Inlägg från: Theannapanna |Visa alla inlägg
  • Theannapanna

BF Januari :-) del 3

Underbara ungar skrev 2009-11-11 08:06:24 följande:
    69 dagar kvar till BF Det går snabbt utför, men ändå så låååååångsamt!Annaomasse; Hur gick det i natt?
    Tackar för omtanken!!!!
    I natt har det vart precis lika stilla som hela dagen igår men nu tror jag hon börjar vakna till... skall avvakta en timme eller så innan jag lyfter luren för nu har jag ändå kännt lite saker.

BM har ju noga påpekat att om man bara anser att det avviker åt det mindre hållet med rörelserna ska man vara uppmärksam o igår gick det timmar utan att jag ens kände att jag hade ngt levande i magen, det har aldrig hänt. Men hon kan ju ha vänt sig eller så... Men som sagt, ger det en timme till sen måste jag iaf ringa o kolla.
    Det är ändå 4-5 mil till sjukhuset som gör UL o jag vill helst inte ut o åka idag...

Ja, det går ju åt rätt håll med dagarna iaf! Jag har 81 kvar eller nåt...

Jucea - hur har din natt varit med alla förvärkar?
    ★ღ Daniel född 080109 ~ Prinsessan beräknad 100131 ღ★
  • Theannapanna
    Sirling skrev 2009-11-11 08:08:37 följande:
    Annaomasse: sätt en skål med glass på magen, det gjorde jag en gång utan att tänka mig för o djäklarns vilket liv det blev helt plötsligt! Hoppas du får känna lite liv, annars kan säkert bm klämma in lite hjärtlyssning för dig.
    Oooo jag ryser av bara tanken att ha en kall skål på magen kan vara värt att testa!!!
  • Theannapanna
    jeng skrev 2009-11-11 08:19:04 följande:
    Underbara ungar,Haha, jamen visst är det så. Det går snabbt men ändå skiiiitsakta! Jag bör ha... 43 dagar kvar eller nåt sånt idag... Annaomasse,Jag sa ju till igår, eftersom jag hade kunnat provocera fram rörelser under helgen så avvaktade jag ju mitt besök på mvc. Men hon tyckte inte att jag skulle vänta så många dagar i fortsättningen! Dock behöver man ju inte ringa mitt i natten lixom, utan vänta till morgonen kanske isåfall. Men känner man sig det minsta lilla orolig så ska man ringa och göra en ctg säger hon. 10 rörelser per dygn ska man iaf känna tycker hon. Alltså 10 spontana. Det gör man nog egentligen, det är ju inte så mycket. Men när man har en normalt jättelivlig bebis så reagerar man ju när det inte är som det brukar!Natten har varit UNDERBAR!!!!! Knäppt nog. Förvärkarna släppte efter en stund i badet! Sedan fick jag dock panik av värmen och fukten, för det förvärrar ju min astma... Så blev jag supertörstig och hällde i mig typ 8 glas vatten!!! Ja, sen la jag mig i sängen, i nån skitkonstig ställning, och somnade! Vaknade i precis samma konstiga ställning av väckarklockan imorse!!!! 6 timmar i sträck, så mycket sömn har jag inte fått totalt på 2 nätter på hur länge som helst....
    O så skönt med så mkt sömn!!! Jesus... har inte sovit 6h i sträck sedan jag var gravid med sonen... Han är ju upp o äter 2 ggr/natt fortfarande då vi ger lavemang på dagarna som tömmer magen så pass att han blir hungrig... Sen alla kisspauser på det...
    Skönt! Den natten var du värd!

Under gårdagen kände jag nog 10 rörelser i alla fall men det är mer "pickar", vanligtvis bökar hon ju runt så magen ser ut som en alien... Jaja.. ringa skadar ju inte.
  • Theannapanna
    jeng skrev 2009-11-11 09:10:59 följande:
    Jag blir skrämd när jag är inne och läser de där "vecka si och så händer det här"... Jag är ju i v 34 nu och där står det att nu överlever de flesta bebisar utan vidare komplikationer om de föds. Det låter som att det är skiiittidigt och att det finns massa risker. Visst finns det ju risker, men med tanke på att man pratar om att rädda bebisar som föds mer än 10 veckor tidigare, så kan ju inte risken vara direkt stor... Usch, hoppas att han vill stanna några veckor till då, så man slipper den där oron... Jag känner mig på nåt vis så övertygad om att nu kommer bebisen att klara sig kanonfint om han föds. Kanske måste sola lite eller sådär, men inget mer lixom.... Så därför blir jag rädd när jag läser att det fortfarande anses som "farligt tidigt"... Det har kanske nåt att göra med att jag faktiskt fick mina sd redan i v 20 och att man har räknat ner mer noga vecka för vecka och riskerna minskar osv. Så v 34 känns ju långt för mig på så vis...Hur tidigt/sent föddes era andra bebisar (ni som har sedan tidigare)?
    Daniel kom ju i 37+2 enl RUL. Mitt eget datum efter ÄL (som jag ju visste när den var) hade gett 38+4 men men...

Som sagts redan, det är lungorna som inte är mogna så tidigt men det är ju ingen tvekan om att bebis klarar sig så länge allt annat är som det ska. Du kommer säkert gå minst 2 veckor till iaf o då är det ju absolut fritt fram sen.

Min chef födde sin tjej i vecka 28 o hon fick stanna på neo några veckor för andningshjälpen men sen var allt finemang.
  • Theannapanna
    Licens To Kiss skrev 2009-11-11 12:03:37 följande:
    Hur ska ni göra? Fan jag känner att står vid ett vägskäl. Kan jag stå för konsekvenserna på biverkningar av vaccin och kan jag stå för konsekvenserna att inte vaccinera? Jag bävar verkligen för de här och största tankeverksamheten går till hur tusan jag ska göra. Känns som de här har stigit mig över huvet. De ryker och de ryker massor. Suck!
    Så där höll jag också på... kom fram till att man kommer inte att få ngt svar nu på vad som är "rätt" eller "fel" så jag tog sprutan bara för att inte kunna vela längre... Nu får man istället hålla tummarna o be för att inget var i onödan...

Direkt man får vaccinera under 3 år får ni gärna hojta om ni ser det för då skall jag vaccinera sonen... Tror nog han klarar sig bättre med vaccin än utan i alla fall...
  • Theannapanna
    sofia k skrev 2009-11-11 13:02:39 följande:
    Hej och tack :) Skönt att se att det finns fler i min situation. Mitt sf mått ligger på 27 i v 30 och tycker det är lite litet, speciellt om det nu är så att de har räknat fel och jag är två veckor före beräknat RUL. Vet ju när jag hade ÄL för jag använde stickor och hade koll på när vi hade sex och det stämmer verkligen inte alls :( ......Får vara beredd på att åka in tidigare än 17 januari i alla fall. Tack för svar
    Så har de gjort med mig båda gångerna nu... Båda graviditeterna har jag tempat + använt stickor för att veta exakt när ÄK var. Vi har sexat efter det de månaderna jag blivit gravid (april sista mensen båda gångerna) o första gången flyttade de mig från mitt datum - 18 januari till 27 januari i samband med RUL. Jag födde sedan den 9.e januari o han räknas ha kommit 37+2 istället för 38+4 som det blivit med mitt datum.

Denna gången är mitt datum den 31 januari o det som RUL säger är 8 februari. Jag räknar som dem då jag är hos BM annars har jag mitt eget datum i skallen denna gången. Det enda på Bönan som stämmer överens med deras mått är skallen, både benen o vikten säger ett par dar innan mitt datum till och med. Daniel har litet huvudmått fortfarande så jag får tydligen inte barn med stora huvuden. Men de vägrar gå efter ÄL-datumet.

Det tråkiga skulla va om man gick över tiden... den 8 februari + 2 veckor skulle bli i mina beräkningar 43+något...

Jag gissar att min Böna kikar ut den 21 januari...
  • Theannapanna

AnnaH - kan man undvika folksamlingar + att du o pappan är vaccinerade är det ju ett annat läge. Men ngn ni känner kan ju också ha det utan att det kanske är tydligt eller så...

På sonens dagis får de visst inte ens gå ut med info om det skulle va så att halva dagis ligger med svininfluensan... tycker jag är trist. Skulle gärna vilja kunna välja då att hålla honom hemma en tid. De får visst inte ens berätta om 1/3 av dagis ligger i kräksjukan... fattar inte varför, de behöver ju inte berätta VEM som har vad...

Vi har nog minst 1 besök på sjukhuset / vecka framöver tills jag skall få barn nu för Daniel o varje gång vi vart inom vården har vi dragit på oss ngt. Därför tänker jag vaccinera honom om/när det blir möjligt. Han blev 22 månader i måndags.

• Theannapanna
    jeng skrev 2009-11-11 15:16:08 följande:
    AnnaH,Nej det är väldigt delat här. Jag vill ju inte att bebis kommer NU, men samtidigt vill jag att att förvärkarna ska lätta på tappen!Japp, jag har beställt precis hur det ska gå den här gången
    Vilket är datumet du "önskar" att bebisen kommer denna gången?
  • Theannapanna
    Yariija skrev 2009-11-11 20:50:33 följande:
    Jag skulle rpecis skriva att jag är övertygad om att bebis kommer den 21:a dec då jag har snittdag då men sen slog det mig, tänk om bebis vill komma tidigare? Shit pommes frites! Att man kan vara så naiv att man bara ser en möjlighet...hihiFörresten, känns som att brösten ska explodera, ser verkligen ut som Pamela Andersson just nu, om de ändå fortsatte vara så fasta...*drömmer mig bort*
    Vilken dag har du BF?

Min kompis fick planerat snitt 23/9 med BF 29/9 men förlossningen drog igång den 22/9. Det löste sig ändå med akut snitt. Jag tycker det var lite sent med bara 6 dagar innan BF...
  • Theannapanna
    Vad det skrivs

Fangoria skrev 2009-11-12 10:30:31 följande:
    Jag har 71 dagar kvar...vet faktiskt inte hur bebis ligger just nu, har väl inte bestämt sig än. Hur många av er vet vilket kön ni väntar?? Vi vill inte ta reda på i förväg, gjorde inte det med sonen heller, var så härligt att bli överraskad!!Hur många har det stämt med ang. höga och låga hjärtljud och kön?? Med sonen låg vi alltid under typ 145, denna gång har vi legat på 160 och 156. =) Vi får väl se vilken filur som är där inne...flicka eller pojke blir lika glad iallafall, bara ett friskt barn!
    Vi väntar en tjej...
    Förra graven - som var en kille låg fosterljuden i 130-140, nu är det uppe i 150 tror jag om jag minns rätt... vilket håll skulle det vara åt för resp. kön?
    Underbara ungar skrev 2009-11-12 13:41:09 följande:
    Jupp! Man får ju ett vaccinationsbevis när man tagit sprutan och det ska man bära med sig... Man vet aldrig när man behöver visa upp det.  
    Va!?? Till mig sa de att "ja, man får ju inget bevis på att man fått denna spruta... men det har ju vi ett om det skulle vara ngt"... Det enda papper jag såg om detta var det jag skrev under.
    lille08 skrev 2009-11-12 14:37:04 följande:
    Har hört av en del att barn nr 3 kan ta längre tid på sig och att förlossningen oftare blir lite jobbigare än med nr 2. Någon mer som hört nåt om detta eller är det bara "skrock"? För min del så tog det bara en halvtimma att öppna mig de sista 5 cm så jag vill helst inte att det går snabbare än så. Vi har ca 5 mil in till sjukhuset så det tar ju en liten stund att åka in också.
    Jag har hört det men jag har även hört att det kan bero på att många skaffar nr 1 & 2 ganska tätt o att det sedan tar längre tid tills 3.an blir till o kvinnans kropp är mer "återställd" än mellan de första 2... Tycker det låter logiskt...
    Madge skrev 2009-11-12 18:08:02 följande:
    Har ni sett? Rekommendationen att vaccinera från 6 månader har kommit!www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/NYHETER-.../
    Hörde på nyheterna! nu ringer jag BVC i möra...
Svar på tråden BF Januari :-) del 3