10-20 09:23:35 följande:
    Jag har svårt att bestämma vad jag ska göra med vaccinet. Så här kommer lite frågor till er som tagit det. Är det sant att man får skriva på ett papper där man avskriver sina rättigheter ifall något går fel? Hur lång tid går det emellan doserna? För visst ska man ta två? Okej..kom inte på fler just nu. Jag hörde att en kvinna i Norge dött några dagar efter förlossningen pga att hon fått svininfluensan?! Någon annan som läst det? Sedan har jag läst att vaccinet inte går över till fostret utan bara antikropparna. Allt annat tar kvinnans kropp hand om. Fy vad jag är velig..och samtidigt är sonen i en liten riskgrupp helt plötsligt och måste kanske ta och då känner jag nästan att jag "måste" ta för kan han så måste väl jag kunna?
    Svarar utifrån vad jag vet fått info om.

Är det sant att man får skriva på ett papper där man avskriver sina rättigheter ifall något går fel?

Svar: Nej, något sådant papper har jag inte sett till och jag har heller inte skrivit under något. Det enda man fått här är ett vaccinationspapper där man kryssar i eventuella läkemedel man tar och/eller eventuella allergier.

Hur lång tid går det emellan doserna?

Svar: Här har vi inte fått besked än om det öht kommer att bli en dos nr två eftersom men tror att det kommer att räcka med en dos. Om det blir en andra dos så kommer vi att kallas igen. Än är det bara riskgrupp ett som blivit kallad hos oss.

Sedan har jag läst att vaccinet inte går över till fostret utan bara antikropparna. Allt annat tar kvinnans kropp hand om.

Svar: Samma info som man gett här på mvc.

Angående kvinnan i Norge har jag varken läst eller hört nåt om det. Det är mkt som skrivs och mkt som sägs men det är ju lite svårt att veta hur mkt som är fakta och hur mkt som är sensation från tidningarnas sida och hur mkt som byggs på när historierna berättas vidare.

Vad jag förstått  så är det oerhört sällan en fullt frisk person blir så dålig att det leder till döden. I de fall där det hänt har det oftast funnits en annan underliggande orsak som förvärrats iom influensan. man kan ju tro sig vara fullt frisk men ha en fysisk svaghet man inte är medveten om osv.

Orsaken till att vaccinationen ses som så viktig är mer att smittan sprider sig snabbt och insjuknandet är hastigt vilket kan leda till stora problem då många insjuknar samtidigt. Sedan är det alltid extra allvarligt om man som riskgrupp insjuknar eftersom sjukdomsförloppet kan bli kraftigare och ställa till med komplikationer. Så är det ju med alla influensor och varje år vaccinerar sig folk i riskgrupper mot dessa. Jag har aldrig tidigare jort det men så har jag aldrig tidigare ingått i vad som räknats som riskgrupp heller.
  • Asereht
    Sirling skrev 2009-10-20 13:48:07 följande:
    Underbara ungar: Nej, vi som är över 30 lever ju knappt längre... Ska jag vara ärlig trivs jag bättre och bättre med mig själv ju äldre jag blir och har så många härliga väninnor som är 55+ och reser runt jorden, startar företag och är så himla färgstarka och härliga, sån vill jag också vara när jag blir äldre, bara leva...
    Eller hur, vi upphörde att existera plötsligt.

Håller med dig, jag tycker faktiskt att allt blev bättre från 30 och framåt.
  • Asereht
    Underbara ungar skrev 2009-10-20 13:51:18 följande:
    *fniss* Nej, livet tar nog inte slut vid 30. I synnerhet inte när man har barn När jag blir 33 så fyller grabben 10 bast Wow, det är stort.... 10 år gammal - REDAN!!! Han föddes ju IGÅR!! Min egen mor säger att efter 40, DÅ börjar livet!

Efter årsskiftet fyller min dotter 18 och jag 38. Det känns helskumt. Dessutom kommer ju lillebror när som helst då, 18 år mellan mitt första och sista barn. Det hade jag aldrig trott på om någon sagt det när jag vara 20.
  • Asereht
    Malin Guinn skrev 2009-10-20 11:04:46 följande:
    Men tack alla vad harliga ni ar! Ska ut och fira ikvall pa min favoritrastaurang och jag ska hava i mig mocktails   Skal!

http://www.familjeliv.se/hem/asereht/gallery/php9txiwn.png

Svar på tråden BF Januari :-) del 3