Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

BF Januari :-) del 3

AtroCious skrev 2009-12-05 10:43:16 följande:
    Hehe, den är redan inköpt! Hoppas innerligt att bebisen vill vara i den, skulle vara så otroligt mysigt att bära hen i en bärsjal. Saknade det med sonen. Kommer ha med den till bb.
    Det är praktiskt och mysigt. Och man kan ha den inpå bara kroppen för den där hud mot hud (kängrumetoden) om man har den till bb. Sen är det bara att dra på sig en munkjacka eller liknande. Man är så invirad så det är ingen som ser att man inte har nåt under. *s*

Vad har du köpt för sjal? *nyfiken* Jag har haft ett antal olika men tänkte prova något nytt nu. Hoppas jag blir nöjd, om inte så byter jag till gamla favoriten. Jag ska beställa en Mam Eco så fort jag bestämt mig om färg, tyvärr har den färg som jag tidigare förälskat mig utgått i årets kollektion därav färgbryderiet. Om jag inte gillar den så säljer jag den och köper en Tricot Slen igen för den trivdes jag jättebra med då den är lite stadigare än trikåsjalarna normalt är. Jag har taskig rygg så jag kan inte ha en "svajig" sjal för då får ryggen spel. Och så är det inte kul att behöva juster aknytningen hela tiden. Jag hade en Pikku-ruu till min mellangrabb och den älskade jag. Men det är ju kul att testa nytt också.
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & snart lilla Sladdens Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • Asereht
    Hedebris skrev 2009-12-05 11:29:37 följande:
    ang tvåbarnschock... själv var den största omställningen att bli förälder.... 2 barn, det var inte sååå stor skillnad
    Jag håller helt med om det. När man väntar tvåan och tvåan kommer så har man ju liksom en aning om vad det innebär även om man går från ett till två. När man väntar första kan man ju bara spekulera om allt. Hur mkt man än läser så tar man ju inte in helt förren det är verklighet.
    ♥ Grabbarna Bus, Syrrans & snart lilla Sladdens Mamma ♥   Blogg: stickig.blogspot.com
  • Asereht
    hannapanna80 skrev 2009-12-05 11:27:36 följande:
    Jag har fram och tillbaka funderat över bärssjal!! men det är en djungel och de är inte direkt billiga !! Min dotter är ingen liten bebis.. Men hon behöver ju mycket av sin mamma iallafall!! och jaa man är ju rädd att man inte ska räcka till!! Sömnbristen gör ju mig inte så tålmodig... Antar att det verkligen är nu det slår en att man ska ha en ny bebis som kräver mycket av en. Nu börjar det bli en ordentlig verklighet, och med den kommer oron!!!
    Nej, det är nackdelen att de är dyra. Men de flesta säljer sina när de inte använder dem längre då kan man iaf få ned priset lite.
  • Asereht
    jeng skrev 2009-12-05 11:29:57 följande:
    Vi är ju också oroliga för att få en bebis som kräver extra mycket. VI hade det ju väldigt lätt med Ted när han föddes, så även en "normalkrävande" bebis utan kolik kommer säkert kännas jobbigt för oss i början! Vår pojk är 16 månader nu, så vi har också pratat en hel del om det där med hur man inte sätter honom åt sidan, utan hur det ska fungera bra ihop. Jag tror det är skönt för honom att han dels får gå på dagis och dels vara hemma med bebis, så han både får ha kvar sitt gamla liv, men vara med mycket i det nya. Vi kommer ju också ha pappa hemma i början, så det känns tryggare att vi kommer vara två och Ted inte behöver stå vid sidan av hela tiden utan vi kan turas om att ta hand om honom resp bebis!
    Jag tror det är bra att förändra så lite som möjligt och försöka bibehålla de rutiner man redan ha så mkt som möjligt. Då blir inte omställningen total för det äldre syskonet. Är de så pass små som mina varit och som din är så behöver de den tryggheten.
  • Asereht
    Hedebris skrev 2009-12-05 12:09:07 följande:
    okej, våra barn är väldigt känsliga för det med rutiner. Lägger de sig kl 20 eller senare en dag så är en hel vecka förstörd... :-/
    Mina små är olika gällande det där med dygnsrytm tex. Mellankillen kan man ställa klockan efter humöret på. Han blir trött tidigt och vill sova. Äldsta grabben är en sån som jag var som liten som aaaaaaaldrig var trött och aaaaaaldrig ville gå och sova (men somnar när man tvingar honom i säng). Minstingen är mittimellan, han blir trött och vill gå och sova men kan vara uppe och ok i humöret någon timme mer än mellankillen.

Nu ar vi ju skoldags och helgrutiner som gäller för alla barnen (ja inte 17 åringen då) så de vet vad som gäller men om man ser på deras egna klockor så är de så olika.
  • Asereht
    Aalexandra skrev 2009-12-05 12:36:57 följande:
    Har en liten småäcklig fråga men vart tusan ska man annars vända sig om inte hit Igårkväll hade jag ganska många förvärkar men ändå hanterbara och jag var aldrig orolig så jag funderade på att ringa fl, sen gick jag o la mig vid 12 snåret men vaknar vid 2 av att jag hade ganska rejält ont, inte riktiga värkar ont utan mer, "träningsvärk" för att det aldrig gav med sig. Gick upp o tog 2 alvedon o kröp ner i soffan ist. Vid 5 hade det inte gett med sig men jag var så trött att jag gick in i sängen ist. Sen imorse när jag vaknade kände jag ingenting.. Skönt! Har inte heller haft fler förvärkar idag så jag slappnar av. Men däremot när jag gick på toaletten imorse och torkade mig kom det på papperet en ganska lång slemmig grej. Jättesnuskigt. Var inte som en klump utan mer som segt snor som dallrade från pappret. Minns inget sånt från förra grav. Är jag bara en snusktant med ändrade flytningar eller kan det vara en del av slemmproppen? (Känns isf lite fräschare)
    Som redan konstaterats så är det nog slemmproppsbit. Och som någon redan nämnt kan denna släppa bitvis eller helt långt innan något verkligen är på gång så just slemmisen ses inte som ett tecken på förlossningsstart. Slemproppen återbildas också om den bara släppt bitvis. Jag hade lika för några dagar sen, rätt grose. *s*
  • Asereht
    Aalexandra skrev 2009-12-05 14:14:02 följande:
    väntar4an 2010 skrev 2009-12-05 13:20:19 följande: Jo att slemmisen kan gå flera v innan o att det inte är ett tecken på ngt eg visste jag. Men att den kunde se ut som genomskinligt snor visste jag inte.. Kände mest att var det inte den så kanske jag skulle ringa gyn för då hade jag drabbats av ngt. Okej för flytningar, men sen tar det stopp. Vill inte hitta allt möjligt i mitt underliv nej Haha, men konstigt at man känner sig som en nybörjare när jag var höggravid för bara 1½år sen. Man lär sig nog aldrig
    Nä man blir aldrig fullärd, det händer ju nya konstiga saker hela tiden som man inte varit med om. Det som man har varit med om har man ju lite koll på men som sagt det finns mkt man kan drabbas av som gravid. *s*
  • Asereht
    jeng skrev 2009-12-05 14:52:47 följande:
    Aalexandra, Jo, men precis så vad min slemmis sist också, som helt genomskinligt glansigt snigelslem lixom... Det var bara det precis lilla första som var mer som en vanlig flytning med lite lätt rosa strimmor i...
    Så var det för mig häromdagen. Men första och enda gången annars jag sett till någon prop var tre veckor innan stora killens förlossning. Då ramlade det ut nåt när jag duschade och det var balnd det äckligaste jag sett. En stor gummigaktig slemmig sak med blodiga strimmor mer gulaktig och seg än slemmig och glansig. *yuk*
  • Asereht
    Hedebris skrev 2009-12-06 09:03:51 följande:
    jag har druckit två glas glögg 2,25% så långt har jag sträckt mig. Jag tror inte heller att ett glas varannan månad gör någon skada. Det är ju när man dricker flera glas i veckan som det börjar bli skadligt
    Jag håller mig till den helt alkoholfria eftersom jag älskar glögg och lätt tar mig åtminstone en mugg per kväll fram till jul/nyår.

Däremot har jag någon gång då coh då till helgmiddagen tagit ett glas svagdricka till maten och där är det 2,25% har jag för mig.
  • Asereht
    AnnaH skrev 2009-12-06 09:40:13 följande:
    Glögg har det blivit ett par små glas här med. Barnet får samma promillehalt i sitt blod som mamman och den hinner inte bli så stor på ett litet glögglas tänker jag. Sedan är jag ingen stordrickare i vanliga fall heller. Något vinglas till middagen ibland och en snaps med min far till jul, men inte mer än så. Gillade inte ens lustgasen vid min förra förlossning eftersom den ger fyllekänslla om man drar ett andetag för mycket. Men den fyllan kan ju ni som gillar den känslan se fram emot. 
    Det där är så konstigt. Har använt lustgas vid de två av mina förlossningar där man hann få någon form av smärtlindring och jag har aldrig upplevt den där fyllekänslan som folk pratar om. Däremot stack det lite otäckt i kinderna när det blev mkt.

Min syrra däremot blev helt lullig och växk, det gick knappt att prata med henne för hon var så uppe i det blå. Men jag tror hon fick lite för mkt.
Svar på tråden BF Januari :-) del 3