Inlägg från: Mamma Tes |Visa alla inlägg
  • Mamma Tes

BF Januari :-) del 3

HNN skrev 2009-10-14 17:15:41 följande:
    Hej alla, Jag har börjat fått surauppstötningar och halsbränna.  Är det någon som vet vad man kan äta så det blir bättre? Är tacksamm för svar MVH Hanna
    Jag tipsar också om gaviscon. Jag har bara provat tabletterna, blir liksom ett skum i munnen man ska svälja ner, lite småäckligt men det går ju snabbt. Testa den flytande vettja´! Jag tycker iaf. att gaviscon hjälper jättebra!!!
  • Mamma Tes
    LilaRos skrev 2009-10-17 12:44:58 följande:
    Är det någon här som vart hos sjukgymnastpga foglossning? Har börjat få väldiga problem av det nu, blir bara värre och värre. Funderar på om jag ska gå via mvc eller kontakta en sjukgymnast direkt?
    Ring sjukgymnast direkt! Det gjorde jag.
    Malin Guinn skrev 2009-10-17 13:05:26 följande:
    Du kan be henne skicka torrjäst, den håller.
  • Mamma Tes
    väntar4an 2010 skrev 2009-10-17 14:32:46 följande:
    MAN ska inte betala sjukgymastbesök under en graviditet det räknas som mvc alla besök är gratis
    Här får man också betala för sjukgymnastbesök. Bor i gbg.

Malin: Du hade ju rean fått tips om torrjäst såg jag nu
  • Mamma Tes
    jeng skrev 2009-10-20 08:18:57 följande:
    Ja jag har ju också velat ang vaccinationen, men det är ju just det där med att man vill skydda lillen! Det som gjorde att jag velade var mest att de bara sköt på vaccinet hela tiden, det kändes inte som det skulle vara nån mening med att ta det när det väl kom typ, men nu är det ju det ändå!! Trodde räligt talat att det skulle bli en stor förstavåg av influensan och att vaccinet skulle dröja ännu några veckor eller kanske en månad. Då hade det ju känts ganska menlöst! Ni som har tagit, hur känner ni det med biverkningar?
    Jag tog sprutan igår och ca 8 timmar senare fick jag ont i armen i den muskel som jag fick sprutan. Känns som kraftig träningsverk (min sambo fick samma av twinrix-sprutan, hepatit a & b) så hade svårt att röra armen och lite svårt att sova inatt då det var ömt. Men nu börjar det släppa.
  • Mamma Tes
    Underbara ungar skrev 2009-10-20 08:45:45 följande:
    Jag fick min igår (19/10) och jag har jäkligt ont i armen o lite ont i huvudet. Men skallebank har jag jutill och från ändå så det beror kanske inte på sprutan... Ska jag skriva upp biverkningarna eller? Fick ett litet infoblad med mig hem där det står.
    Jag undrar om det inte var så att man skulle säga till om man får andra biverkningar än dom som finns med i vaccinationskortet som man fick. Är inte helt säker. Något annat fick inte jag med mig. Fyllde i en lapp med lite frågor också men den tog BM.
  • Mamma Tes
    johannajois skrev 2009-10-20 09:23:35 följande:
    Jag har svårt att bestämma vad jag ska göra med vaccinet. Så här kommer lite frågor till er som tagit det. Är det sant att man får skriva på ett papper där man avskriver sina rättigheter ifall något går fel? Hur lång tid går det emellan doserna? För visst ska man ta två? Okej..kom inte på fler just nu. Jag hörde att en kvinna i Norge dött några dagar efter förlossningen pga att hon fått svininfluensan?! Någon annan som läst det? Sedan har jag läst att vaccinet inte går över till fostret utan bara antikropparna. Allt annat tar kvinnans kropp hand om. Fy vad jag är velig..och samtidigt är sonen i en liten riskgrupp helt plötsligt och måste kanske ta och då känner jag nästan att jag "måste" ta för kan han så måste väl jag kunna?
    Nej något sådan papper har jag inte skrivit på. Var har du hör det?

Det ska vara 3 veckor mellan sprutorna men dom vet inte säkert ännu om man ska ta en dos till. Det disskuteras ju så om 3 veckor ska jag höra av mig till min MVC för att höra vad dom fått för info.

Barnet får antikroppar av mamman vilket är jättebra. Då har bebisen också lite skydd för influensan mot för att den föds och mamman inte har vaccinerat sig. Då är barnet helt oskyddat från influensan och det vill itne jag utsätta mitt lilla liv för så jag har vaccinerat mig.
  • Mamma Tes
    Madge skrev 2009-10-21 09:43:01 följande:
    Förresten, visst kan man söka HP för bara en del av tiden man har rätt till det? Beroende på vad dagis svarar på min fråga om hur mycket de kommer tillåta Alice vara på dagis kommer jag antingen söka HP för hela tiden eller bli sjukskriven längre och sen söka HP för sista tiden. Läkaren tipsade om att göra så igår...
    Vad blir det för skillnad på att vara sjukskriven och på att få HP? Är väl samma pengar?
  • Mamma Tes
    fick svar från FK idag.HP ej godkändfår väll föda mina pojkar samtidgt som jag lagar mina 700 portioner mat....känns fördjävligt
    Du får överklaga. Men om chefen har skrivit att du kan omplaceras då är det nog itne mycket du kan göra, tyvärr Då får chefen helt enkelt omplacera dig och så får du känna efter. Om det också känns tungt får du höra av dgi till FK igen.
  • Mamma Tes
    Malin Guinn skrev 2009-10-25 15:55:08 följande:
    Nagon mer som ar yr? Det kom nu helt plotsligt pa kvallen och det slapper inte, yr nar jag sitter, ligger, star eller gar..spelar ingen roll.. Borjar bli orolig...
    Jag tror jag har läst om det där och bebis kan ligga och trycka på stora kroppspulsådern och då blir man yr. Oroa dig inte!
Svar på tråden BF Januari :-) del 3