• jeng

BF Januari :-) del 3

Ester,
    Varsågod. Det är ju Tesan jag pratade om, som är inlagd. Hon uppdaterar i sin blogg! (Det har du säkert fattat nu redan!)

Tesan,
    Hmm, jo jag tror jag läste för flera dagar. Var kanske bara mest att kommentera i ditt förra inlägg Eller så var jag trött, hihihi...

Litenkatt,
    Det kan vara ligamenten, det kan vara att det börjar hända nåt med tappen, och det kan vara att bebis håller på att borra ner sig i bäckenet... En himla massa olika saker alltså. Sålänge det inte gör ont så är det alltså säkert helt normalt. Jag har ju som "magknip" fast precis i nedre delen av livmodern. Det dubbelkollade de så att det itne var uvi, för det är ju vanligt bland gravida. Den där molande mensvärken har jag dock konstant nu! Ihop med stickningar i tappen och bäckenbotten så hoppas jag att det är att det börjar mjuka upp sig lite där inne! Får be om en koll i veckan....

• jeng

Yariija,
    Ni får itne träffa familjen ute i nån besökshall? Det får vi hos oss än så länge iaf! Dock inne på avdelningen får bara partner vara med. Och de har bett folk vara restriktiva även med besök i hallen... Skulle du få snitt? Eller var det igångsättning? Du kan inte be dem senarelägga det 2 dagar om de nu ska ha de där reglerna?

Som sagt, många ställen där partner måste vara vacinerad för att få vara med, så det är ju inte helt otroligt att de stoppar i dörren.... Usch!! Vi har inte fått nåt som helst vaccinationsbevis heller, men det är ju lixom deras problem. Samma landsting som har vaccinerat som vi ska föda hos, så de har väl det registrerat nånstans från den där lappen man fick fylla i.....

• jeng

Lite den här effekten av svinis var det ju vi försökte diskutera tidigare i somras/höstas. Att oavsett om man är rädd för den eller inte, så kommer den att påverka en genom regler och restriktioner som man ju fattade för längesen att de skulle komma att införas... Tycker såklart det är skittrist, men samtidigt så tycker jag det är bra! Jag skulle såklart inte vilja ha in massa folk med svininfluensan (eller för den delen vanlig influensa eller vad det nu må vara) hos min nyfödda... Samtidigt så vill jag ju inte föda utan min partner. Men det är ju å andra sidan därför som jag har sett till att han vaccinerade sig i god tid! Han vaccinerar sig ALDRIG annars mot influensor och liknande, och han tycker också att influensan är överdriven osv, MEN till och med han oroade sig ju för mig och bebis nu och hade vaccinerat sig även om inte jag hade fått vaccinera mig!

• jeng

Litenkatt,
    Ja, alla har ju olika smärtgräns också! Jag kan räligt talat säga att mina förvärkar börjar bli så kraftiga då och då att jag nästan tror det är på riktigt,. Fast jag "vet" ju att det inte är på riktigt så såklart så vilar man ju bara bort det. Men TÄNK OM! Pang bara sen så börjar det göra snoront och dååå är det bråttom till sjukhuset... Nej det är farligt med att bli van vid det onda också! Fast alltså SÅ ont gör det ju inte, egentligen kanske inte ens på ont-skalan om man jämför med vanliga värkar. Men de känns ju rejält, och det kan ju gå snabbt från förvärkar till riktiga värkar...

jag har ju hela tiden sagt att tänk om vattnet kunde gå, som det gjorde sist. Man fickl lite tid att förbereda sig, packa det sista och sen åka in för kontroll... Sen i fredags pratade jag med min kusin som fick bråttom in pga värkar. När de tog hennes vatten så tog det 18 minuter innan bebis var ute... Shit lixom... Då hinner man ju inte in... men vi får utgå från att det berodde på att hon hade värkar innan de tog vattnet också

• jeng

Shininganne,
    Nej för min kusin tror jag det var för att skynda på det sista i processen så att säga. men visst, hon var ju en del öppen såklart! Men det vet man ju aldrig, som om föderska kan man ju gå och smygöppna sig till 4-6 cm utan att man egentligen tycker att man har riktiga värkar! Så det är ju inte helt otroligt att man får ungefär samma skeende om vattnet går naturligt!

• jeng

Madge,
    Tack! Jo idag är det lite bättre! Huvudvärk har jag men inte det här riktigt tryckande som jag hade igår! Och därmed mycket mindre illamående också!! Så det är skönt! jag får se vad vågen säger när jag kommer hem ikväll, och så får jag ringa imorgon och se om de tycker att jag ska in och ta en koll... Tror ju inte de kollade urinen på förra besöket, så då kan det ju vara värt att göra det...

• jeng

Sansad,
    Oj då ännu fler bebisar på gång!
    Hoppas att det hålelr sig lugnt ett tag till då, varje vecka är ju viktig!! När man är så pass tidigt så har man ju igen det också, att man tar det riktigt lugnt menar jag. För det blir ju trolig sjukhusvistelse efter födseln ändå annars...
    Hoppas att du mår bra iaf!!
    Hur såg det ut på tul? Har de uppskattat vikter osv eller bara tittat så att de ser ut att ha det bra?

• jeng

Madge,
    Det är så jag hoppas det blir för mig - att de kan sätta igång det genom att ta vattnet! Då behöver man ju bara vara så pass öppen så att de kommer åt helt enkelt! Vore skönt om livmodertappen osv mognade av sig själv så man slapp gelning och sånt... De är nog mer positiva till att hjälpa till på vägen om det redan har börjat hända nåt också tror jag!

Ja, vi kom nyss hem till Småland igen. Och här väntade förlkossningsjournalen på mig så jag har läst och läst nu. Men gud vad med förkortningar de använder, man blir ju helt borttappad... jaja, nu har jag fått den iaf! Tänkte att jag skulle ta med mig ev frågetecken till nästa besök på mvc, så man kan fråga om det innan det är dags igen!

Min bebis har definitivt sjunkit ner. Magen är som en lång skidbacke nu, och jag kan sitta i soffan, framåtlutad dessutom, helt utan problem!!! Skapligt! Jag ska ringa in imorgon för att be om en koll. Dels vill jag ju kolla upp äggvitan och blodtrycket, har haft huvudvärk ikväll igen! Dels ska vi resa bort nästa helg, och det vore väldigt tryggt att ha fått se om något har hänt med tapp osv nu efter ytterligare 2 veckors förvärkar! Har det äntligen börjat hända nåt så vet jag inte om jag känner mig helt trygg med att åka bort, speciellt inte efter bemötandet jag fick av den förlossningen nu i helgen när jag ringde in...

• jeng

MeAndMyBoys,
    Reglerna säger att du ska säga till ditt jobb 3 månader innan eller snarast möjligt. Om du inte känner att du orkar jobba så länge som du planerat så har du alltså all rätt att gå hem (om det är inom 60 dagar innan bf)! Om du tycker det börjar bli tungt så skulle jag ju råda dig att göra det, så att du hinner vila upp dig innan bebisen kommer!

madge,
    Hihihihi, jag tror nog att du har så du klarar dig! Vi har ingen overall i liten storlek, minsta i 62, och där har vi EN! Jaja, det spelar ju ingen roll, men jag tror absolut att du har tillräckligt!

väntar4an,
    Min bebis var ju jättelugn förra helgen och måndag-tisdag... Jag var hos bm på tisdagen och de tog ett ctg som såg jättebra ut. Efter det blev det rejäl fart på honom igen och nu har han varit vilding sedan dess! Jag provocerade fram rörelser ungefär en gång varannan timma, och sålänge de svarar så är det troligtvis bara att de har en lugnare period! Men får man under 10 spontana rörelser per dygn så säger de här att man ska höra av sig! Det hade jag absolut haft om jag inte hade provocerat!

Underbara ungar,
    Förra veckan i början av den hade jag ju ett rejält äckligt "magknip" som satt långt ner i livmodern, typ där vanliga mensvärken brukar sitta. Jag hade i tillägg till det rejäl molvärk och förvärkarna kändes också där nere. Sen plopp bara så hade ju bebisen sjunkit ner rejält och magen har minskat rejält! Så kanske det är samma på g för dig?!

• jeng
    Mamma Tes skrev 2009-11-16 10:43:22 följande:
    Nu börjar jag faktiskt känna mig tjatig. Bloggen är uppdaterad igen
    Jag behöver påminnelsen, så jag tycker absolut inte du är tjatig!
    Antar att din granne inte kom tillbaka eftersom du fick byta plats! Var hon i liknande situation som du?

Skönt att allt fortfarande ser bra ut!! Jag tycker det är otroligt att en bebis kan må så bra med så lite fostervatten kvar! Och otroligt att du kan hålla så bra värden! Min bebis kom ju ut ett dygn efter min vattenavgång och då var vi båda lätt febriga... Spännande att få följa er resa! Och grattis till kameran, då blir det kanske massa fina bilder i bloggen sen när bebis väl tittar ut!
Svar på tråden BF Januari :-) del 3