johannajois skrev 2009-10-20 09:23:35 följande:
Jag har svårt att bestämma vad jag ska göra med vaccinet. Så här kommer lite frågor till er som tagit det. Är det sant att man får skriva på ett papper där man avskriver sina rättigheter ifall något går fel? Hur lång tid går det emellan doserna? För visst ska man ta två? Okej..kom inte på fler just nu. Jag hörde att en kvinna i Norge dött några dagar efter förlossningen pga att hon fått svininfluensan?! Någon annan som läst det? Sedan har jag läst att vaccinet inte går över till fostret utan bara antikropparna. Allt annat tar kvinnans kropp hand om. Fy vad jag är velig..och samtidigt är sonen i en liten riskgrupp helt plötsligt och måste kanske ta och då känner jag nästan att jag "måste" ta för kan han så måste väl jag kunna?
Svarar utifrån vad jag vet fått info om.
Är det sant att man får skriva på ett papper där man avskriver sina rättigheter ifall något går fel?
Svar: Nej, något sådant papper har jag inte sett till och jag har heller inte skrivit under något. Det enda man fått här är ett vaccinationspapper där man kryssar i eventuella läkemedel man tar och/eller eventuella allergier.
Hur lång tid går det emellan doserna?
Svar: Här har vi inte fått besked än om det öht kommer att bli en dos nr två eftersom men tror att det kommer att räcka med en dos. Om det blir en andra dos så kommer vi att kallas igen. Än är det bara riskgrupp ett som blivit kallad hos oss.
Sedan har jag läst att vaccinet inte går över till fostret utan bara antikropparna. Allt annat tar kvinnans kropp hand om.
Svar: Samma info som man gett här på mvc.
Angående kvinnan i Norge har jag varken läst eller hört nåt om det. Det är mkt som skrivs och mkt som sägs men det är ju lite svårt att veta hur mkt som är fakta och hur mkt som är sensation från tidningarnas sida och hur mkt som byggs på när historierna berättas vidare.
Vad jag förstått så är det oerhört sällan en fullt frisk person blir så dålig att det leder till döden. I de fall där det hänt har det oftast funnits en annan underliggande orsak som förvärrats iom influensan. man kan ju tro sig vara fullt frisk men ha en fysisk svaghet man inte är medveten om osv.
Orsaken till att vaccinationen ses som så viktig är mer att smittan sprider sig snabbt och insjuknandet är hastigt vilket kan leda till stora problem då många insjuknar samtidigt. Sedan är det alltid extra allvarligt om man som riskgrupp insjuknar eftersom sjukdomsförloppet kan bli kraftigare och ställa till med komplikationer. Så är det ju med alla influensor och varje år vaccinerar sig folk i riskgrupper mot dessa. Jag har aldrig tidigare jort det men så har jag aldrig tidigare ingått i vad som räknats som riskgrupp heller.