• Svar på tråden BF Januari :-) del 3
  • väntar4an 2010
    EMTP skrev 2009-10-16 10:05:36 följande:
    Tänkte förresten höra med er som kanske vet: Igår hade jag sjuka sammandragningar. Det lade sig aldrig riktigt, men var värre eller bättre i perioder. Jag var och handlade på väg hem från jobbet och gick och hängde över kundvagnen då jag inte kunde gå upprätt på grund av att det gjorde så ont (som början på en rejäl magknip). När jag kom hem gick jag och lade mig, men varje gång jag bytte ställning kom sammandragningarna tillbaka. När jag klev upp ställde jag mig i duschen och sammandragningarna lade sig på en gång och har inte kommit tillbaka ännu. Ska/kan det vara så när livmodern övar sig inför förlossning, och gör den det redan i vecka 30?
    ja det är helt normalt att få förvärkar redan i vecka 30 bara man håller koll på vilken aktivitet styrka den har
    om det får bort med 2alvedon och varm dusch så är dem inga farliga
    utan bara pinvärkar
  • Madge
    Theannapanna skrev 2009-10-16 10:18:37 följande:
    Mina gör också ont... BM sa att de kan visst göra det men ska sluta vid vila... När du fick Brickanyl i vecka 26, hur länge stannade hon kvar därinne sen då???
    Hon stannade kvar till 38+5, trots att jag i v. 28 blev sängliggande för tappen blev påverkad...
  • vermilion
    trollmamma76 skrev 2009-10-16 09:58:26 följande:
    Måste bara skriva snabbt innan jag ska iväg till BM: Min dotter igår kväll somnade (vart lite gnällig sen jag hämtade henne) Helt plöstligt vaknar hon och bara gall skriker,helt hysteriskt och inget hjälpte henne för att trösta Tänkte om hon hade ont i magen skulle känna men fick inte göra det och hon bara skrek,gjorde så ont i mitt hjärta när en liten skriker så hårt och man inte vet riktigt vad det är. Så började jag tänk om det är blindtarmen och skulle klämma och känna,för det är fraligt för dom små att få det,det brister fortare än för oss vuxna. Efter en halvtimme somnade hon snyftandes och fick ligga bervid oss men jag blir så förvirrad och rädd när man inte vet riktigt vad det är och maken började packa väskan fall vi får åka in och så sa han ring dagmamman och fråga fall hon hade bajsat idag,brukar alltid fråga det men glömde just igår att göra det. Allt lugnade ju sig och hon fick ut lite gaser men stackars dom små när man ska ha så ont och dom själva inte vet varför. Hon är 2 år.
    Du är säker på att hon hade ont? Så det inte var nattskräck? Då brukar dom ju skrika hysteriskt och man kan/ska inte "väcka" dom..
    ♥ Adam och lillflickan 100101 ♥
  • Aalexandra

Det är den där sängliggande biten som skrämmer mig mest med graviditeten. Med dottern blev jag ju inlagd i v34-35 för att tappen var helt utplånad o jag var öppen 3cm. Då hade jag inte känt ngt alls..
    Det gick ju bra med första barnet. Men hur klarar man att vara sängliggandes alt. inlagd på lass med flera barn. Nej ve o fasa, nu stannar du i magen tills v36+0 iaf.. Inga hyss tack.. Det har jag inte tid med.

Madge skrev 2009-10-16 10:30:01 följande:
    Hon stannade kvar till 38+5, trots att jag i v. 28 blev sängliggande för tappen blev påverkad...
  • trollmamma76

Annaomasse: Nej hon hade ingen feber och hon måde bra sen och i morse.

Vermiloin:Ja tror att hon hade ont frågade vart hon hade ont så visade hon lite just i magen där man har blöjan fast med tejpen,kan ha varit gaser.
    Hon mår bra i dag.

Kom från Bm nyss var och hämtade hälsodeklarationen som ska i fyllas till på tisdag,samt remis till VC där dom ska ta blodprover och kolla hur det är med levern.har fått sådan klåda med röda utslag som kliar hela tiden dom kommer mer och mer när vissa hinner försvinna.

Samt läkartid hos BM på måndag.

• Theannapanna

Oooo... som om min början på dagen inte vore nog... Vi var till sjukhuset med sonen den 15/9 o sövde honom o röntgade hjärna, ryggrad, ryggmärg o nacken. Han har missbildade nackkotor (alla 8) o de sa att de skulle kalla oss efter ett par veckor för att gå igenom reslultatet. Jag har ännu inte hört ngt så jag ringde sjukhuset för att kolla... Sköterskan läste från datorn o säger - Ja... ni skall till en A.B. ser jag...
    Hon förklardade att han var överläkare o den som opererade kotor o ryggradar osv... Ni står i kö dit för att avgöra angående eventuell operation av kotorna... ????

Mer kunde hon inte säga o snacka om att jag är orolig nu för att de hittat ännu värre saker!!!!!! Tidigare har det varit sagt att vi skall röntga var 6.e månad (eller 3.e) för att se så inget växer sämre... En operation kan inte göra honom bra men kan bli nödvändig om allt inte växer någorlunda bra för att inte göra honom jättesned eller att han ska få ont...  De röntgade även hjärna + ryggmärg denna gången...
    Nu är jag nog körd tills vi får den där tider... Farao... vart ska jag vända mig?

Har man tur så står det bara så o han bara ska berätta vad de ser men det är ju svårt att låta bli att tänka... Är inte så sugen på att operera om kotorna på honom med alla nerver o allt + all rehabilitering... Vill bara att han ska må bra!!!! Utan all skit...
    Har eventuellt hittat en benämning på hans missbildning också, skall tala mer med dem om det sen... Iom den så skulle det inte vara så konstigt att han är så liten heller... 2-3 barn föds / år i sverige med det syndromet... Men man ska inte rope hej (då)... Med den följer ofta missbildningar på hjärna o ryggmärg också så då förstår jag varför de röntgade dessa delar nu också...

Sen funderar man ju om man kommer ha tid/ork med ett barn till... tänk om det blir en stackars liten tjej man inte hinner med alls... Hoppas jag inte tagit mig vatten över huvudet...

Sorry... var tvungen att skriva av mig ngnstans... Det blev ni som fick lida...

★ღ Daniel född 080109 ~ Prinsessan beräknad 100131 ღ★
  • Aalexandra

Annaomasse, det är bra att du ventilerar det hela, o här är väl ett utmärkt ställe att göra det på..
    Jag har absolut ingen koll så kan inte skriva något uppmuntrande. Men självklart kommer allt lösa sig till det bästa. Dottern kommer få all den tid o kärlek hon behöver. Det kommer falla sig så naturligt. Oroa dig inte över det nu. Ta det som det kommer.
    Föstår att allt är jättejobbigt o just nu känns väldigt tungt. Jag hoppas du har folk i din närhet du kan få hjälp av. Om så bara någon att prata om något helt annat med. Kan tänka mig att det behövs.
    Jag önskar att jag var mer insatt så jag hade kunnat skriva något vettigt i det hela, men tyvärr.
    Ta hand om dig nu, och om din familj. Allt kommer bli till det bästa

• AmandaBrun
    EMTP skrev 2009-10-16 09:27:54 följande:
    Jag jobbar också. Men sitter och är irriterad över att någon spikar ovanför mitt huvud. Bonk, bonk, bonk. Bonk, bonk, bonk. Inte det lättaste att koncentrera sig. Bebis har dock börjat sparka i takt, så det är ju lite mysigt. Åh! Jag blev också jättesugen på julmust nu! Hoppas det går att få tag i här på ön. Annars tror jag svärföräldrarna har kvar sen förra julen. Satsumas åt jag nog nästan ett kilo om dagen förra veckan. Den här veckan är jag tillbaka på sura äpplen istället. Och så längtar jag hejdlöst efter blodapelsin!
    Jag tycker att riktigt sura äpplen är sååå svåra att hitta. Man vill liksom gå runt bland alla sorterna och ta en tugga på varje...men det kanske inte uppskattas i affären?

Någon som vet en sort som är riktigt SUR?
  • AmandaBrun

Annaomasse: Livet är verkligen ingen dans på rosor. Men med utmaningar växer man som individ och det finns ju en anledning till att Daniel hamnade just hos er. Ni är superfina föräldrar och ni kommer lösa denna situation på allra bästa sätt, det är jag helt övertygad om.

• lindaha
    Theannapanna skrev 2009-10-16 11:52:39 följande:
    Oooo... som om min början på dagen inte vore nog... Vi var till sjukhuset med sonen den 15/9 o sövde honom o röntgade hjärna, ryggrad, ryggmärg o nacken. Han har missbildade nackkotor (alla 8) o de sa att de skulle kalla oss efter ett par veckor för att gå igenom reslultatet. Jag har ännu inte hört ngt så jag ringde sjukhuset för att kolla... Sköterskan läste från datorn o säger - Ja... ni skall till en A.B. ser jag...Hon förklardade att han var överläkare o den som opererade kotor o ryggradar osv... Ni står i kö dit för att avgöra angående eventuell operation av kotorna... ????Mer kunde hon inte säga o snacka om att jag är orolig nu för att de hittat ännu värre saker!!!!!! Tidigare har det varit sagt att vi skall röntga var 6.e månad (eller 3.e) för att se så inget växer sämre... En operation kan inte göra honom bra men kan bli nödvändig om allt inte växer någorlunda bra för att inte göra honom jättesned eller att han ska få ont...  De röntgade även hjärna + ryggmärg denna gången...Nu är jag nog körd tills vi får den där tider... Farao... vart ska jag vända mig?Har man tur så står det bara så o han bara ska berätta vad de ser men det är ju svårt att låta bli att tänka... Är inte så sugen på att operera om kotorna på honom med alla nerver o allt + all rehabilitering... Vill bara att han ska må bra!!!! Utan all skit... Har eventuellt hittat en benämning på hans missbildning också, skall tala mer med dem om det sen... Iom den så skulle det inte vara så konstigt att han är så liten heller... 2-3 barn föds / år i sverige med det syndromet... Men man ska inte rope hej (då)... Med den följer ofta missbildningar på hjärna o ryggmärg också så då förstår jag varför de röntgade dessa delar nu också... Sen funderar man ju om man kommer ha tid/ork med ett barn till... tänk om det blir en stackars liten tjej man inte hinner med alls... Hoppas jag inte tagit mig vatten över huvudet...Sorry... var tvungen att skriva av mig ngnstans... Det blev ni som fick lida...
    Jag förstår att det måste kännas väldigt tungt just nu. Men jag lovar att allting kommer bli bättre och det behöver inte vara så illa som man först tror.
    Det var ganska klantigt av sköterskan att säga A men inte B om du förstår vad du menar. Nu står du med 1000 frågor och inga svar.

Jag håller tummarna för att det löser sig för er, och oroa dig inte för lilltjejen du kommer ha tid åt henne också :)
Svar på tråden BF Januari :-) del 3